Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

16-105 eller inget objektiv alls?

Produkter
(logga in för att koppla)
Främst mina gamla Ricoh, KR-5 o KR-10, men även 7000i.

Finns en risk att jag inte kan hitta en kamera jag trivs med i dagsläget, elefantsjuka verkar vara utbrett bland kameratillverkarna idag

Tycker du verkligen att greppet på a700:an är et skäl för att inte köpa - jämfört med vadå?
Jag tycker att den ligger perfekt i handen (har normalstora händer...!)
Efter att ha provat Nikon, Pentax och Canon måste jag sticka ut hakan och säga att är det något som Sony:s kameror bör övervägas är det för grepp och övrig ergonomi- de ligger i toppskiktet på just i det avsendet, anser jag. Men smaken är ju olika - men det är ju inget argument.....! (Är ergonom och har utvecklat backelitsoffan Sonja)

rätta mig om jag har fel, jag trodde att 56:an fixade som WL kontroller oxå?
Nej. Ingen tidigare blixt från Minolta eller Sony har fungerat för detta på de digitala husen. Det fungerade bara med den inbyggda blixten, något som A900 saknar.

Det är klumpigt med en stor och kraftig 58:a som bara används för att fjärrstyra 56:eek:r ...

Sanning med modifikation - Sony bytte lixtstyrningsprotokoll i och med införandet av a900.
Sony bytte inte protokoll. De lade till ett extra protokoll i samband med introduktionen av 42:an och 58:an. Det nya protokollet används även av A700, men hur mycket olika modeller använder av det nya protokollet skiljer mellan olika modeller; det är t.ex. bara A900 som kan fjärrstyra en 36:a eller 56:a från en 58:a genom att använda det gamla protokollet.

Tycker du verkligen att greppet på a700:an är et skäl för att inte köpa - jämfört med vadå?
Jag tycker att den ligger perfekt i handen (har normalstora händer...!)
Efter att ha provat Nikon, Pentax och Canon måste jag sticka ut hakan och säga att är det något som Sony:s kameror bör övervägas är det för grepp och övrig ergonomi- de ligger i toppskiktet på just i det avsendet, anser jag. Men smaken är ju olika - men det är ju inget argument.....! (Är ergonom och har utvecklat backelitsoffan Sonja)

Ja, jag tycker att greppet och användargränssnittet är skäl nog att inte köpa. Man måste trivas med grejerna.

Jag har provklämt på Sony A350 och A700, och jag tyckte inte att någon av dem var särskilt trivsam. Stora, tunga, ligger lite knöligt i handen. Känns som om man ska tappa dem hela tiden.QUOTE]

jag kan hålla med att båda du nämnde ovan ligger inte rätt i handen, kan verkligen rekommendera vertikalgreppet, bästa komplement som jag inte kan leva utan
vikten om du ska jämföra ned A700 ur Nikon serien är D300/200, dom spelar ju samma division med vädertätning/magnesium chassi och där tror jag inte att det diffar många gram emellan

Stämmer, D90 har inte vädertätning, vilket gör att den faller bort för min del. D300 i så fall, lite tyngre och dyrare, men bättre användargränssnitt och bättre brushantering

Hej! jag vill lobba för Pentax om du funderar på att byta
från Sony.Jag har själv bytt från Canon (40d)till Pentax och jag är glad....
Jag bör kanske inte skriva att den är bättre för då får jag halva fotosidan efter mig...men den är "roligare" det är ett som är säkert.

/Sverker

Det är ett intressant tips, vilken modell har du själv, K20D? Lättare än de flesta, vädertätad, och inte svinigt dyr. Ska titta på den...

Som svar på din initiala fråga, nej jag tycker inte att det är värt 3000 extra för att köpa 16-105. Jag upplever efter ett drygt års användande att objektivet har klara focusproblem vilket ifd kan vara bara mitt som har. Det har dessutom en klart märkbar vinjetering som inte är så vacker. Hade jag valt idag hade jag kört på Sigmas lilla normalzoomar med fast bländare 2,8.

Vad gäller CZ, mkt skarpt och bra men nästan 10 000 för ett rätt plastigt objektiv, nej tack!

35-70 f/4 Minoltan som du har kan jag bara lyfta på hatten för! Bara det är värt att välja SONY för.

Fuji S5 är en fantastisk kamera som tar riktigt bra bilder men som jag upplevde som långsam när jag provade den under en dag.

Tillbaka till A700:an, om du köper den ska du absolut ha batterigreppet! Sedan jag köpte det har jag inte velat skruva av det, det är faktiskt helt out standing!

Tackar för den infon!

Samtidigt har jag svårt att se klara fördelar med 35-70/4 jämfört med mitt 50/1.7. Om jag vänder på frågan, vilken normalzoom kan rekommenderas till Sony? Tamron 18-50 & Sigma EX17-50 verkar bra, men jag tycker de är lite korta på telesidan

Så glöms det bort igen varför en kamera av ragn måste vara större samt tyngre..Tråkigt det snudd blir så jämt trotta denna form av fotograferande är för den lite nogräkande mycket ofta ett fotosätt man nyttjat för få bra bilder då ljuset gör man måste...Foto-objekten står ju lika ofta i dåliga vinklar som i bra.. Ej att föglömma.

Stabiliset samt balans vid enhandsfotande..Där krävs det att husen är stabila och också lite tyngd i som motpol till den tyngre optiken man moterar på kameran. Och än mer då optikerna börjar väga lite... Och där kommer inbyggda stabiliseringen in som ytterligare fördelar... För med denna inbyggd klarar man fota med beg billigare optiker med teleomfång klart lättare än utan...

Jag vill gärna veta vilken kamera du anser ligga bättre än Sony A700 om A700 inte var bra pga tex tyngd och klumpighet....?? Bara så man kan förstå ditt utgångsläge...Flera har frågat utan svar kommer vad jag ser då jag skummar igenom topicen..Förlåt om jag missar svar...

Mvh
Tobbe

Ps/ Lägger in en bild ifrån just enhandsfotande. Hoppas den syns trotts den blir liten här.Som du ser så behövs rätt stabbigt hus för få bottenstöd med kamerahuset. . Och den som håller i Fujin har som man ser små händer..Än vilktigare då att få stabilt grepp med bottenstöd..Därför vill jag ha batterigrepp framöver till min A700 som är egentligen för liten enligt min syn på saken. och inte för stor..Och jag har inte små nävar utan typ medel och lite över.Så har man inte tio fingrar på varje hand så är nog ergonomin ungefärligen lika angående kraven för få en stabil kamera.. .Men med grepp kan man välja att ha det på eller av vilket gör kameran till anpassningsbar för dom olika optiker man tänker sig använda.../

Bilagor

• CIMG4410.jpg
    CIMG4410.jpg
    28.8 KB · Visningar: 155
Senast ändrad:
Tackar för den infon!

Samtidigt har jag svårt att se klara fördelar med 35-70/4 jämfört med mitt 50/1.7. Om jag vänder på frågan, vilken normalzoom kan rekommenderas till Sony? Tamron 18-50 & Sigma EX17-50 verkar bra, men jag tycker de är lite korta på telesidan

varför inte Sony 24-105, om man inte tycker 24mm är alldeles för klen vidvinkel, lika ljusstark som CZ16-80 och FF duglig

Jag var lite snabb - kollade med min Dynax 7 = OK och överspred sedan till KM D7D, men se det gick inte alls när jag testade nu - FMF.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar