Annons

15/16 sept smäller det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Pixelrace och bilder

uge skrev:
En annan sak är att Kodaks nya verkar fått bra respons utanför vårt lands gränser. Men det är en kamera som kräver en del i efterarbetet. Något som passar mig, och det arbetsflöde vi har på jobbet. Så, det kanske får bli en sådan trots allt.
Smart och bra inlägg som väl sammafattar min ståndpunkt.
Gällande Kodakkameran skulle jag nog iallafall vänta till mitten av september och se vad Nikon har att komma med. Enligt rykten, som man alltid ska ta med en nypa salt, så är det en 12 Mp som är på gång, och gissningsvis i ett hus som är bättre än Kodaks 14**-modell. Troligtvis ungefär samma som D2h, som är ett otroligt fint hus, det bästa jag sett på digitalfronten.
 
Re: Pixelrace och bilder

uge skrev:
Sen kan man ju fråga sig om dagspressfotografer behöver mer än 4 Mp med tanke på det glesare rastret i Dagspress.

Sportfotografer och paparazzis beskär sina bilder hårt och behöver lite extra pixlar.

För kategorin fotografer som fotograferar reportage är en snabb 8 MP-kamera perfekt.

För frilansare som gör lite av varje är en 8MP kamera väldigt allround och klarar såväl enklare reklamjobb som reportage.

Med en högupplösningskamera lockas reklamfotografer och modefotografer som annars valt mellanformat.

Nikon har tyvärr ingen kamera i någon av de två kategorierna - än. Tror knappast att Nikon sitter still och ser på utvecklingen. Men de kanske har problem med utvecklingen. D2H kändes ju inte riktigt klar när den kom.
 
Mode mm

Förr i tiden jobbade jag mycket med mode och just modefotografer. Då var det mest småbild och motor som gällde. Kvantitet var kvalitet, massor med rutor såklart. Mellanformat mest i studio och den typen av mindre "spontana" bilder.

Frågan nu är hur segmenten kommer utvecklas eller mötas...

Småbildsdigitalt tar redan mycket marknad från mellanformat. Mellanformat i sin tur från storformat. Shift och tilt låter sig göras med datorkraft och bälgen byggs om till dragspel..

Frågan är hur stor utrymmet blir för specialisering/segmentering bland tillverkarna.
Hasselbald går nog sista ronden nu och måste få ut ett komplett digitalt hus, storformat blir(är) en marginalföreteelse.

Nikon och Canon är nog väldans medvetna om att marknaden kommer (har redan) att plattas till och att deras lösningar brer ut sig i mitten. Och tappar Nikon för mycket nu, så har tåget snart gått och dom får tjäna sina förtjänsster i kompaktsegmentet. Vilket också på sikt kan bli förödande då digitaliseringen inom foto antagligen bör förstärka märkeslojalitet inte tvärtom.

Tid är pengar. Snabbare, snabbare och åter snabbare. Har i år hittills beställt ett jobb på film, förra året var det nog fem. Digitaljobben från studio har mer och mer gjorts med småbildsdigitalt. Plåtslagarna som stod dagarna i ända och levererade blad på pryttlar finns knappt.
Att lägga 300 000 på ett backstyckesystem idag fordrar en viss framförhållning på kundsidan. 90% av de jobb som görs där går lika bra med småbildsdigitalt redan nu. Om Canon som ryktet säger kommer med en 1Ds på 21 Mp, lär dom knappa in rejält i detta segment, till lägre kostnad och med oändligt större flexibiltet. Om det blir så, är frågan om Nikon ens kan svara..
 
Re: Re: Pixelrace och bilder

Calle S skrev:
...
Gällande Kodakkameran skulle jag nog iallafall vänta till mitten av september och se vad Nikon har att komma med. Enligt rykten, som man alltid ska ta med en nypa salt, så är det en 12 Mp som är på gång, och gissningsvis i ett hus som är bättre än Kodaks 14**-modell. Troligtvis ungefär samma som D2h, som är ett otroligt fint hus, det bästa jag sett på digitalfronten.

har du någon uppfattning vilken sensorstorlek de är i så fall?
 
Re: Pixelrace och bilder

uge skrev:
Flera pixlar är precis det jag behöver.

[...]

En annan sak är att Kodaks nya verkar fått bra respons utanför vårt lands gränser. Men det är en kamera som kräver en del i efterarbetet. Något som passar mig, och det arbetsflöde vi har på jobbet. Så, det kanske får bli en sådan trots allt.

Jag befinner mig i samma situation som du. Jag behöver fler pixlar av hög kvalitet.

Sex-åtta megapixels räcker till det mesta som småbildsfilm räcker till för. Fast jag tycker att folk tenderar att glömma hur begränsad småbildsfilm faktiskt är, i synnerhet när man går upp en bit i ISO.

Det är inte svårt att hitta situationer när fler pixlar betyder mycket för resultatet. Gruppbilder är ett exempel. Har man plåtat laguppställningar med en Kodak Pro SLR/n så är det tungt att gå tillbaka till Nikon D100, D1x eller Fuji S2. Skillnaden syns direkt, även i A4-format. Landskap är ett annat motivområde där skillnaden i detaljrikedom är markant redan vid relativt små utskrifter.

Jag har redan tagit fram uppgifter om ett leasingkontrakt på ett kodakhus. Jag har testat huset på flera jobb och är nöjd med vad jag får ut av kameran. Färgmässigt, upplösningsmässigt och omfångsmässigt är det på topp. Återstår moiréproblemen och en viss "klump"-effekt, men jag har bara stött på dem någon enstaka gång (och då har det varit ganska lätt att fixa).

Mina nikongluggar håller jag helst fast vid, min D2h likaå. Det är på tok för dyrt att byta system, dessutom är jag ovan vid Canons användargränssnitt. Nu är det bara frågan om vilken komplettering det blir – Kodak Pro SLR eller Nikon D3/D2x.

Vi får väl se vad som händer.
 
YFO Gbg hävdade idag att det kommer en D2X med fullsize-sensor i mitten på september. Däremot inte någon D200 vad de visste.

Han var heller inte överdrivet imponerad av 20D som han hade klämt på igår.
 
mipert skrev:
Problemet är att man inte säljer på att ha saker på ”G”.

Eller så händer ingenting...

Jo, Microsoft är duktiga med att berätta att de har något på G för att binda upp marknaden i väntan. Så visst går det. Är man sedan inte lite fräck som nämnda programvaruhus, så lanseras allt som helt nytt och inovativt, fast att tekniken har använts sedan 70-talet av andra tillverkare.
 
Emil-G skrev:
YFO Gbg hävdade idag att det kommer en D2X med fullsize-sensor i mitten på september.

Skulle vara kul att våga tro att YFO vet mer än resten av världen. Angavs någon källa?

Kameradoktorn har ju länge hävdat att de har viss information direkt från Nikon om D2x, dock inte om sensorstorleken. KD har till och med en kölista för D2x sedan ett par månader tillbaka. Jag tror att jag har ett ensiffrigt könummer. ;-)
 
gors skrev:
Kameradoktorn har ju länge hävdat att de har viss information direkt från Nikon om D2x, dock inte om sensorstorleken. KD har till och med en kölista för D2x sedan ett par månader tillbaka. Jag tror att jag har ett ensiffrigt könummer. ;-)

Kameradoktorns källa är vice VDn för Nikon i Sverige.
 
Arleklint skrev:
http://www.engadget.com/entry/3622842317441586/

- The D3, a new 15 megapixel digital SLR.
- The D200, an 8.25 megapixel upgrade to the D100.
- The D2HS, a new version of their D2H digital SLR (which is pictured at right) with an improved 4.1 megapixel sensor.
- The DSX, an 8.2 megapixel version of the D2HS that doubles the number of horizontal pixels.

Intressant, men bara rykten så vitt jag vet. Men ganska realistiska
 
Ja visst är det rykten :) Men rykten är kul.

"The lineup of new cameras due out this fall is supposed to include...."

/Janne - som vill uppgradera hus i slutet av året.
 
Klart som korvspad att Nikon kommer med godis.

Nikons svenska gubbar säger ler och säger "Vänta tills Photokina"
 
Slowfinger skrev:
jo vad jag förstod så var det när dom körde seriebildtagning som var femte ruta försvann ibland. [/B]


Ursäkta så hemskt mycket för att det är OT, men jag har precis samma problem med min D70. Vid sekvens-foto så blir det vissa helt svarta ibland. (Jag är rädd för att jag fick ett måndagsex och har frågat nikon svenska, men inte fått svar).

Bo: vet du något mer om detta problem?
 
Re: Re: Pixelrace och bilder



Det är inte svårt att hitta situationer när fler pixlar betyder mycket för resultatet. Gruppbilder är ett exempel. Har man plåtat laguppställningar med en Kodak Pro SLR/n så är det tungt att gå tillbaka till Nikon D100, D1x eller Fuji S2. Skillnaden syns direkt, även i A4-format. Landskap är ett annat motivområde där skillnaden i detaljrikedom är markant redan vid relativt små utskrifter.

[/B]


Om jag har tänkt rätt... En bild i 300 dpi storlek 26 x 17 cm (från 10D) borde vara lika med en bild i samma storlek tagen med en 20D?! Alltså, det borde inte synas någon skillnad i upplösning efersom den är lika hög om man inte gör bilden större än vad 10D klarar av. 14MP skulle alltså inte ge någon skillnad i 26 x 17 300dpi jämfört med 6,3MP...

Sedan var den någon som menade att D70 är jämbördig med 10D. Använder både D70 och Canons digitala på jobbet och visst finns det stora skillnader. Exempel; D70 ger lägre brus än 300D/10D vid 1600 ISO. Den största bristen hos D70 är att den exponerar väsentligt sämre än Canon, samt har en mycket dålig sökare jämfört med 10D. Sen är D70 snabb och relativt billig, dock med ett hus i plast. Det är min första reaktion när jag nu jämfört dem.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar