Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

16-45 Dum fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
Här kommer en dum fråga!
Efter att ha fotat en del med min 85'a,
tycker jag nu att min 16-45 är oskarp...

Hur avgör man om det är något fel på den ?
Tycker inga bilder blir så skarpa som jag vill...

///Kjelle

Det finns inga dumma frågor. :)
85:an är ju en proffsoptik och dessutom en fast brännvidd. 16-45 är ett mellanklassobjektiv och en zoom. Inte riktigt sjysst jämföra dem... :) Så det kan ju ha blivit så att du blivit så van vid 85:ans exceptionella kvaliteter att inget annat duger. :)

Men, visst kan det även vara så att något inte stämmer med ditt 16-45, det vet jag ju inte. Enklaste sättet är att låna ett annat 16-45 och jämföra. Köra några tester i olika situtioner, samma bländare, samma motiv. Jämför. Det finns alltid små skillnader, men är det stora så är det något som inte stämmer.

Det kanske är ett fokuseringsfel? (fram/bakfokus).
Test med instruktioner finns här:
http://www.focustestchart.com/focus21.pdf

Hälsar
R

Lustigt, så här känner jag för mitt FA50 och kit'en 18-55. NU har jag fattat varför det ibland lönar sig att betala mycket pengar för objtektiv, det ÄR faktiskt skillnad. Det "trodde" jag inte innan jag köpte 50'an.

Rent generellt så är fasta brännvidder skarpare än zoomar. En zoom har fler linselement och det försämrar skärpan, så då måste zoomen ha ytterligare några linselement som kompenserar för skärpeförlusten. Öh, krångligt värre. Det är enklare med fasta brännvidder... :)

16-45 och 18-55:an är bra inom sina kategorier, men zoomar är en kompromiss.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar