Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

14-35mm F2

Produkter
(logga in för att koppla)
MichaelAlster skrev:
Verkar inte vara mycket prat om denna glugg här..

Kanske för att den kostar den som liten begagnad bil? ;)

Om jag hade SEK 21000:- liggandes så skulle jag skaffa den direkt, det ser ut att vara en riktigt fin glasbit!

Det är en riktig bedrift av Olympus.

Ingen annan tillverkare har en så ljusstark normalzoom.

Lens envy - Lens lust

ZD ED 14-35mm/F2.0 är nog en bland de häftigaste gluggarna man överhuvudtaget kan ha på en systemkamera, men inte bara för att det är en äkta f/2.0.

Kan inte förneka att jag känner av lite av lens lust nu, när detta objektiv äntligen finns tillgängligt. Det är ju dels damm- och stänkskyddat, har dessutom den nya snabba SWD-drivningen av AF, samt tillhör den exklusiva SHG-klassen av Olympus-objektiven. MTF-kurvorna (20/60 & 20/40 lpmm) ser mycket bra ut, t.ex. i jämförelse med den ljussvagare ZD ED 12-60mm/F2.8-3.5 och ljusstarkare Leica D Summilux 25mm/F1.4.

Har tidigare funderat på Leica D Summilux 25mm/F1.4, som kostar drygt hälften av vad 14-35mm/F2 gör. Till Leicans fördel talar ett bländarstegs bättre ljusstyrka (f/1.4 resp. f/2.0) samt storlek och vikt (Ø77.7mm x 75mm och 510g resp. Ø86mm x 123mm och 915g).

Hade jag inte redan en ZD ED 12-60mm/F2.8-3.5 (Ø79.5mm x 98.5mm och 575g), som jag använder frekvent och är nöjd med, förutom vid inomhusfoto porträtt utan blixt där jag kunde behöva ett till två bländarsteg extra, ...

prisjakt.nu

Re: Lens envy - Lens lust

Hej!

Funderar lite i samma banor just nu. Leica:n kan fås för ca 7000 kronor från B&H Photo. Problemet är att Panasonic inte kan leverera några till tidigast slutet av maj!!

14-35 bör däremot dyka upp hos leverantörer under denna månad. Den första begränsade serien har gått åt väldigt snabbt, kanske snabbare än Olympus förväntat sig.

Mvh
Haris

Sundvisson skrev:
ZD ED 14-35mm/F2.0 är nog en bland de häftigaste gluggarna man överhuvudtaget kan ha på en systemkamera, men inte bara för att det är en äkta f/2.0.

Kan inte förneka att jag känner av lite av lens lust nu, när detta objektiv äntligen finns tillgängligt. Det är ju dels damm- och stänkskyddat, har dessutom den nya snabba SWD-drivningen av AF, samt tillhör den exklusiva SHG-klassen av Olympus-objektiven. MTF-kurvorna (20/60 & 20/40 lpmm) ser mycket bra ut, t.ex. i jämförelse med den ljussvagare ZD ED 12-60mm/F2.8-3.5 och ljusstarkare Leica D Summilux 25mm/F1.4.

Har tidigare funderat på Leica D Summilux 25mm/F1.4, som kostar drygt hälften av vad 14-35mm/F2 gör. Till Leicans fördel talar ett bländarstegs bättre ljusstyrka (f/1.4 resp. f/2.0) samt storlek och vikt (Ø77.7mm x 75mm och 510g resp. Ø86mm x 123mm och 915g).

Hade jag inte redan en ZD ED 12-60mm/F2.8-3.5 (Ø79.5mm x 98.5mm och 575g), som jag använder frekvent och är nöjd med, förutom vid inomhusfoto porträtt utan blixt där jag kunde behöva ett till två bländarsteg extra, ...

prisjakt.nu

Blir inte denna glugg motsvarande 28 - 70 2.8 pa en fullformat?

Kanns ju som att de flesta tillverkar redan har denna brannvidd tackt i mycket bra gluggar.

fredriklindstrom skrev:
Blir inte denna glugg motsvarande 28 - 70 2.8 pa en fullformat?

Kanns ju som att de flesta tillverkar redan har denna brannvidd tackt i mycket bra gluggar.

I skärpedjup räknat blir det ett 28-70 F/4, sen är jag inte säker på hur många steg i brus det skiljer sig.

Allemyr skrev:
I skärpedjup räknat blir det ett 28-70 F/4, sen är jag inte säker på hur många steg i brus det skiljer sig.

Om det ar ett 28 - 70 f/4, for nastan 22 000 kr, sa tycker jag val att det ar forvanansvart daligt..

Canon's 24 - 70 f/2.8 L kostar ju 13 000 pa Cyperphoto.se ...

Jag forstar helt enkelt inte varfor det skulle vara "lens envy"?

Dyrare, mindre zoomomfang och langsamare, vad ar det att vara avundsjuk pa?

fredriklindstrom skrev:
....
Canon's 24 - 70 f/2.8 L kostar ju 13 000 pa Cyperphoto.se ...

...
Den största skillnaden är förmodligen att Olympusgluggen är riktigt bra, Canongluggen däremot är ganska medioker. Sedan när ni jämför uppräkningen till fullformat kanske ni borde ta med i beräkningen att de flesta trots allt kör med cropsensorer.

Olympus har alltid gjort fina objektiv så den traditionen lever säkert vidare. Sen har jag lite svårt att förstå varför bara prylar som det står Canon eller Nikon på får kosta pengar??

Lite lustigt detta att Canonmissionärer alltid måste dyka upp som någon sorts korsriddare i alla trådar för att predika det egna märkets förträfflighet. I bland kan jag undra om ni är anställda på Canons marknadsavdelning.

Canongluggen ar mediaker? Far du ett bra exemplar sa har du ett objektiv som ar oerhort bra. Tyvarr ar kvaliteten valdigt ojamn pa just detta objektiv.

Jag predikar ingenting, jag bara fragar varfor jag ska vara avundsjuk pa ett objektiv som kostar 9000kr mer, har mindre zoomomfang, och ar langsammare..

Det finns manga objektiv att vara avundsjuk pa, men just detta forstar jag inte alls varfor jag skulle vara avundsjuk pa. Detta har inget med pengar att gora alls.

fredriklindstrom skrev:
Jag predikar ingenting, jag bara fragar varfor jag ska vara avundsjuk pa ett objektiv som kostar 9000kr mer, har mindre zoomomfang, och ar langsammare..

Den är inte långsammare. Den är ett steg snabbare. F2. Genom hela zoom omfånget. Snabbare finns inte inom zoomar i stillbildsfoto.

alf109 skrev:
Lite lustigt detta att Canonmissionärer alltid måste dyka upp som någon sorts korsriddare i alla trådar för att predika det egna märkets förträfflighet. I bland kan jag undra om ni är anställda på Canons marknadsavdelning.

Hehe, skön mening:)

Men det jag menar är att man får ta hänsyn till vilket kamerahus det ska sitta på, det går liksom inte å jämföra rakt av. Sensor storleken spelar in.

Ngn som tänkt på varför videozoomar kan vara så ljusstarka? Tex som bländare 1.6 genom hela omfånget.

Jämför tex Nikon D300 med 17-55 F/2.8 och Olympus E-3 med 14-35 F/2. Om D300 har ett steg bättre brusegenskaper så ger det samma resultat, storleken på sensorn är given, dubbelt så stor, ger därför samma skärpedjup, denna uppsättning är därför helt jämlik tycker jag allt.

Att Olympus håller hög klass på sina objektiv är det ingen tvekan om, dock så måste E-3 ha 2.0 zoomar för att den ska kunna jämföra sig med 1.5 crop med 2.8 zoomar, då sensorn är dubbelt så stor och ger lägre brus och det båda ger lika skärpedjup. Som jag skrev tidigare så är vägen valfri.

Allemyr skrev:

Jämför tex Nikon D300 med 17-55 F/2.8 och Olympus E-3 med 14-35 F/2. Om D300 har ett steg bättre brusegenskaper så ger det samma resultat, storleken på sensorn är given, dubbelt så stor, ger därför samma skärpedjup, denna uppsättning är därför helt jämlik tycker jag allt.

Visst. Om nu D300 hade haft ett steg bättre brusegenskaper. Jämför man ex bilderna på Cyberphoto (jpg) så är det snudd på en smaksak vilken man tycker har bäst brusegenskaper. Min fru tycker att hon hellre fotar en bild som ser ut som E3s iso 1600 än D300.
Vissa tidninges recensenter tycker också att E-3 är bättre vid alla ISO. (Ex Outdoor Photographer)

Men i teorin är det rätt :)

Nja, inte ens rätt i teorin...

Jag brukar räkna med 2/3 bländarstegs skillnad mellan APS-C och Four Thirds.

• 0.5 EV skillnad till Sigma Foveon X3 (1.7x) från Four Thirds (2.0x)
  • 0.6 EV skillnad till Canon EF-S (1.6x) från Four Thirds (2.0x)
  • 0.8 EV skillnad till Nikon DX (1.5x) från Four Thirds (2.0x)
  • 1.0 EV skillnad till fiktiv sensor med 1.414x focal magnification factor
  • 2.0 EV skillnad till 135FF (1.0x) från Four Thirds (2.0x)

Re: Re: Lens envy - Lens lust

Haris skrev:
Hej!

Funderar lite i samma banor just nu. Leica:n kan fås för ca 7000 kronor från B&H Photo. Problemet är att Panasonic inte kan leverera några till tidigast slutet av maj!!

14-35 bör däremot dyka upp hos leverantörer under denna månad. Den första begränsade serien har gått åt väldigt snabbt, kanske snabbare än Olympus förväntat sig.

Mvh
Haris

Vi är nog inte ensamma här om att vara intresserade av dessa båda gluggar, till synes även en del dräglande Caikon-troll.

Bra glas säljer alltid och förhoppningsvis betingar de ett bra andrahandsvärde. Är det tillströmningen till Four Thirds med alla nya E-3:eek:r, som gjort att efterfrågan på Leica D 25mm/F1.4 ökat?

De nämnda objektiven representerar ju bland det bästa som finns i både Leica D och Zuiko Digital väg. Tyvärr med den efterfrågan och tillgång som råder, så lär vi inte heller få se någon prisreduktion på dessa.

Till Photokina bör vi kunna få se fler Leica D gluggar, t.ex. det bildstabiliserade 45mm/F2 O.I.S. som finns med på Panasonics roadmap. En del drömmer om ett Noctilux till Four Thirds, men hellre några fler Summicron och Summilux, för att inte prislappen skall bli allt för esoterisk.

Re: Re: Re: Lens envy - Lens lust

Sundvisson skrev:
En del drömmer om ett Noctilux till Four Thirds, men hellre några fler Summicron och Summilux, för att inte prislappen skall bli allt för esoterisk.
Är det motsvarande top pro, pro & standard? Eller vad de nu heter i olika delar av världen...

Noctilux, Summilux, Summicron, Elmarit, Elmar

Det är Leicas klassiska nomenklatur för att beskriva ljusstyrkan i intervall hos sina objektiv, t.ex. Noctilux, Summilux, Summicron, Elmarit, Elmar.

Leica-kännare kan dessa trappsteg utantill, t.ex är Summilux f/1.4, Elmarit f/2.8.

Quiz: Vilken ljusstyrka har ett Summicron?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar