Emaks
Aktiv medlem
Jag kollade just på Kodaks hemsida, och såg då att Plus-X åter fanns där som 135-film. I så fall är det en god nyhet! Plus-X försvann ju för minst ett år sedan från Kodaks hemsida, både som 120- och 135-film, då Kodak stod på ruinens brant. Handlarna kunde inte heller beställa den längre från Kodak, och man kunde läsa på diverse websiter och bloggar att den slutat tillverkas av Kodak. Sedan dess har ju Kodak omstrukturerats och man meddelade i höstas att det skulle satsas mera på analoga produkter och framför allt film. Och nu ser det alltså ut som att Plus-X kommit tillbaka som 135-film.
Plus-X var tidigare min standard 100 ISO film, men då den försvann från listorna började jag se mig om efter alternativ. Provade Rollei Retro 100 (äkta Agfa APX 100) som var otroligt billig att köpa (12 kr rullen 135-36 då). Den finns nu även nyproducerad under originalnamn APX 100. Har ju kört en del med Efke KB100 (som är samma som Adox CHS100) också och nu även kommit in på Fomapan 100/200. Ska även testa Kentmere 100 (som lär vara en film med dubbla emulsionslager) och kanske även Acros 100. Tyvärr är flera av dessa alternativ väldigt dyra, så även Plus-X. Man får både APX 100, Efke/Adox 100 och Fomapan 100/200 kring 40-50% billigare (ibland ännu billigare) än Kodaks, Ilfords och Fujis filmer.
Då alla dessa filmer verkar vara bra alternativ är frågan om man ska fortsätta med Plus-X som tidigare (om det är riktigt att den kommit tillbaka)? En fördel med Plus-X är att den lätt kan exponeras efter 160 ISO i Rodinal och liknande snabbframkallare. Iofs kan man göra det även med Efke KB100, dock inte Fomapan 100 som det verkar men Fomapan 200 håller 200 ISO bra i Rodinal. Efke KB 100 är en fantastsisk film med traditionell karaktär, dock är den repkänsligare och måste behandlas/hanteras varsamt och man får tillsätta härdare till den. Plus-X är också en fantastisk film med äkta traditionellt korn och äldre formula, men inte alls repkänslig. Fomapan 100 har också den där traditionella karaktären som jag gillar men verkar ligga lite lägre i känslighet. Fomapan 200 däremot håller 200 ISO mycket bra i Rodinal, men verkar ligga lägre i vanliga utjämningsframkallre (se Affe Johanssons blogg). Ja det här blir inte lätt, man känner sig som en åsna mellan två hötappar (i det här fallet flera hötappar). Vem smakar bäst? Ska jag helt bortse från priset är det Plus-X som gäller för mig. Tri-X som vinterfilm och Plus-X som sommarfilm var det någon som skrev en gång i ett blogginlägg tror jag...
Plus-X var tidigare min standard 100 ISO film, men då den försvann från listorna började jag se mig om efter alternativ. Provade Rollei Retro 100 (äkta Agfa APX 100) som var otroligt billig att köpa (12 kr rullen 135-36 då). Den finns nu även nyproducerad under originalnamn APX 100. Har ju kört en del med Efke KB100 (som är samma som Adox CHS100) också och nu även kommit in på Fomapan 100/200. Ska även testa Kentmere 100 (som lär vara en film med dubbla emulsionslager) och kanske även Acros 100. Tyvärr är flera av dessa alternativ väldigt dyra, så även Plus-X. Man får både APX 100, Efke/Adox 100 och Fomapan 100/200 kring 40-50% billigare (ibland ännu billigare) än Kodaks, Ilfords och Fujis filmer.
Då alla dessa filmer verkar vara bra alternativ är frågan om man ska fortsätta med Plus-X som tidigare (om det är riktigt att den kommit tillbaka)? En fördel med Plus-X är att den lätt kan exponeras efter 160 ISO i Rodinal och liknande snabbframkallare. Iofs kan man göra det även med Efke KB100, dock inte Fomapan 100 som det verkar men Fomapan 200 håller 200 ISO bra i Rodinal. Efke KB 100 är en fantastsisk film med traditionell karaktär, dock är den repkänsligare och måste behandlas/hanteras varsamt och man får tillsätta härdare till den. Plus-X är också en fantastisk film med äkta traditionellt korn och äldre formula, men inte alls repkänslig. Fomapan 100 har också den där traditionella karaktären som jag gillar men verkar ligga lite lägre i känslighet. Fomapan 200 däremot håller 200 ISO mycket bra i Rodinal, men verkar ligga lägre i vanliga utjämningsframkallre (se Affe Johanssons blogg). Ja det här blir inte lätt, man känner sig som en åsna mellan två hötappar (i det här fallet flera hötappar). Vem smakar bäst? Ska jag helt bortse från priset är det Plus-X som gäller för mig. Tri-X som vinterfilm och Plus-X som sommarfilm var det någon som skrev en gång i ett blogginlägg tror jag...