Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

15-85 IS eller 27-70 2,8L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lesaux

Medlem
Hjäälp,

kan jag ha gjort bort mig? Har en 7D som levererades med EF-S 15-85 objektivet. Har fått för mig att 24-70 2,8L är väldigt bra allround, dock utan IS,,,så nu har jag slagit till på detta. Dock viss ångest då jag faktiskt var rätt nöjd med 15-85 och dess IS. Kommer skillnaden vara enorm? Eller har jag gjort bort mig?
 
Det känns ju omedelbart som att du skulle satsa på ett 17-55/2.8 IS USM istället, så slipper du kompromissa. Jag har det till min 7D och är sjukt nöjd. mvh
 
...
. Kommer skillnaden vara enorm? Eller har jag gjort bort mig?

Jag har en 24-70 men har aldrig provat någon 15-85. Så jag kan inte göra en fullständig jämförelse. Men lite kan jag säga.

24-70 har samma bländare över hela zoomomfånget, vilket är en fördel. Då ändras inte exponering när du komponerar.

24-70 saknar IS. Därmed riskerar du örelseoskärpa vid handhållet och slutartider längre än 1/250 s. Men då pratar vi pixelgranskning.

24-70 är robust och tålig.

Petter ...
 
24-70 blir kanske lite lång i vidvinkelläget. På en 7D motsvarar den ju ca 40 - 110.
Jag skulle satsat på 17-55/2.8
 
Många tycker 15-85 är en riktigt skarp och bra zoom, andra tycker den är för långsam och föredrar 17-55 f2.8, inte alls lika många tror jag kör med 24-70 eftersom den är både tung, dyr och saknar vidvinkel på aps-c.
 
För ca 3 veckor sedan köpte jag ett 24-70 2,8L till min 7D. Har inte ångrat mig en sekund! Funkar utomförträffligt! Det är mitt "standardobjektiv" numera.
 
Tackar...

...för alla bra råd. Jag har ändrat mig och det blev ett 17-55 2.8 IS som är på väg nu...men som sagt så lär jag kanske ångra mig, men så länge jag har kvar min 7D verkar det som jag kommer kunna vara nöjd...trots den eventuellt plastiga känslan som jag förståt 17-55 har....men vet inte om det kanske är lika med 15-85 mm...den var jag ju trots allt nöjd med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.