Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ser nybörjare skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vurres

Medlem
Hej,

har idag en D200, har funderingar kring att köpa en D300S eller en D7000, kommer man se tydligt på bilderna att det är en bättre kamera även som nybörjare?

Eller kommer det bara vara småsaker som är skilnaden?

Det lutar åt en D7000, men ser man knappt någon skillnad är det ju inte värt det!
 
Visst ser man skillnad, men framför allt känner man den när man använder kameran!

D200 är inte rolig på ISO över 400, de andra klarar mycket mer. Men det jag gillar mest är saker som liveview, bättre ergonomi, bättre skärm och så vidare.
 
Precis som Helmetrock skriver så blir skillnaden tydligare ju högre ISO-värde du fotograferar med. Tar du en bild i dagsljus med ISO100 med samma objektiv så är det sannolikt mycket svårt att se någon skillnad, speciellt om bilderna har samma storlek.
 
Tack för svaren,

är idag mest en fotograf som endastklickat och tittat. Vill utveckla mitt sett att fota då jag har med mig kameran överallt men inte vågat testa några funktioner.

Som t.ex ISO har jag aldrig testat med. Så har väl kanske fått alldagliga och tråkiga bilder. Men vill utveckla det nu. Har fotat sen 2006 utan att försökt lära mig något mer. Tiden har inte funnits, nu ska jag ta mig tid. Så tror bestämt jag går till affären på lunchen nu och köper mig en D7000! Då kan jag nog trixa lite i några år för att sedan utveckla det.

Tack!
 
Tack för svaren,

är idag mest en fotograf som endastklickat och tittat. Vill utveckla mitt sett att fota då jag har med mig kameran överallt men inte vågat testa några funktioner.

Som t.ex ISO har jag aldrig testat med. Så har väl kanske fått alldagliga och tråkiga bilder. Men vill utveckla det nu. Har fotat sen 2006 utan att försökt lära mig något mer. Tiden har inte funnits, nu ska jag ta mig tid. Så tror bestämt jag går till affären på lunchen nu och köper mig en D7000! Då kan jag nog trixa lite i några år för att sedan utveckla det.

Tack!

Det låter bra, nya fräscha grejer är alltid roligt att växa i. Tveka inte att höra av dig om du behöver några råd.
 
Sådär, då var man några lappar fattigare. Men minnen betyder mer än pengar!

Kommer nog ställa hur många frågar som helst, jag vet inte ens om man ska ha hög eller låg ISO i mörker! Men nu gör jag en liten satsning och hoppas jag kan få några fina bilder!

Vilket program är bäst för att redigera småsaker? Lightroom?
 
Sådär, då var man några lappar fattigare. Men minnen betyder mer än pengar!

Kommer nog ställa hur många frågar som helst, jag vet inte ens om man ska ha hög eller låg ISO i mörker! Men nu gör jag en liten satsning och hoppas jag kan få några fina bilder!

Vilket program är bäst för att redigera småsaker? Lightroom?

ISO är ett inställningsval som gör att sensorn pressas för att registrera ljus snabbare och på så vis klara att skapa en välexponerad bild på kortare (slutar)tid. ISO-värdet vill man alltid hålla så lågt det bara går för bästa möjliga bildkvalitet (det blir brusigare och man tappar detaljskärpa när man höjer ISO-värdet) men det viktigaste är förstås att man får till en skarp bild.

De allra flesta fotograferna arbetar antagligen som jag - man testar på ett godtyckligt ISO-värde, så lågt som möjligt, och märker man att man inte får tillräckligt korta slutartider med det valda värdet så höjer man till dess att slutartiden är kort nog för att kunna ta skarpa bilder. Detsamma gäller om man inser att man får onödigt snabba slutartider, då sänker man ISO-värdet och bildkvaliteten ökar. Man strävar alltså efter att alltid använda ett "lämpligt" ISO-värde för just de ljusförhållanden som råder för tillfället.

Vilket program som är bäst är beroende av flera faktorer:

- Erfarenhet/kunskap
- Tycke, smak och andra subjektiva faktorer
- Hur bra dator du har
- Prislapp och prisvärdhet
- Dina egna krav på vad programmet skall kunna göra

Personligen tycker jag att Photoshop CS5 är bäst, men det är både dyrt och avancerat för absoluta nybörjare. Kan rekommendera att testa GIMP som är gratis och en bra väg in i fotoredigerarvärlden.
 
Oj, tack så jätte mycket för en väldigt väl besvarad fråga!

Förstod direkt hur du menade!

Tack!

Ja, har en bekant som använder CS5, det tror jag inte att jag klarar av som första program. (Som du skrev), ska däremot testa på GIMP! Tittade på lite klipp från programmet och det såg mycket lockande ut.

Tack så mycket!
 
Oj, tack så jätte mycket för en väldigt väl besvarad fråga!

Förstod direkt hur du menade!

Tack!

Ja, har en bekant som använder CS5, det tror jag inte att jag klarar av som första program. (Som du skrev), ska däremot testa på GIMP! Tittade på lite klipp från programmet och det såg mycket lockande ut.

Tack så mycket!

Varsågod och lycka till :)
 
Kanske kan höra nu direkt om slutartider,

vad ska man ha där? vad är bra för vissa tillfällen?

fota när jag fiskar och en hoppar, fota min hund springandes på en äng? ta en stilbild?

Hur vet man vad man ska välja där?

Tack på förhand

Calle
 
Kanske kan höra nu direkt om slutartider,

vad ska man ha där? vad är bra för vissa tillfällen?

fota när jag fiskar och en hoppar, fota min hund springandes på en äng? ta en stilbild?

Hur vet man vad man ska välja där?

Tack på förhand

Calle

Det beror på om du önskar frysa händelsen helt och hållet eller om du vill förmedla en känsla av "rörelse" vilket en del rörelseoskärpa kan bidra med. Att fotografera en springande hund med hjälp av panoreringsteknik (att man följer den springande hunden med kameran medan man tar bilden) kan ge en mycket snygg rörelseeffekt. Detta kräver en slutartid som är lång nog att ge dessa "utsmetade" rörelser medan de måste vara korta nog för att göra själva hunden skarp. Detta kräver en del träning för att få till riktigt bra. En slutartid mellan 1/60 och 1/250s brukar vara lämplig vid panorering, beroende på hur snabbt objektet rör sig samt hur stark effekt man önskar.

Ett exempel från Michael Vernersson: http://www.vernersson.com/blogg/wp-content/uploads/2011/12/IMG_9960_small.jpg

Vill man däremot frysa rörelsen är det mycket kortare slutartider som gäller. Här bör man egentligen tillämpa ren matematik för att komma i hamn med hur kort tid man måste ha, d.v.s. hur långt hinner objektet i fokus röra sig under slutartiden - blir det suddigt eller ej? Har man tid på sig att försöka flera gånger är det oftast rätt metod, testa tills man är nöjd. Annars är det i regel alltid bättre att köra en lite överdriven slutartid för att få en garanti att rörelsen blir frusen - d.v.s. hellre 1/3200s än 1/500s om du ska fotografera en fågel som flyger - även om båda tiderna kanske hade fungerat. Risken med lite för långa tider är att man inser att objektet är en aning suddigt när man väl zoomar in på det i datorn, hemma. Då önskar man att man hade tagit i lite extra, med ett eller två stegs högre ISO eller en större bländare (lägre bländarvärde).

Hoppas du förstår trots att svaret blev ganska tekniskt formulerat.
 
Oj oj! Jag har en del att lära! Vilken bild han hade fått till!

Jag får testa, men just den typen av bild hade vart rolig att försöka få fram!

Jätte kul att du engagerar dig till att svara på mina frågor! Känns väl som att ISO och slutartid är grunden till att få bra foton?

Eller är det något jag glömmer som är viktigt att ha med sig i bagaget som kan vara värt att ta upp?

Tack!
 
Den tredje stora "grundpelaren" i den fototekniska läran är bländaren. Den, tillsammans med ISO-värdet är det som avgör vilken slutartid du kan fotografera med. Det reglerar dessutom hur kort eller långt skärpedjup bilden får.

Jag kan rekommendera att du läser igenom Fotosidans nybörjarskola, där både bländaren och slutartiden fått sitt alldeles eget kapitel.

Bländaren: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-1-blandaren.htm
Slutaren: http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-2-slutaren.htm
En annan artikel om bländaren, slutaren och ISO och hur de samspelar: http://www.bloggomfoto.se/fotoskolan/del-3-blandare-slutartid-iso/
 
Personligen tycker jag Lightroom är ett mycket bra program och räcker långt i bildbearbetningssammanhang. Så länge man inte behöver "photoshoppa" bilder, dvs ta bort eller lägga till element klara man sig bra med enbart lightroom.

Du kan pröva Lightroom gratis i 30 dagar och fastnar man för det kostar det nu för tiden enbart 1225 kr vilket är mycket billigt för vad man får.
 
Som så många redan viljat visa är lite praktisk erfarenhet och praktisk kunskap om den heliga tre-enigheten slutartid-bländare-ISO något av det vettigaste man någonsin kan lära sig. Man behöver inte veta alla tekniska detaljer, bara förstå i ryggmärgen hur allt hänger ihop. Man har tillbaka detta resten av livet sen...!

Hur man kombinerar ihop dem styr hur din bild ser ut i slutänden. Som fotograf är det sedan "bara" att leta upp rätt mål och ljus, sedan tar man bilden. :)

(den sista "bara"-sentensen är antagligen det allra svåraste - tycker jag iaf - men det är också taskigt att stå inför ett perfekt fotomål och sedan klanta till det med inställningar så att man missar tillfället =) Man behöver lite av båda för att lyckas.
 
Tack så jätte mycket har nu läst och läst och läst.

Det är inte så lätt som det ser ut.

Var ute i cirka 2 timmar och försökte fota min valp som det är fullfart på. Såg hyffsat ut i kameran, men till min besvikelse när jag kom hem så var det bara delar utav honom som var helt klara. Resten var det som att kameran inte "hängt" med. Hittat fel fokus punkter osv.

Har ni några tips om vad jag kan ställa in?

Har skrivit ner alla era tips och försökt få till det med olika iso - bländare - slutare men inte lyckats hitta något bra ännu!


Tack så jätte mycket för alla svar.
 
[...] när jag kom hem så var det bara delar utav honom som var helt klara. Resten var det som att kameran inte "hängt" med. Hittat fel fokus punkter osv. [...]

Det är inte så att du satt fokus fel själv?
Du har inte märkt att fokus hamnar fel på andra motiv? Om det är vanligt att fokus hamnar fel kan det vara så att grejerna fokuserar fel men vanligast är nog att man sätter fokus fel själv.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar