Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa kompaktkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Tänkte komplettera med en kompaktkamera. Har idag en IXUS 60, men vill ha en ny "state of the art" som är den allra vassaste som finns.

Tänkt på Sony HX9V, men det ska enligt rykten presenteras nåt nytt idag, nån som hört/sett?
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-new-compact-camera-announcement-this-monday/

Vilken annan finns som är riktigt bra? Märke spelar mindre roll.

  • Den ska vara liten och "rektangulär", gå ner i fickan och inte se ut som en "riktig" kamera i miniformat.
  • Superzoom som räcker långt
  • Mycket bra bildkvalitet (för att vara kompakt)
  • Bra video med antiskak och gärna extern mic-ingång.

Har haft NEX-5 och gillade det inte riktigt, så det går bort. För mycket mitemellan varken/eller för min smak. För stor för att alltid kunna vara med och snabbt plockas fram och som seiös kamera har den ett lag osv, så då kör jag hellre med DSLR, men vill nu komplettera med en minikamera som alltid kan vara med i fickan.


/Mats
 
En g12 går väl att trycka ner i fickan om man tar i :)

Jag vet ingen kompakt som ger bra bilder tyvärr. Tror att du är rätt kräsen också.
 
Jag har själv en panasonic ft1. Vattentät och stötsäker. Bara att stoppa i badbrallorna. Hur smidigt som helst. Jag hatar komprimeringen och brushanteringen i den, pasm har den inte heller. Rätt dålig med andra ord, men jag lever med bristerna och använder den ändå rätt mycket.

Själv ville jag ha en ny kompakt, men det slutade med en a55

Nu har jag barn och släpar ändå runt på en massa skit. Den får ledigt plats i skötväskan i alla fall så mig spelade inte storleken så stor roll.

Om du badar eller sportar mkt så kolla in en vattetät historia, det är rätt smidigt faktisk.

//Björn
 
En g12 går väl att trycka ner i fickan om man tar i :)

Jag vet ingen kompakt som ger bra bilder tyvärr. Tror att du är rätt kräsen också.

Bra för att vara en kompakt skrev jag, mer kräsen än så är jag inte.
Klart att man inte kan förvänta sig samma bildkvalitet som med en A850 och Zeiss-gluggar, men sådna kameror går svåreligen ned i jeansfickan och resultatet blir att det inte blir några bilder alls.

Jag vill ha något litet och smidigt fotografiskt redskap i fickformat med möjlighet till exponeringsinställningar F/tid/ISO och gärna raw och vettigt bra optik så bilderna blir användbara. Mobilerna är för dåliga.

Jag dammade som sagt av min gamla 6 Mpx IXUS och använde nyligen och blev positivt förvånad över resultatet. Vet att utvecklingen gått snabbt där så dagens vassaste motsvarigheter borde vara mycket bättre. Helst en Sony så hela min bunt med MS-kort passar och man kan publicer bilder i alphapoolen ;-). Nä senaste inte livsviktigt, men jag tycker Sony DCS HX9V verkar mycket bra.

Efterföljaren till den skulle enligt SAR lanseras igår, men vad är det för modell? Hittar den inte. HX 100V är för stor (fast det verkar otroligt med zoom som motsvarar 24-810 mm på FF, ingen aning om hur uselt det blir dock).


/Mats
 
personligen skulle jag satsa på canon s95 el olympus xz-1, riktiga superkameror!.... däremot skulle jag INTE satsa på ngn superzoom i en kompaktkamera, försök att tänk om gällande detta då de sällan levererar tillfredställande bilder... prioritera hellre ljusstyrkan!
 
Jag kan rekommendera en Canon G9, som "jolle" till en systemkamera, har den själv, förutom A200 och A900.
Alltså en begagnad G9:a blir det idag, om du finner någon, köpte min ny för några år sedan, något mindre än G12:an, kompakt ner i en jackficka, lika bra optik, säljer den inte för pengar, ha-ha.
Titta på hemsidan till Dpreview, de har testat några relativt nya kompakter, långzoomare, en Canon fick topposition, men den är inte cool, Sony HX9V tycker jag tar stilpoäng i sin design, faktiskt.
En ny Sony kompakt, efter den senaste färska Sony HX9V, märkligt, så tätt inpå, måste vara en skröna.
 
Jag kan rekommendera en Canon G9, som "jolle" till en systemkamera, har den själv, förutom A200 och A900.
Alltså en begagnad G9:a blir det idag, om du finner någon, köpte min ny för några år sedan, något mindre än G12:an, kompakt ner i en jackficka, lika bra optik, säljer den inte för pengar, ha-ha.
Titta på hemsidan till Dpreview, de har testat några relativt nya kompakter, långzoomare, en Canon fick topposition, men den är inte cool, Sony HX9V tycker jag tar stilpoäng i sin design, faktiskt.
En ny Sony kompakt, efter den senaste färska Sony HX9V, märkligt, så tätt inpå, måste vara en skröna.

Det är tydligen en modell som heter TX55. Jag är inte så bevandrad i de olika varianternas benåmning och egenskaper.
http://www.sonyalpharumors.com/sony-announces-the-tx55-with-clear-image-zoom/
Digital zoom med interpolering, det kan man ju fixa själv i efterbehandling.

G9 känns inte aktuellt. Tror att "nyare är bättre" i det här avseendet.

Att superzoomar "sällan" ger lika bra kvalitet spelar ju ingen roll om det finns "någon" som faktiskt gör det. Hittade en bra jämförelsesajt och har läst några reviews. Det lutar nog åt en Sony HX9V i alla fall. Mest allround och lysande bra kvalitet, men jag ska snoka lite till.


/Mats
 
Det lutar nog åt en Sony HX9V i alla fall. Mest allround och lysande bra kvalitet, men jag ska snoka lite till.
Vill man ha en point-and-shoot med stort zoomomfång kan den nog vara ett vettigt alternativ. Vill man ha en kamera där man kan påverka resultatet (raw, ändra inställningar osv) ska man nog titta på andra alternativ.
 
Vill man ha en point-and-shoot med stort zoomomfång kan den nog vara ett vettigt alternativ. Vill man ha en kamera där man kan påverka resultatet (raw, ändra inställningar osv) ska man nog titta på andra alternativ.

Ok, trodde det gick på den med.
Vil inte "bara" ha en P&S, vill kunna "fotografera" med den och ha lite koll.

Ska kolla vidare mer noga.
Hitta den här sidan som ger en bra överblick.
http://www.digitalversus.com/digital-camera-reviews-choose-best-compact-camera-article-360.html


/Mats
 
Det finns bra jämförande tester gällande de `bästa´ kompakterna på Dpreview. Inga dramatiska skillnader mellan LX5...G12...S95, etc,etc.

Själv har jag sedan länge en LX3 och det senaste året även en NEX5 som komplement till en klumpig systemkamera. LX3:an är en trevlig kamera men får storstryk av NEX:en som har DSLR-prestanda med sin `stora´ sensor. Har alltid använt kameran med manuell optik så den senaste mjukvaran med konturframhävning vid fokusering är ett lyft.

Med en högkvalitativ pannkaka tar NEX:en finfina bilder, väger 370 gram och får plats i fickan.
Den vadderade väskan är 35 år gammal och tillhör en HP-25 kalkylator.

/Stephan
 

Bilagor

  • LX32010-09-25-009.Nik.jpg
    LX32010-09-25-009.Nik.jpg
    67.6 KB · Visningar: 685
  • LX32010-09-25-008.Nik.jpg
    LX32010-09-25-008.Nik.jpg
    74.5 KB · Visningar: 728
Här e en bild tagen med min (något äldre) panasonic FT1. Det jag hatar mest med den är att den inte har PASM, brushanteringen suger och att den underexponerar ofta. En annan bättre kamera är ju LX3 som jag själv funderade på ett tag. den har ju PASM + att man kan ställa NR på den. Linsen är grym, men vad hjälper det när den smetar ut bilden (precis som i mitt exempel här, kanske inte lika illa - men ändå). Kan tillägga att det inte bara är panasonic som "har problem" med detta. Canon verkar prestera bäst vad gäller just detta. Om du nu inte gillade NEX3/5 så kan du ju alltid titta på en G12:a, den ger riktigt bra bilder (om den nu är tillräckligt kompakt för din del). Jag är ingen "Canon-lover" men den är faktiskt bra.
Har tyvärr inte testat nya sonykompakten, den kanske är bra. Jag testade nyligen deras bridgemodeller och någon kompakt (kommer inte ihåg modellen exakt), och de led av samma fenomen tyvärr.

Nu kanske jag överdriver mitt gnäll här. Utskrifter upp till A4 funkar bra och normal fotostorlek typ 10x15 är helt ok naturligtvis.

//Björn
 

Bilagor

  • P1020555.jpg
    P1020555.jpg
    85.9 KB · Visningar: 613
  • P1020555-2.jpg
    P1020555-2.jpg
    10.6 KB · Visningar: 605
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.