Annons

Canon 1D X

Produkter
(logga in för att koppla)

Pzyber

Aktiv medlem
Canonrumors verkar ha press releasens specs nu :)

Full Frame
18.1MP
Dual DIGIC 5 – 17 Times The Processing Power of DIGIC 4
ISO 100-51200 Native
100,000 Pixel RGB Metering Sensor
EOS iSA (Intelligent Subject Analysis)
61 Point AF
21 f/5.6 Cross Type Sensors
20 f/4 Cross Type Sensors
5 f/2.8 Cross Type Senors
EOS iTR AF (Intelligent Tracking & Recognition Auto Focus)
12 Frames Per Second
14 Frames Per Second JPG Only
400,000 Shot Rated Sensor
Ethernet Connection
March Availability

Läs mer om den på
http://www.canonrumors.com/2011/10/canon-eos-1d-x-possible-press-release/

Bara att hoppas på superbt dynamiskt omfång och lite brus på höga ISO :)
 
Senast ändrad:
Kul, nu verkar det ha hänt grejer!

Hoppas dom tar i lika mycket när det blir dags för en EOS 5 III eller vad den nu kan komma att heta.
 
Vilken spännande kamera, att satsa på tillräcklig upplösning med bästa prestanda i stället för ännu fler pixlar har vi väntat länge på.
Ska bli spännande att se vad detta ger för framtiden hos andra modeller som man kan tänkas äga. Själv har jag inget intresse av den superhöga hastigheten och prislappen blir för hög.
Det här är ju egentligen den 3D som det ryktats om i ett halvt decennium.
 
Kameran är alldeles för dyr för mig men för mig är det intressanta vad som händer med de andra modellerna.

Man kan väl förmoda att en 5D mk III kommer att trimmas lite och kanske få en ännu fler megapixel så att den tar över helt från 1Ds.

Detta öppnar kanske upp ett utrymme mellan 7D och 5D?

Visst fore det väl härligt om man fick en ny modell med ergonomi, AF, bps etc från 7D - sensorn från 1D X - pris runt 20.000:-. DEN skulle jag köpa! :)

Eller kan det bli så att APS-H sensorn från 1D flyttas ned till en ny modell??
 
Den där kan bli en framgång!
Jag skulle nog kunna tänka mig att skuldsätta mig och leva på makaroner för att få en sån där...

Framöver kommer det nog finnas många bra begagnade kameror till salu, till attraktiva priser!
 
Ser intressant ut på vissa punkter. Jag är lite nyfiken på hur sportfotografer/fågelfotografer resonerar kring steget från APS-H till fullformat... cropfaktorn är ju trots allt en fördel när man jobbar med tele.
 
Grattis Canon till en riktigt "fet" och potent kamera. Många nikonister vill ha liknande specs till kommande modeller från Nikon. Denna kamera från Canon får det att vattnas ur munnen på mig som en angry whopper!
 
Ser intressant ut på vissa punkter. Jag är lite nyfiken på hur sportfotografer/fågelfotografer resonerar kring steget från APS-H till fullformat... cropfaktorn är ju trots allt en fördel när man jobbar med tele.

Eftersom sensor ökar i storlek och man får flera pixlar så blir det nog ingen "förlust".

Både sport- och fågelfotograferna kommer nog att jubla om löftena om markant bättre ISO-prestande är korrekta (vilket man nog bör ställa sig frågande till dess kameran kommer ut i verkligheten).

Det som möjligen vissa fågelfotografer kommer att klaga över är väl att AF med största bländare 8 inte är längre är möjligt.
 
Eftersom sensor ökar i storlek och man får flera pixlar så blir det nog ingen "förlust".

Både sport- och fågelfotograferna kommer nog att jubla om löftena om markant bättre ISO-prestande är korrekta (vilket man nog bör ställa sig frågande till dess kameran kommer ut i verkligheten).

Det som möjligen vissa fågelfotografer kommer att klaga över är väl att AF med största bländare 8 inte är längre är möjligt.

AF med bländare 8 är väl lite tråkigt att mista. Men den största skillnaden blir för alla naturfotografer just croppen. Det innebär nu i runda slängar att man måste vara 30% närmare objektet, vilket många gånger är mycket svårt.

Nu kan jag bara tala för hur jag själv känner. Men just att AF stannar på 5.6 kommer även göra de som äger ett 800 5.6 lite irriterade när inte en 1.4x converter går med AF längre..
 
Undrar varför de hoppat över sex steg i utvecklingen och gått från mk 4 till mk 10?
Därför att det här är inte en vidareutveckling av 1D Mark IV, utan en utveckling av ett slags sammanslagning av 1D Mark III och 1D Mark IV. Så någon naturlig "Mark nånting" finns inte. Istället valde man X, romerska talet 10, eftersom det tydligen är den 10:e EOS-1 kameran, hade någon räknat till.
 
Skit och pannkaka, jag försökte ta en bild med min 1D IV och det blev bara skräp. Kan dom inte vänta med att förra kameran blir värdelös tills den nya finns i affärerna åtminstone? :)

Skämt åsido, det verkar bli en väldans kompetent kamera, med massor av vill-ha, men en uppgradering kostar verkligen skjortan på den här nivån ...

Undrar hur länge det dröjer till nästkommande modell, jag borde definitivt hoppa över den här.
 
Färre men bättre, så bildkvaliteten kan ju upplevas som förbättrad trots färre pixlar.
 
Skit och pannkaka, jag försökte ta en bild med min 1D IV och det blev bara skräp. Kan dom inte vänta med att förra kameran blir värdelös tills den nya finns i affärerna åtminstone? :)

Skämt åsido, det verkar bli en väldans kompetent kamera, med massor av vill-ha, men en uppgradering kostar verkligen skjortan på den här nivån ...

Undrar hur länge det dröjer till nästkommande modell, jag borde definitivt hoppa över den här.

Har du en 1D4 nu?
Jag tror du kan få ut rätt bra pengar för den om du säljer den i samband med att 1DX kommer. Jag blev förvånad att så många bytte från 1D3 till 1D4. Själv har jag kvar min gamla D60 som precis fyllt 10 år.

Har heller aldrig tillåtit mig själv att hålla i något annat, då hade jag ju slängt denna utför ett stup. Fungerar dock bra i singel shot och ISO 100... ;)

1D4 kommer jag dock köpa nu i vår.
 
ANNONS