Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Nex 5n eller Nex 7?

Produkter
(logga in för att koppla)

Townes

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag investerade i en Sony Nex 5N precis före jul och känner nu att jag nästan ångrar mig och tänker att jag skulle satsat på en Nex 7 istället. Jag funderar på att sälja min Nex 5 med 18-55 objektiv och köpa en Nex 7 men det kommer kosta mig omkring 7000 kronor och jag frågar mig om det är värt så mycket pengar. Om Nex 7 är så mycket bättre.

Vad jag saknar på Nex 5N är främst en elektronisk sökare men Nex 7 har ju även andra fördelar som de två "tumhjulen" på ovansidan etc. Dock kan man köpa en elektronisk sökare till Nex 5n för ungefär 3200 kronor och om jag behåller min Nex 5N så kommer jag att bli tvungen att köpa en dylik. Känner att jag inte klarar mig utan det. Då återstår bara 4000 kronor till en ny Nex 7.

Anledningen till att jag skriver här är att jag vill få lite råd och tips angående hur jag ska göra. Köpa en elektonisk sökare till Nex 5N eller satsa på en Nex 7 direkt. Slutligen undrar jag vad ni tycker att jag ska begära för pris för min Nex 5n inklusive 18-55 objektiv. Nypris är ca 5900 kronor. Kameran är inköpt i december förra året och pedantskött. Jag har tex aldrig lossat objektivet så det finns inget störande damm på sensorn. Och objektivet har hela tiden varit skyddat av ett UV-filter.

Läste någonstans att den elektroniska sökaren på Nex 7 inte är särskilt bra, har inte haft möjligheten att kontrollera detta själv ännu. Någon som vet om detta stämmer? Mitt slumrande fotointresse väcktes till liv när jag köpt Nex 5n och jag känner att jag är lite begränsad. Dock älskar jag Sony Nex som kamerakoncept. Liten, smidig och tillräckligt bra bildkvalitet för mina behov.

Tacksam för tips och råd hur jag ska göra!

//Lars S.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar