Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rollei RPX 25/100/400

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Någon annan som har fördjupat sig i Rollei:s senaste serie analoga filmsorter?

Jag tycker i synnerhet Rollei RPX 25 är ett under av tonskala och skärpa.
Använder den i första hand som 120-film (6x6) och resultatet är magiskt, känns nästan som att Agfa APX 25 är tillbaka.

Däremot har jag dålig koll på RPX 400, någon som kan dra en snabb jämförelse med TriX?
 
De verkar ju ha normal pankromatisk sensibilisering, så det är nog inga gamla Agfa flygfoto-filmer som legat nedfrysta sedan det företaget delades upp och såldes ut i början av 2000-talet. Rollei har ju gjort så förut, men de första Retro-filmerna var dock äkta Agfa APX som de sålde under Rolleis namn. De som hette Retro med S på slutet (400S) var film utvecklad för flygplansspaning och flygfotografering. Krängdes nu som vanlig film av Rollei.

RPX 100 och 400 säjs av en del vara ommärkt Kentmere 100 och 400, men andra säjer att det inte är det. Men troligt är ändå att Ilford/Kentmere har ett finger med i produktionen av dessa. Möjligen kan det vara så att RPX 25 är en äkta Agfa APX-emulsion som legat nedfryst och nu av Ilford/Kentmere gjuts på polyesterbas? Kokt och nedrryst emulsion lär ha sålts när Agfa delades upp, precis som färdigjuten film på plastbas. När nu de färdiggjutna råfilmerna tagit slut i lagrena hos Rollei, så låter man gjuta den kokta och nedfrysta emulsion man köpte ur Agfas bo, hos Ilford/Kentmere i England. Det är min spekulation hur detta går till. Man pytsar ut Agfas gamla filmer/emulsioner allteftersom och under helt nya namn.

Edit: Deras Rollei ATP är ju en specialfilm typ Kodak Technical Pan, och dom filmer jag köpte var märkta med Made i Belgium by Agfa Geavert. Den fabriken är fortfarande igång och där produceras även andra specialfilmer typ röntgenfilm.
 
De verkar ju ha normal pankromatisk sensibilisering, så det är nog inga gamla Agfa flygfoto-filmer som legat nedfrysta sedan det företaget delades upp och såldes ut i början av 2000-talet. Rollei har ju gjort så förut, men de första Retro-filmerna var dock äkta Agfa APX som de sålde under Rolleis namn.

Det är min spekulation hur detta går till. Man pytsar ut Agfas gamla filmer allteftersom och under helt nya namn.

Känner igen det där. Jag köpte en batch av Rolleis tidigare Retro 25 (för några år sedan) och den hade samma blå bas som APX 25. Men den nya känns annorlunda. Inte sämre, men annorlunda. (och utan blå bas)

Fick också tag på ett gäng infrysta Agfa APX 25 nyligen. Fantastisk film.
 
Känner igen det där. Jag köpte en batch av Rolleis tidigare Retro 25 (för några år sedan) och den hade samma blå bas som APX 25. Men den nya känns annorlunda. Inte sämre, men annorlunda. (och utan blå bas)

Fick också tag på ett gäng infrysta Agfa APX 25 nyligen. Fantastisk film.

Tror därför att det är APX 25-emulsion men på en annan bas. Färdigkokt emulsion som gjuts på ny bas i England.
 
Tror därför att det är APX 25-emulsion men på en annan bas. Färdigkokt emulsion som gjuts på ny bas i England.

Spekulationerna går åt båda håll, en del säger att det är en ny film utvecklad för Rollei. Spekulationerna kring 100/400 var ju att det är ompaketerat Kentmere, vilket Ilford förnekar bestämt. Dock lär grejerna vara tillverkade i England, ja.

Jag har soppat 80-100 rullar RPX 100/400 och jag gillar vad jag får. Bra, jämn kvalitet och billigt. 100-filmen är knasigt bra. Jag har soppat några rullar RPX25 men inte förstorat eller skannat än. Kontaktkartorna ser bra ut, dock.
 
Rollei RPX400 ser ut att ha identisk burk, identisk kassett och identisk filmskärning med Agfaphoto APX400New. Även själva filmens emulsionsfärg verkar överensstämma (med någon svag variationsskillnad i nyans). Någon som vet hur Ilfords/Kentmeres kasetter och burkar ser ut?
 

Bilagor

  • Film1.jpg
    Film1.jpg
    143.8 KB · Visningar: 74
  • Film2.jpg
    Film2.jpg
    134.3 KB · Visningar: 72
  • Film3.jpg
    Film3.jpg
    108.4 KB · Visningar: 70
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.