Annons

16-85 vs 11-16?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har skaffat mig ett AF-S Nikkor 16-85 3,5 -5,6 GED och är klart nöjd.
Nu har jag börjat snegla lite på ett Tokina 11-16 och undrar lite hur mycket gladare man blir
med denna glugg i sin ägo. Någon som har erfarenhet av detta dilemma?

Med vänlig hälsning Kent
 
Varför gladare?

16-85 har jag, och den är bra!
Tokinan är också bra eller mycket bra. Den är mer vidvinklig, möjligen kan det göra dig gladare?
 
Jag har skaffat mig ett AF-S Nikkor 16-85 3,5 -5,6 GED och är klart nöjd.
Nu har jag börjat snegla lite på ett Tokina 11-16 och undrar lite hur mycket gladare man blir
med denna glugg i sin ägo. Någon som har erfarenhet av detta dilemma?

Med vänlig hälsning Kent

Jag har ägt 16-85 i fem år nu och är väldigt nöjd med den. Jag har med jämna mellanrum sneglat på något vidvinkligare. Jag har ännu inte köpt någon vidvinkelzoom, mest pga jag inte har det behovet i den utsträckning som jag kanske "önskar" mig. Det är inte helt enkelt att fota vidvinkligt så att bilderna blir bra, därför har jag ännu inte köpt något vidvinkligare än 16-85an, 16 mm räcker oftast till för mina landskapsbilder, för personer tagna med kortare brännvidd blir sällan smickrade av hur näsan eller huvudet radikalt ändrar form.

Kolla här:

http://youtu.be/TiYWJjMgXcA
 
Det är ju roligt att ha en vidvinkel, men det är ju inte speciellt ofta den kommer till användning...

Är det något du vill ha så köp, den ger ju ganska unika möjligheter. Bildkvaliteten ska vara bra och kvalitetskänslan i mekaniken är super.
 
Har båda, men använder 11-16 väldigt sällan. Hade 18-105 tidigare och då använde jag 11-16 då och då. 16mm är tillräckligt vidvinkligt i de flesta situationer.
Jan-Åke
 
Jag har skaffat mig ett AF-S Nikkor 16-85 3,5 -5,6 GED och är klart nöjd.
Nu har jag börjat snegla lite på ett Tokina 11-16 och undrar lite hur mycket gladare man blir
med denna glugg i sin ägo. Någon som har erfarenhet av detta dilemma?

Med vänlig hälsning Kent

Jag hade tidigare både Nikkors 16-85 och Tokinas 11-16 och jag var väldigt glad :)

Tokinan är en väldigt fin glugg och jag ångarade absolut inte att jag köpte den.
 
Du blir precis 5mm lyckligare!
För mig är det tillräckligt för att motivera ett köp men frågan du måste besvara själv är om det är det för dig.
 
Jag har Nikon 16-85 mm (vilken sitter på för det mesta) och en Sigma 10-20 mm när jag behöver mer vidvinkel, vilket är ganska sällan. När jag använder den så är det nästan alltid på 10 mm.

Supervidvinklar är specialobjektiv som man kan ta till om man vill fota t.ex. interiörbilder eller fota något på riktigt nära håll och ändå få med mycket bakgrund. För landskapsfoto räcker oftast 16 mm. Med kortare brännvidd får man ofta med 1/3 ointressant himmel, 1/3 ointressant förgrund och 1/3 det som man egentligen ville fotografera. Det kräver em del övning att inte fastna i den fällan.

Tokina 11-16 är inte riktigt lika vidvinklig som Sigman, men den har bättre kvalitet både optiskt och fysiskt, dessutom är den ljusstarkare vilket är bra om man vill fota stjärnhimlen.
 
Mycket märklig VS-tråd tycker jag, eftersom gluggarna kompletterar varandra och inte överlappar alls. Personligen skulle jag nöja mig med 16 mm som det vidvinkligaste efter att ha köpt och ägt en 14-24 till FX-sensor (använde den nästan aldrig). Visst är det kul ibland med extrem vidvinkel, men jag tycker inte det är värt kostnaden.
 
Jag tackar och bugar för svaren och tipsen. Gluggen får vänta tills ekonomin inte bryr sig om jag skaffar ny glugg.

Med vänlig hälsning kent
 
Lustig tråd :)

Köpte själv Tokinas 11-16 för bara några veckor sedan, överlycklig och tänkte att nu jäklar kommer det bli stora fina bilder under fjällvandringen i norr, men icke. Inget fel på objektivet men jag verkar inte kunna hantera det helt enkelt, mest besviken, några bilder (av närma kanske 6--700 st) blev helt okej tycker jag.

Bara att inse att för egen del så är just 16mm på DX helt okej vidvinkel, är tok nöjd med mitt 16-85 som jag haft några år nu, finns väl en anledning till att det näst intill alltid sitter på!

Lycka till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.