Annons

14-35mm F2

Produkter
(logga in för att koppla)
Om 14-35/2 på Olympus motsvarar 28-70 i brännvidd på en småbildskamera, måste väl rimligen ljusstyrkan beräknas på samma sätt (för skärpedjupets skull)?

f/2 är förstås snabbare, men bildmässigt torde det motsvara f/4.

Skärpedjup

Javisst AFE, Du har förståss rätt! :)

Om man monterar ett 28mm objektiv på en småbildskamera (135-film) så blir bildvinkeln 75.4º.
Det motsvarar ett 14mm objektiv på en Four Thirds kamera, som då får samma bildvinkel 75.4º.

För att däremot jämföra skärpedjupet, så måste jag plocka fram telefonen och räkna fram följande:

Skärpedjupet [min - max] = totalt i meter på en småbildskamera med det fasta objektivet:
28mm f/4
Skärpedjupet med full bländaröppning f/4 på 5m avstånd för brännvidden 28mm:
• Småbildskameran [2.83 - 20.9] = 18.1m (CoC=30µm för 135FF)

För den som behöver en zoom med extrem ljusstyrka, om än inte i nivå med fasta brännvidder:
ZD ED 14-35mm/F2.0 SWD
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 14mm:
• Olympus E-510 [2.83 - 21.1] = 18.2m (CoC=15µm för Four Thirds)
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 20mm:
• Olympus E-510 [3.64 - 7.98] = 4.34m (CoC=15µm för Four Thirds)
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 25mm:
• Olympus E-510 [4.03 - 6.56] = 2.53m (CoC=15µm för Four Thirds)
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 30mm:
• Olympus E-510 [4.29 - 5.99] = 1.70m (CoC=15µm för Four Thirds)
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 35mm:
• Olympus E-510 [4.45 - 5.69] = 1.24m (CoC=15µm för Four Thirds)

För den som redan har ett kompakt objektiv:
ZD 25mm f/2.8 pancake
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.8 på 5m avstånd för brännvidden 25mm:
• Olympus E-510 [3.75 - 7.51] = 3.76m (CoC=15µm för Four Thirds)

För den som redan har ett ljusstarkt fast objektiv:
Leica D 25mm f/1.4
Skärpedjupet med full bländaröppning f/1.4 på 5m avstånd för brännvidden hos Leica 25mm:
• Olympus E-510 [4.28 - 6.00] = 1.72m (CoC=15µm för Four Thirds)

Sigma 30mm f/1.4
Skärpedjupet med full bländaröppning f/1.4 på 5m avstånd för brännvidden hos Sigma 30mm:
• Olympus E-510 [4.48 - 5.65] = 1.17m (CoC=15µm för Four Thirds)

För den som redan har den längre brännvidden med något av två fasta Olympus makro-objektiv:
ZD 35mm/F3.5 Macro
Skärpedjupet med full bländaröppning f/3.5 på 5m avstånd för brännvidden 35mm:
• Olympus E-510 [4.12 - 6.34] = 2.22m (CoC=15µm för Four Thirds)

ZD ED 50mm/F2.0 Macro
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 50mm:
• Olympus E-510 [4.71 - 5.31] = 0.60m (CoC=15µm för Four Thirds)

Skärpedjupet är en av många parametrar vid fotograferande. Ibland önskar man ett kort, ibland ett längre. Vid inomhusfoto av porträtt i befintligt ljus, så skulle jag ofta önska att jag hade ett ljusstarkare objektiv. På köpet skulle jag då även erhålla möjligheten att använda ett kortare skärpedjup, men den effekten är inte alltid önskvärd. Det varierar med fotosituationerna.

Bilagor

• dofhandy400.jpg
    dofhandy400.jpg
    44.5 KB · Visningar: 212
Det var en himla många käcka siffror där, men kontentan är väl ändå att man i princip kan jämföra halva brännvidden med halva ljusstyrkan (hos ett objektiv monterat på en småbildskamera)?

Att det går att använda olika brännvidder på 14-35:an tror jag de flesta förstås ändå :)

När det gäller kort skärpedjup stämmer det givetvis. Men det är oftare, i min fotografering i alla fall, att jag behöver ett större skärpedjup och i de fallen blir ju 4/3 dubbelt så bra i stället, eller snarare lite till iom att den kortare brännvidden och is gör att jag klarar mig på längre tider.

Detta med det kortare skärpedjupet kan ju vara snyggt för vissa bilder, men oftare ställer det till problem.

En av anledningarna till att det är mycket svårare att ta bra bilder med min Hasselbladare är just detta att jag måste blända ned den ganska kraftigt för att få ett användbart skärpedjup vid vardagsfotografering typ gatufoto tex. Och då blir tiderna som regel ganska långa.

Om detta med maximalt kort skärpedjup skulle vara så eftersträvansvärt rekommenderar jag alla att köra storformat, 8*10" ger riktigt kort skärpedjup ca 2,5 cm på 2 meters fotograferingsavstånd vid f8 med normal ;)

Visst är det så! I en del lägen är det bra med stort skärpedjup. Ska man t.ex. plåta småprylar är det bättre att använda en digital kompaktkamera än en systemkamera (för skärpedjupets skull).

Det jag tycker är lite tråkigt är att det inte är möjligt att få kort skärpedjup med 14mm på f/2. På en småbildskamera kan man använda en 28mm på f/2 för att delvis sudda ut bakgrunden, samtidigt som det är möjligt att blända ner till f/11 om man vill ha stort skärpedjup.

Det, och Olympus prissättning på fingluggarna, är något som, för mig, talar emot 4/3-formatet. Kamerorna och objektiven är fina, och kan göra bra bilder - inget snack om det :)

Senast ändrad:
Skall förtydliga mig lite. Jag är personligen för större sensorer och tycker att det är synd att man inte skapade 4/3 systemet som är så rätt tänkt för större sensorformat. En av fördelarna med 4/3 är att bajonettdiametern är 2*sensordiagonalen, anledningen till detta var att man skulle kunna göra telecentriska objektivkonstruktioner och därmed undvika problemet med de flacka ljusvinklarna bl.a. Det är också delvis detta som bidrar till att olympusgluggarna är så bra. Anledningen till att jag gärna sett större sensorer i 4/3 är att en större sensor likt en större film även ger en bättre tonalitet som jag uppfattar det. Det handlar alltså inte bara om hur många pixlar man kan putta in på sensorn utan även i stor utsträckning om hur stora dessa är och vilket utrymme de tillåts ta på plattan. Men förmodligen så såg verkligheten ut som om att "fullformatssensorer" skulle vara en utopi när man bestämde sig för nuvarande 4/3. Det skulle vara mycket intressant om någon i dag tog upp 4/3 tankarna och räknade om dom för låt säga sensorer i formatet 40*30 mm, vilka grejor det skulle kunna bli!

AFE skrev:
Visst är det så! I en del lägen är det bra med stort skärpedjup. Ska man t.ex. plåta småprylar är det bättre att använda en digital kompaktkamera än en systemkamera (för skärpedjupets skull).
Att det kan bli så ibland beror bara på att systemkamerans objektiv ofta inte kan bländas ner tillräckligt för att få lika mycket diffraktion/skärpedjup som kompaktkameran, det har alltså inte direkt med sensorstorleken att göra.

Vad som är viktigt att ha klart för sig i det här sammanhanget är att förhållandet mellan diffraktion och skärpedjup alltid är EXAKT lika oavsett sensorstorlek! Allt skärpedjup man kan få med en kompaktkamera kan man därför i princip också få med en systemkamera (eller t.o.m. en storfomatare) om man använder lika små ingångspupiller (vid samma avstånd mellan motiv och ingångspupill, samma motivutsnitt, o.s.v.).

För att få samma slutartid måste man naturligtvis ställa in samma ISO-tal per sensoryta, vilket i teorin även resulterar i att bruset blir lika (den tekniska utvecklingen har dock en bit kvar att gå innan detta gäller helt EXAKT, men det är bara en tidsfråga).

Vid mer extrem makro är det däremot mycket, mycket sällan något reellt problem att få så mycket diffraktion/skärpedjup som man önskar även med stora format. De långa utdragen som krävs ger nästan alltid tillgång till så stora effektiva bländartal att man får allt vad man kan önska i fråga om hög diffraktion:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar