Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd om 5D mk I vs II

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
Har bestämt att jag vill skaffa FF, har idag 60d som skall behållas också.
Har tänkt att använda FF till porträtt, landskap och macro som inte ställer högsta krav på iso.
Vilken skall jag skaffa, gamla 5D eller något nyare 5D mk2?
Är dammreduceringen så pass bra att den är viktig då den finns i mk2.
Rent bildkvalitemässigt, är det stor skillnad? Ni som haft nöjet att använda båda kom gärna med råd
och tips. Det är begagnat som gäller.

Tacksam för tips.
 
Jag har precis sålt min 5D Mark II och behåller min 5D. Men det är bara för att det finns ett värde i Mark II:an. Ur-5D:n har jag som reserv och utlåningskamera.

Jag har använt båda kamerorna väldigt mycket och tycker inte att den första modellen är bättre på något sätt förutom färgåtergivningen som är lite mer levande i den gamla.

Dammborttagandet i 5D Mark II gör skillnad, men man måste ändå städa den ibland.

Det jag stör mig mest på hos gamla 5D är den lilla bufferten med råformat. Men det kan också förklaras med att jag ibland fotograferar väldigt intensivt.
 
Jag har precis sålt min 5D Mark II och behåller min 5D. Men det är bara för att det finns ett värde i Mark II:an. Ur-5D:n har jag som reserv och utlåningskamera.

Jag har använt båda kamerorna väldigt mycket och tycker inte att den första modellen är bättre på något sätt förutom färgåtergivningen som är lite mer levande i den gamla.

Dammborttagandet i 5D Mark II gör skillnad, men man måste ändå städa den ibland.

Det jag stör mig mest på hos gamla 5D är den lilla bufferten med råformat. Men det kan också förklaras med att jag ibland fotograferar väldigt intensivt.

Så ditt råd angående de båda kamerorna utifrån mitt användningsområde blir då mk1 eller mk2?
 
Så ditt råd angående de båda kamerorna utifrån mitt användningsområde blir då mk1 eller mk2?

Mark II. Den är värd de extra slantarna begagnad. För landskap, makro och porträtt kommer du att gilla den högre upplösningen.

Dammborttagningen är också bra för landskap då man ofta kör rejält nedbländat (men räkna ändå inte med en helt ren sensor).

Sen måste man ju väga in vad du har för objektiv också. Saknar man ett viktigt objektiv är det ett större avbräck än skillnaderna mellan två olika kameramodeller.
 
Mark II. Den är värd de extra slantarna begagnad. För landskap, makro och porträtt kommer du att gilla den högre upplösningen.

Dammborttagningen är också bra för landskap då man ofta kör rejält nedbländat (men räkna ändå inte med en helt ren sensor).

Sen måste man ju väga in vad du har för objektiv också. Saknar man ett viktigt objektiv är det ett större avbräck än skillnaderna mellan två olika kameramodeller.

Tack! Lutar åt mk2 då. Har 100/2,8 L is macro, 100-400, ef 50/1,4 och funderar på samyang 14 eller en L vidvinkelzoom, får se vad det blir. Gillar vidvinkel.
 
Hoppar in i tråden med en fråga. Hur mycket skiljer i brus på MK 1 vs mk 2?

Mvh

Daniel

Laddade hem cyberphotos testbilder på 5D (iso3200) och 5D mk2 (iso 25600)
och fick ganska liknande resultat tycker jag efter behandling i lightroom.

Det visar väl iofs mer på vilka förutsättningar man har och inte på brusnivåerna kameramodellerna emellan.
 
Jag lånar frågan då jag också är ut efter en 5D. Classic sägs av en del ge trevligare bildfiler än mk2. Jag har sett Ken Rockwells teddybjörnbilder och jo, classic har finare färg. Men, för min del blir det ändå mk2 bl.a. för hög-ISO-egenskaper. Prisskillnaden är inte såå stor.

Tilläggsfrågan för mig är, hur många exponeringar får den ha gått och hur ska de påverka priset?
Det finns hus som gått <10k. Säkert ganska många. Pris ibland under 8k.
Men ett som gått 50k? 100k, mer, hur bör det påverka priset? Ska man ens köpa en som gått mer än ... X ?
Jag kommer kanske att ta 20k-50k exponeringar under flera år.
 
Ett slutarbyte är inte katastrofalt dyrt, men en kamera som gått närmare 100.000 exponeringar måste ett flera tusenlappar billigare än en som gått 15.000 exponeringar.

Fråga alltid "hur har du kollat antalet exponeringar"? Om de uppger att de kollat filnumreringen ska du vara på vakt och be dem säkerställa med någon av de tjänster som finns på webben. Be sen att få en skärmdump på den mätningen.
 
Jag kan sakna mina två 5D Mark I jag hade en gång i tiden.
De gav enligt mig en mer "analog" skön känsla i bilderna.

Skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en idag
och köper du en sådan tror jag inte att du ångrar dig.

Enda stora nackdelen är den kassa displayen, men
iofs, vad gör det när bilderna som kommer ut är så bra? ;-)

//Julle.
 
har haft både 5D mark 2 och har kvar min 5D som låna till flickvän hus ;)

oavsett 5D räcker till det mesta men 5D m2 är betydligt bättre på ren o skär bildkvalitet speciellt på iso över 400. vad 5D mark 2 är bättre på är
- mer upplösning
- senorrengöring
- betydligt bättre display
- klart bättre iso egenskaper 1600 iso är ungefär som 6400 iso med 2:an
- bättre af
- du kan välja storlek på raw vill du inte ha dryga 20milj pixel ställer du ner den.
- bättre bildkvalitet överlag.

ang analog känsla det är bara att justera i ps så väljer du vilken (film)du vill ha, ett program som har skön analog feeling är vsco
http://grid.vsco.co
 
Jo jag har läst om 5D:s fina filer, nästan förförts av det och trodde att det skulle bli en sån men mk2 har en del som jag nog föredrar att leva ihop med. ISO är en, möjlighet till tyst(are) slutare, skärm (inte alls avgörande men varför inte), upplösning (med bra glas och ljus). Så många som använt mk2 yrkesmässigt kan inte vara fel. Nu är frågan vilket exemplar och pris. (det är ju en disciplin för sig - bra köp)
Jag har inte ens bråttom. Som så många här saknar jag inte kameror men efter sommaren om inte förr, har jag ett uppdrag för den. Inte för att den skulle stå och damma tills dess (bleve väl de andra jag har som skulle bli dammiga).
 
Om man fotograferar döda ting, landskap, makro med mera så är skärmsökaren (live view) hos 5D Mark II guld. Dammborttagningen ger också en del praktiskt nytta.

Frågan är hur mycket man kan efterlikna 5D:s färger genom att skruva med 5D Mark II-filerna. Färgmättnaden kan man ju enkelt öka, men jag upplever färgerna hos 5D som lite mer valörrika och därmed mer tredimensionella.

Allt är inte bara bra med 5D-filerna. Förutom att man får plocka en del damm så är risken för bandning när man lyfter skuggorna större.
 
5d classic är underbar, har haft tre st, särskilt färgerna som du skrev, mark II har hårdare färger, först mark III som börjar likna Classic igen. Sen är iofs tvåan bättre i allt än classic i övrigt.

Att tänka på när man köper är hur gammal den är, de senaste, tillverkade 2008, har serienummer som börjar på 3***, de äldsta börjar på 0***, sedan ökande ett nummer per tillverkningsår, skall definitivt påverka priset, oavsett antal exponeringar, som för övrigt endast en Canonverkstad kan kolla, kameran räknar bara efter aktuellt minneskort som är isatt. Någon gång 2006, de som börjar på en 1:a, gjorde de något med lcd-skärmen som blev mindre gul.
 
Jag har haft båda och tycker väl egentligen inte att det finns något att föredra hos 5D'n förutom en viss känsla? Hela kameran skakar och smäller till vid en bild. Rätt mysigt!
Samt såklart att den också ändå kan vara ganska prisvärd då den är ganska billig.


Men annars är ju 5D MKII en helt annan kamera vad gäller att fånga bilderna. Kan nog garantera att fler bilder kommer ut användbara genom 2an i de flesta fallen.
 
Har bestämt att jag vill skaffa FF, har idag 60d som skall behållas också.
Har tänkt att använda FF till porträtt, landskap och macro som inte ställer högsta krav på iso.
Vilken skall jag skaffa, gamla 5D eller något nyare 5D mk2?
Är dammreduceringen så pass bra att den är viktig då den finns i mk2.
Rent bildkvalitemässigt, är det stor skillnad? Ni som haft nöjet att använda båda kom gärna med råd
och tips. Det är begagnat som gäller.

Tacksam för tips.

Att bedöma en kamera är ju väldigt svårt. Å ena sidan finns den rent ergonomiska delen av hur kameran är att leva med. Å andra sidan hur kameran levererar både bildkvalitet och korrekta exponeringar och inte minst sätter fokus.
Nu är 5D och 5DMKII väldigt lika vilket underlättar. AF är mer eller mindre samma sak.
Skillnaden ligger i sensorn.
När jag och många andra gick från 20D till 5D så såg fick vi nog många av oss en aha upplevelse.
Filerna var så harmoniska jämfört med vad vi var vana vid från 20D. Att de hade en mer analog känsla vill jag absolut inte hålla med om.
De skannade filer jag har från Nikon F4 och Leica R3 kan inte ens mäta sig med 20D. Det analoga är för mig en nostalgitripp utan like.
Om man nu jämför 5D och 5DMKII på det sätt jag vill genom att jämföra utskrifter i samma storlek så är skillnaden att 5D måste renderas upp mer i Lightroom för att ge 360 dpi som skrivare trivs med.
Där har 5DMKII en fördel eftersom den har högre upplösning.
Tar man 2 lika bilder med 5D och 5DMKII och skriver ut dem i A2 kommer nog få kunna säga vilken kamera som tagit vilken bild. Även om de är experter.
En stor skillnad ligger dock i att 5D hanterar högre ISO sämre än 5DMKII.
Den andra är att 5DMKII får bandning när man lättar bilder för mycket i Lightroom.

Tittar man däremot i 100% på skärmen är 5D betydligt mer harmonisk. Skälet till det är ju också att en 5DMKII fil är en betydligt större förstoring av bilden.
Tittar man däremot vid anpassa till skärm så är skillnaden inte ens synbar ens på en 30 tums skärm eller en Retina 15 skärm.

Jag jobbar idag ofta parallellt med 5DMKII och 5DMKIII med det mest gångbara objektivet på den nya kameran och 5DMKII med den kompletterande brännvidden.
Det är samma sak här. Så länge jag inte pixelpeepar så kan jag inte säga vilken kamera som tagit vilken bild. I en utskrift av en bra bild kan jag definitivt inte göra det.
Samtidigt finns det en utveckling från 5D till 5DMKII och nu till 5DMKIII som är en förbättring av en bra kamera.

Så min slutsats är att 5DMKII ger lite bättre bilder om man ser på utskriften i A3 gjord med en bra skrivare än vad 5D gjorde. Samtidigt är den mer känslig för felexponeringar där skuggorna måste lättas 2-3 steg. Det ger bandning och syns direkt.
Nu missar åtminstone jag sällan så grovt utan kör HDR i sådana lägen.
 
Tack, jo jag har sett. Serienumren gäller väl 5D classic.
Antal exp ... jag hoppas på de tjänster som finns på webben. Har provat en med min nu sålda 1:a. Verkade rimligt.

Surfade runt lääänge kring detta och fann att det inte fanns något bra sätt att kontrollera antal exponeringar på nätet på en 5dclassic. Jag gick till canon i Mölndal och dom kunde se detta gratis på bara några minuter.
 
Tack, jo jag har sett. Serienumren gäller väl 5D classic.
Antal exp ... jag hoppas på de tjänster som finns på webben. Har provat en med min nu sålda 1:a. Verkade rimligt.

Du kan inte se antal exponerar på första 5d:n på annat sätt än verkstad, webbtjänsterna fungerar inte om inte något nytt kommit sista två åren.
 
ANNONS