linusforsberg
Aktiv medlem
Köpte mig ett begagnat d300-hus samt ett af-s 85mm häromsistens, båda ska vara vädertätade, men vad exakt betyder det? Kan jag stå ute i regnet och plåta? Man vågar ju inte chansa liksom...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Klassas de som vädertätade så ska de klara regn utan problem. D300 är ju bevisad att klara det, de är ju gjorda för att följa med ut på äventyr!
Ja det var delvis lite det som var meningen när jag bytte upp mig, är ofta ute i skogen med familjen i blandat väder. Så lite regn ska den alltså tåla? Men hur är det om jag slänger på ett objektiv utan tätning, säg AF 50/1.8, är det bara objektivet som ligger risigt till då, eller kan det "läcka in" även i kameran?
Jag tycker du ska prova... När du inte har något objektiv på så ser det väl ganska vattentätt ut
Nej förlåt för drygt svar. Klart allt måste vara vädertätat. Vädertätade objektiv har väl gummipackningar osv...
Hur vet man vilka av Nikons objektiv som är vädertätade?
Jag förmodar att inte alla är det.
Köpte mig ett begagnat d300-hus samt ett af-s 85mm häromsistens, båda ska vara vädertätade, men vad exakt betyder det? Kan jag stå ute i regnet och plåta? Man vågar ju inte chansa liksom...
Vet inte hur det är med Nikons vädertätning!
Men när det gäller Pentax och vädertätning så kan du vara ute i ganska dåligt väder..
http://www.youtube.com/watch?v=Eo61t5fH6Qw&feature=plcp
//Micke
Haha, den här killen doppar K-5 med 16-50mm under vatten. Vem behöver undervattens hus? Själv är jag för ängslig för att testa med min K-5.På något sätt uppfattar jag som Pentaxens vädertätning som mer seriöst än Nikon. Jag har en D3s som jag fick kondens innanför displayen utan ett det var speciellt fuktigt.
Ngt sådant råkade jag aldrig ut för när jag körde Pentax (K5, K20, K10).
lma