Annons

Sony SLT-A99 (spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Sådär, nu börjar det ryktas litegrann om den kommande FF-kameran i samma stil som A77.

http://www.sonyalpharumors.com/sr3-sony-official-full-frame-prototype-to-be-shown-soon/

Vore väl skit om inte Sony skulle få till det "rätt" den här gången.
Kanske den inte är så ohyggligt långt borta att man måste byta märke för att få en modern FF trots allt.

Förslag:
  • Vi kör den här spekulations-tråden fram till den slutliga riktiga presentationen görs då vi skapar en ny.
  • Fullt tillåtet att uttrycka såväl positiva som negativa åsikter om den planerade kameran såväl som Sony.
  • Jämförelser med andra kameror och sidospår är fullt tillåtna.
  • Lite roligt periferisnack i sidospår som inte strikt hör till ämnet är tillåtet och uppmuntras i lagom omfattning.
  • Alla är välkomna med åsikter och synpunkter oavsett vilket kameramärke man använder.
  • Glad och positiv stämning utan personangrepp.

/Mats

Gissning av spec

Vad kan vi förvänta oss?

Skriv här era gissningar på vad specen blir, så kan vi gå tillbaks sen oc se vem som kunde säga "vad var det jag sa".

Jag börjar:

• Namn: SLT-A99
  • Presentationsdatum: Juni 2012
  • Tillgänglighet VIP: I tid till OS i london
  • Tillgänglighet att köpa i Sverige:September 2012
  • SLT-Teknik
  • Lik A77 i uppbyggnad
  • 24 megapixel
  • GPS
  • 15 fps
  • Stöd för nya objektiv med elektrisk bländarstyrnig
  • Extremt bra lågljusegenskaper
  • Extremt bra filmmöjligheter, inkl 1080p 24/25/50/60 Hz och manuella inställningar
  • Förbättrad EVF jämfört med A77
  • QXD-kort och ett komo MS/SD
  • USB-3
  • RJ-45 uttag
  • Inbyggt Wi-Fi
  • Inbyggt mobilt G4-nät
  • Okomprimerad HDMI ut
  • Riktiga 1/2/3 programlägen
  • Tilt och vridbar display a´la A77
  • PEKSKÄRM!!!
  • Riktig kraftigt tilltagen buffert som klarar långa sekvenser
  • Förbättrad Steady Shot
  • Belysta knappar
  • Några helt oväntade nya saker

Vi får väl se...

/Mats

A100 till A9999

Få till det rätt? Det är väl många som varit och är nöjda med de Sony kameror de har.
Det har presenterats många fina foton här på FS.
Det är alltid kul med teknik men det krävs också en bra maskinist bakom.
Man kan ju undra vilket nummer nästa high end kamera får.

/Jonny

Jag har bara en gissning:
  • Tid från första leveransdatum till en firmwareversion som löser problemen - fyra månader och 2738 foruminlägg på Fotosidan

Jag förstår inte vitsen med prismat. Det förstör möjligheten att göra mindre objektiv, som ju annars är en spegellös kamerans största fördel. Det går uppenbarligen utmärkt att göra en EVF som använder själva bildsensorn, så hur har man tänkt?

Jag förstår inte vitsen med prismat. Det förstör möjligheten att göra mindre objektiv, som ju annars är en spegellös kamerans största fördel. Det går uppenbarligen utmärkt att göra en EVF som använder själva bildsensorn, så hur har man tänkt?

Vilket prisma? A77 har inget, och en eventuell A99 med SLT lär väl inte heller ha det? Däremot måste förstås EVF:en ha nånstans att bo, och en GPS skulle också kunna tänkas bo där prismat brukar sitta.

Menar du möjligen spegeln, så används ju den för den fasdetekterande autofokusen så den är än så länge svår att bli av med.

Vilket prisma? A77 har inget, och en eventuell A99 med SLT lär väl inte heller ha det? Däremot måste förstås EVF:en ha nånstans att bo, och en GPS skulle också kunna tänkas bo där prismat brukar sitta.

Menar du möjligen spegeln, så används ju den för den fasdetekterande autofokusen så den är än så länge svår att bli av med.
Jag har visst blandat ihop det, men det jag avsåg var en fast spegel i strålgången. Det funkar nog inte med prisma vid närmare eftertanke:)

EVF:en får gärna bo där uppepå, men det är synd att bibehålla samma registeravstånd som på en vanlig spegelreflexkamera. Kameror med fasdetekterande AF finns ju liksom redan. Jag tror detta är en återvändsgränd.

Man kan väl snarare säga att prismat inte behövs när man använder SLT-tekniken.

Att efterfrågan på SLT-kamerorna är betydligt större än den var på Sonys DSLR-kameror tyder knappast på att detta är en återvändsgränd.

Redan första generationens SLT-kameror hade tillräckligt många fördelar för att en hel del "EVF-hatare" skulle börja använda dem, och den andra generationen utgör ytterligare ett rejält steg framåt. Utvecklingsmöjligheterna är mycket stora, och vi kan högst sannolikt räkna med att en tredje och ytterligare förbättrad generation kommer att sitta i den kommande fullformataren.
.

Jag har visst blandat ihop det, men det jag avsåg var en fast spegel i strålgången. Det funkar nog inte med prisma vid närmare eftertanke:)

EVF:en får gärna bo där uppepå, men det är synd att bibehålla samma registeravstånd som på en vanlig spegelreflexkamera. Kameror med fasdetekterande AF finns ju liksom redan. Jag tror detta är en återvändsgränd.

Det är nog snarast en temporär lösning. När de väl lyckas få till en bra AF direkt på sensorn (som i t.ex. Nikon V1) försvinner nog spegeln helt.

Ändras registeravståndet kommer befintliga alfaobjektiv inte att fungera utan adapter, men det borde de kunna leverera med en sådan kamera :)

EVF:en har jag gärna där den sitter på NEX-7 eller X-Pro1 (jag är högerögd), i och med att jag då slipper skymma halva ansiktet med kameran (något som kan vara bra när man plåtar människor) och slipper också kladda ner displayen med min flottiga snok.

Redan första generationens SLT-kameror hade tillräckligt många fördelar för att en hel del "EVF-hatare" skulle börja använda dem, och den andra generationen utgör ytterligare ett rejält steg framåt. .

Jag tycker inte EVF:en i NEX-7 är sååå fantastiskt mycket bättre än den som sitter i exempelvis X-Pro1 (eller X100), men visst är det skillnad. Jag ser den mer som ett nödvändigt ont - hellre en EVF än ingen sökare alls :)

Ska man ändå ha en tjockkamera så får den för mig gärna ha en optisk sökare i klass med A900 - ännu hellre förstås en hybridlösning där man kan spegla in en EVF för focus peaking och sånt.

En NEX-9 med FF-sensor vore för mig en mer intressant kamera, men det skulle förstås kräva att NEX-fattningen är tillräckligt stor för det - befintliga E-objektiv skulle ju ändå gå att använda i beskuret läge.

Att efterfrågan på SLT-kamerorna är betydligt större än den var på Sonys DSLR-kameror tyder knappast på att detta är en återvändsgränd.
En återvändsgränd är det säkerligen, men den kanske ligger längre bort än vad jag tänker mig. Så fort sensorn klarar AF lika bra som fasdetekterande så är ju konceptet meningslöst. Dock är vi nog inte där än, i lågt ljus.

Det är nog snarast en temporär lösning. När de väl lyckas få till en bra AF direkt på sensorn (som i t.ex. Nikon V1) försvinner nog spegeln helt.
Precis. Frågan är hur länge det dröjer. Min gissning är något år på sin höjd, vilket man kanske åtminstone ska ha i åtanke innan man köper in sig i ett ganska dyrt system.

Ändras registeravståndet kommer befintliga alfaobjektiv inte att fungera utan adapter, men det borde de kunna leverera med en sådan kamera :)
Japp, och det funkar bevisligen med NEX-kamerorna. Nu blir kanske diskussionen lite OT, men om (när) detta inträffar så gäller det att Sony och övriga tillverkare börjar trolla med sensortekniken så att det faktiskt funkar med objektiv som sitter nära densamma. Riktigt där är vi inte heller ännu.

EVF:en har jag gärna där den sitter på NEX-7 eller X-Pro1 (jag är högerögd), i och med att jag då slipper skymma halva ansiktet med kameran (något som kan vara bra när man plåtar människor) och slipper också kladda ner displayen med min flottiga snok.
Ja, det håller jag med om. Annars gillar jag skarpt den vinklingsbara sökaren på 5N, även om den är lite för dålig egentligen. Men det är väl samma i 7:an va?

---------------

För att återgå till ämnet; hur bra är EVF:en i Sonys SLT-kameror? Folk prisar ju NEX-sökarna, men i min mening så faller de platt så fort det är lite mörkt. Skuggorna blockeras fullständigt och det blir bara totalt svart i lågdagrarna om motivet har någorlunda hög kontrast. Det är bland annat av denna anledning jag inte riktigt begriper varför man vill ha en "spegelreflexkamera" med en sökare som ändå inte är optisk. Finns det några fördelar utom att spegeln inte rör sig?

---
Min bedömning är att SLT-tekniken INTE kommer att vara en kortsiktig lösning. När det gäller On-Board-Fasdetekt-AF-sensorer som i Nikon 1-systemet, så är det MYCKET LÅNGT kvar innan denna teknik kommer att kunna matcha den fasdetekterande AF:en i DSLR- och SLT-kamerorna.

För egen del har jag STARKA TIVIVEL på att det någonsin kommer att ske. Vi kommer inte alls att se samma snabba utveckling när det gäller On-Board-AF-sensor-tekniken som vi kan se när det gäller EVF:er - det är fullständigt olika tekniska förutsättningar. Det fungerar hyfsat för SMÅ sensorer när det är BRA LJUS, men så fort det blir lite sämre så övergår ju Nikon 1-kamerorna till kontrastdetekt-AF.

On-Board-Fasdetekt-AF-sensorerna måste göras mycket små för att inte ge oacceptabla artefakter, men bra, snabb och ljuskänslig fasdetekt-AF kräver stora fotodioder. Man är redan nu inte så långt från gränsen för vad som är fysikaliskt möjligt (vilket således inte är fallet närdet gäller EVF:er - där finns fortfarande mycket betydande utvecklingsmöjligheter).

Jag är alltså inte alls lika blåögt optimistisk när det gäller möjligheterna för On-Board-Fasdetekt-AF att snart ta över som ganska många här tycks vara (och ja, jag är ingenjör och kan räkna lite på det här). Är tämligen övertygad om att SLT-tekniken kommer att utgöra ett betydande inslag bland systemkamerorn under mycket lång tid framöver.
.

---
Precis. Frågan är hur länge det dröjer. Min gissning är något år på sin höjd, vilket man kanske åtminstone ska ha i åtanke innan man köper in sig i ett ganska dyrt system.
---
Min bedömning är snarare 10 år till aldrig (när det gäller On-Board-Fasdetekt-AF-system för sensorer i APS-C storlekt och större).

De huvudutmaningar som återstår att lösa när det gäller On-Board-tekniken för stora sensorer är kombinationen av problem med dålig ljuskänslighet, långsamhet och otillräcklig noggrannhet.
.

Japp, och det funkar bevisligen med NEX-kamerorna. Nu blir kanske diskussionen lite OT, men om (när) detta inträffar så gäller det att Sony och övriga tillverkare börjar trolla med sensortekniken så att det faktiskt funkar med objektiv som sitter nära densamma. Riktigt där är vi inte heller ännu.

Nej, det är uppenbarligen inte helt enkelt att få till. Av någon anledning är ju din 5N bättre på det än NEX-7. Jag är som jag tror jag skrev i en bloggkommentar till dig lite nyfiken på hur t.ex. din Summicron skulle prestera på en X-Pro1 som har samma grundsensor som 5N, men ett annat färgfilter (och säkert också andra mikrolinser). Inte så säkert att det funkar bra på den heller.

Ja, det håller jag med om. Annars gillar jag skarpt den vinklingsbara sökaren på 5N, även om den är lite för dålig egentligen. Men det är väl samma i 7:an va?

Ja, fast på 7:an är den inte vinklingsbar.

För att återgå till ämnet; hur bra är EVF:en i Sonys SLT-kameror? Folk prisar ju NEX-sökarna, men i min mening så faller de platt så fort det är lite mörkt. Skuggorna blockeras fullständigt och det blir bara totalt svart i lågdagrarna om motivet har någorlunda hög kontrast. Det är bland annat av denna anledning jag inte riktigt begriper varför man vill ha en "spegelreflexkamera" med en sökare som ändå inte är optisk. Finns det några fördelar utom att spegeln inte rör sig?

Såvitt jag förstått det ska det vara samma OLED i A77 som i NEX-7 och sökaren till din 5N. Fördelen är väl just möjligheten till peaking och att man kan få snabbare serietagning (om man nu är lagd åt det hållet). Innan jag köper en tjockkamera med EVF krävs nog ytterligare några generationers utveckling, men jag är inte så säker på att jag kommer att köpa en kamera av den typen igen över huvud tagen :)

Du befinner dig nu i Sonyforumet som är något av en skyddad verkstad här på FS ;) Här inte bara ignoreras OT-inlägg, utan en del är t.o.m. så rebelliska att de uppmuntrar till OT. Det blev en jäkla liv när det rensades i monstertråden om A77, så David gav upp och avmodererade de inlägg som dolts :D

Jag är alltså inte alls lika blåögt optimistisk när det gäller möjligheterna för On-Board-Fasdetekt-AF att snart ta över som ganska många här tycks vara (och ja, jag är ingenjör och kan räkna lite på det här). Är tämligen övertygad om att SLT-tekniken kommer att utgöra ett betydande inslag bland systemkamerorn under mycket lång tid framöver.
.

På vilket sätt är jag blåögt optimistisk? Jag skrev att spegeln skulle försvinna när de får till en väl fungerande AF på sensorn, men jag sa inget om lång tid det skulle ta ;) Temporärt är en tämligen odefinierad tidsperiod om inget annat sägs ...

Jag tror som du att SLT-tekniken (tyvärr) kommer att sprida sig då det är mycket billigare att göra en relativt bra EVF än en bra prismasökare. Jag är dock inte lika blåögt optimistisk till att EVF:erna kommer att vara bra fullt så snabbt ;)

För det första är i mina ögon uttrycket "blåögd optimist" knappast någon anklagelse, och jag syftade dessutom inte alls specifikt på dig, utan mera på att jag själv inte är det lika mycket som somliga andra. Fast jag har helt klart tydliga drag av detta själv. :)

Om inte annat så är det mycket roligare att vara blåögd optimist än svartögd pessimist! :) :)
.

Egentligen skulle min första invändning i denna tråd ha varit att jag hyser starka tvivel på att Sonys första SLT-fullformatare kommer att kallas för A99. Det ska tydligen komma en andra fullformatare, en 36 Mp-variant, under första halvan av nästa år (när Nikons ensamrättsår på den sensorn har löpt ut), och vad ska de då kalla den för?

Och dessutom kan det ev. också komma en tredje, mera annorlunda. Finns inga säkra uppgifter om vad detta kommer att bli (ifall den kommer i produktion), men det gissas bl.a. på att den kan komma att ha en kvadradisk sensor.
.

Egentligen skulle min första invändning i denna tråd ha varit att jag hyser starka tvivel på att Sonys första SLT-fullformatare kommer att kallas för A99. Det ska tydligen komma en andra fullformatare, en 36 Mp-variant, under första halvan av nästa år (när Nikons ensamrättsår på den sensorn har löpt ut), och vad ska de då kalla den för?

A99 XSP (Extra Special)

Och dessutom kan det ev. också komma en tredje, mera annorlunda. Finns inga säkra uppgifter om vad detta kommer att bli (ifall den kommer i produktion), men det gissas bl.a. på att den kan komma att ha en kvadradisk sensor.
.

Den tror jag inte på även om den onekligen vore lite kul, men frågan är hur stor den skulle kunna bli. Vi diskuterade detta i någon annan tråd och kom fram till att den inte kan bli så mycket större än 30,5 x 30,5 millimeter, och även då kan man få problem med objektiv som har en rektangulär öppning. Visserligen skulle det fungera med diverse olika beskärningslägen, men jag är tveksam till hur kommersiellt gångbar en sådan skulle vara.

En risk med Sonys inte helt lysande ekonomiska resultat senaste tiden kan vara att knasbollarna i vita rockar inte får lika fria händer som tidigare, och att det hämmar innovationsrikedomen.

Min bedömning är snarare 10 år till aldrig (när det gäller On-Board-Fasdetekt-AF-system för sensorer i APS-C storlekt och större).

De huvudutmaningar som återstår att lösa när det gäller On-Board-tekniken för stora sensorer är kombinationen av problem med dålig ljuskänslighet, långsamhet och otillräcklig noggrannhet.
.
Som vanligt har jag väldigt svårt att förstå det här tänket med att alla kameror ska klara av "allt". Det blir bara en massa halvdana kompromisser som inte är riktigt bra på något. Varför i hela friden skulle jag välja en SLT-kamera över en med spegel, om jag är intresserad av en stor sensor och en bra sökare? De vinster som finns med att fimpa spegeln har man ju helt missat, och det enda man får är en sämre EVF och kanske lite längre livslängd på kameran (som om en normal användare skulle ha något problem med det annars), samt högre seriebildtagningshastighet. Som om inte +10 bilder per sekund skulle räcka då alltså. Varför inte filma istället om man gillar sånt?

Sensorstorleken borde för övrigt inte ha någon större betydelse om man inte tänker använda AF ända ute i hörnen.

Nej, det är uppenbarligen inte helt enkelt att få till. Av någon anledning är ju din 5N bättre på det än NEX-7. Jag är som jag tror jag skrev i en bloggkommentar till dig lite nyfiken på hur t.ex. din Summicron skulle prestera på en X-Pro1 som har samma grundsensor som 5N, men ett annat färgfilter (och säkert också andra mikrolinser). Inte så säkert att det funkar bra på den heller.
Av vad jag sett från några tester så presterar objektiv med kort avstånd från utgångspupill till sensor, extremt uselt på X-Pro1. Antagligen för att den har ett hysteriskt tjockt sensorfilter på hela 2,5 mm som man antagligen konstruerat de egna objektivet i åtanke med. Jag ser heller ingen vits att använda den kameran med manuella objektiv alls. Den är större än NEX-kamerorna, har sämre EVF och sensorn lirar sämre med objektiven som är intressantast. Den optiska sökaren blir ju rätt värdelös vid manuell fokus.

Ja, fast på 7:an är den inte vinklingsbar.
Ännu ett skäl att välja 5N över 7 då alltså;-)

Såvitt jag förstått det ska det vara samma OLED i A77 som i NEX-7 och sökaren till din 5N. Fördelen är väl just möjligheten till peaking och att man kan få snabbare serietagning (om man nu är lagd åt det hållet).
Jösses. Där försvann all min förståelse för konceptet med SLT-kamerorna. Hur kan man föredra detta framför en optisk sökare? "Peaking" är ju bara meningsfullt med manuella objektiv och funkar i mitt tycke rätt uselt om man inte fotar på så nära håll att man slipper förstora.

Innan jag köper en tjockkamera med EVF krävs nog ytterligare några generationers utveckling, men jag är inte så säker på att jag kommer att köpa en kamera av den typen igen över huvud tagen :)
Aldrig mer för min del. Det är rena vansinnet, om det inte är så att man får en riktigt stor och bra optisk sökare på köpet. Jag kikade i polarns D3s för nån månad sen och den var riktigt fin faktiskt, trots nästan samma spec. som D700 som jag upplevde som mycket mindre. Jag vet att A900 och A850 har finfina sökare också för den delen, som troligen är minst lika bra. Inget man gärna byter mot en EVF om kameran ändå kommer att vara lika stor.

Du befinner dig nu i Sonyforumet som är något av en skyddad verkstad här på FS ;) Här inte bara ignoreras OT-inlägg, utan en del är t.o.m. så rebelliska att de uppmuntrar till OT. Det blev en jäkla liv när det rensades i monstertråden om A77, så David gav upp och avmodererade de inlägg som dolts :D
Ha! Jag har inget emot OT om det har åtminstone ett uns med ämnet att göra;-) Däremot kanske jag kan störa lite med mina avvikande åsikter i den skyddade verkstan? Jag har ju faktiskt en Sony som huvudkamera nu för tiden, även om jag inte kunde bry mig mindre om märket. Står det Scan på nästa vettiga kamera så köper jag den ändå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar