Min bedömning är snarare 10 år till aldrig (när det gäller On-Board-Fasdetekt-AF-system för sensorer i APS-C storlekt och större).
De huvudutmaningar som återstår att lösa när det gäller On-Board-tekniken för stora sensorer är kombinationen av problem med dålig ljuskänslighet, långsamhet och otillräcklig noggrannhet.
.
Som vanligt har jag väldigt svårt att förstå det här tänket med att alla kameror ska klara av "allt". Det blir bara en massa halvdana kompromisser som inte är riktigt bra på något. Varför i hela friden skulle jag välja en SLT-kamera över en med spegel, om jag är intresserad av en stor sensor och en bra sökare? De vinster som finns med att fimpa spegeln har man ju helt missat, och det enda man får är en sämre EVF och kanske lite längre livslängd på kameran (som om en normal användare skulle ha något problem med det annars), samt högre seriebildtagningshastighet. Som om inte +10 bilder per sekund skulle räcka då alltså. Varför inte filma istället om man gillar sånt?
Sensorstorleken borde för övrigt inte ha någon större betydelse om man inte tänker använda AF ända ute i hörnen.
Nej, det är uppenbarligen inte helt enkelt att få till. Av någon anledning är ju din 5N bättre på det än NEX-7. Jag är som jag tror jag skrev i en bloggkommentar till dig lite nyfiken på hur t.ex. din Summicron skulle prestera på en X-Pro1 som har samma grundsensor som 5N, men ett annat färgfilter (och säkert också andra mikrolinser). Inte så säkert att det funkar bra på den heller.
Av vad jag sett från några tester så presterar objektiv med kort avstånd från utgångspupill till sensor, extremt uselt på X-Pro1. Antagligen för att den har ett hysteriskt tjockt sensorfilter på hela 2,5 mm som man antagligen konstruerat de egna objektivet i åtanke med. Jag ser heller ingen vits att använda den kameran med manuella objektiv alls. Den är större än NEX-kamerorna, har sämre EVF och sensorn lirar sämre med objektiven som är intressantast. Den optiska sökaren blir ju rätt värdelös vid manuell fokus.
Ja, fast på 7:an är den inte vinklingsbar.
Ännu ett skäl att välja 5N över 7 då alltså;-)
Såvitt jag förstått det ska det vara samma OLED i A77 som i NEX-7 och sökaren till din 5N. Fördelen är väl just möjligheten till peaking och att man kan få snabbare serietagning (om man nu är lagd åt det hållet).
Jösses. Där försvann all min förståelse för konceptet med SLT-kamerorna. Hur kan man föredra detta framför en optisk sökare? "Peaking" är ju bara meningsfullt med manuella objektiv och funkar i mitt tycke rätt uselt om man inte fotar på så nära håll att man slipper förstora.
Innan jag köper en tjockkamera med EVF krävs nog ytterligare några generationers utveckling, men jag är inte så säker på att jag kommer att köpa en kamera av den typen igen över huvud tagen
Aldrig mer för min del. Det är rena vansinnet, om det inte är så att man får en riktigt stor och bra optisk sökare på köpet. Jag kikade i polarns D3s för nån månad sen och den var riktigt fin faktiskt, trots nästan samma spec. som D700 som jag upplevde som mycket mindre. Jag vet att A900 och A850 har finfina sökare också för den delen, som troligen är minst lika bra. Inget man gärna byter mot en EVF om kameran ändå kommer att vara lika stor.
Du befinner dig nu i Sonyforumet som är något av en skyddad verkstad här på FS
Här inte bara ignoreras OT-inlägg, utan en del är t.o.m. så rebelliska att de uppmuntrar till OT. Det blev en jäkla liv när det rensades i monstertråden om A77, så David gav upp och avmodererade de inlägg som dolts
Ha! Jag har inget emot OT om det har åtminstone ett uns med ämnet att göra;-) Däremot kanske jag kan störa lite med mina avvikande åsikter i den skyddade verkstan? Jag har ju faktiskt en Sony som huvudkamera nu för tiden, även om jag inte kunde bry mig mindre om märket. Står det Scan på nästa vettiga kamera så köper jag den ändå.