Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Microjustering med Canon olika objektiv med konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexandersson

Aktiv medlem
Jag vet hur man microjusterar en glugg men min fråga är så här. Om man har säg ett 300/2.8 samt ett 500/4 och kör båda med samma 1.4x converter. Kan Canons modeller känna igen kombinationen då och lagra mina olika inställningar för 300:at, 500:at, 300+1.4x samt 500+1.4x. Känner alltså kameran igen olika kombinationer av optik med samma konverter?

Ja, det gör den. Så länge du inte överskrider det maximalt antal objektiv som kameran kan lagra data för går det bra. Men ett 300 mm och ett 500 mm, som båda justerats både med och utan konverter, räknas alltså som fyra objektiv i kamerans databas. Kameran kan lagra 20 justeringar.

Ja, det gör den. Så länge du inte överskrider det maximalt antal objektiv som kameran kan lagra data för går det bra. Men ett 300 mm och ett 500 mm, som båda justerats både med och utan konverter, räknas alltså som fyra objektiv i kamerans databas. Kameran kan lagra 20 justeringar.

Tack för det snabba svaret! Jo förstår att det tar upp 4 platser av totalt 20.

Känner alltså kameran igen olika kombinationer av optik med samma konverter?

Det kan vara värt att känna till att det är objektivet som känner teleförlängaren, inte kameran. Objektiv som kan användas med Canons teleförlängare har tre extra kontaktbleck i bajonetten, dessa matchas av teleförlängaren på objektivsidan. Dessa bleck saknas på kamerasidan (och hos kameran), varför teleförlängaren elektriskt bara leder signalerna rakt igenom till objektivet som i sin tur talar om för kameran att det har en teleförlängare ansluten.

Det är således objektivet som reagerar annorlunda (exempelvis långsammare) med teleförlängare än utan, med konsekvens att objektiven måste kalibreras för varje kombination av teleförlängare (utan, 1.4x och 2x).

En annan konsekvens borde vara att kameran inte kan se om tredjepartstillverkarnas (eg. Kenko) teleförlängare används, då dessa inte talar om för objektivet att de finns (de saknar de tre extra kontaktblecken) . Du kan då inte heller kalibrera ett objektiv för användning både med och utan teleförlängare (dvs. den ursprungliga frågeställningen) om du använder tredjepartsförlängare. (Jag har dock inte verifierat detta själv.)

Det kan vara värt att känna till att det är objektivet som känner teleförlängaren, inte kameran. Objektiv som kan användas med Canons teleförlängare har tre extra kontaktbleck i bajonetten, dessa matchas av teleförlängaren på objektivsidan. Dessa bleck saknas på kamerasidan (och hos kameran), varför teleförlängaren elektriskt bara leder signalerna rakt igenom till objektivet som i sin tur talar om för kameran att det har en teleförlängare ansluten.

Det är således objektivet som reagerar annorlunda (exempelvis långsammare) med teleförlängare än utan, med konsekvens att objektiven måste kalibreras för varje kombination av teleförlängare (utan, 1.4x och 2x).

En annan konsekvens borde vara att kameran inte kan se om tredjepartstillverkarnas (eg. Kenko) teleförlängare används, då dessa inte talar om för objektivet att de finns (de saknar de tre extra kontaktblecken) . Du kan då inte heller kalibrera ett objektiv för användning både med och utan teleförlängare (dvs. den ursprungliga frågeställningen) om du använder tredjepartsförlängare. (Jag har dock inte verifierat detta själv.)

Tack Sara för din utläggning. I mitt fall är det frågan om orginaloptik och orginalkonverter så jag kan inte heller testa din teori.

Inte jag heller, men det låter ju ytterligt troligt att kameran inte kan göra något åt någonting som den inte vet något om.

Jodå - TC kortsluter kontakterna så att objetkivet talar om för huset att TC är monterad - fungerar lika bra med pirat TC. Soligor 1,4X PRO på 70-200 f/4L USM vet jag med 100% säkerhet att signaleringen fungerar på.

Jodå - TC kortsluter kontakterna så att objetkivet talar om för huset att TC är monterad - fungerar lika bra med pirat TC. Soligor 1,4X PRO på 70-200 f/4L USM vet jag med 100% säkerhet att signaleringen fungerar på.

Ok, då varierar det mellan tillverkarna. Det är annars en klassisk rekommendation, att välja en tredjepartstillverkad teleförlängare, när du vill försöka få autofokus med f/4 objektiv och 2x teleförlängare (alternativet är att tejpa de tre kontakterna i fråga).

Men det är definitivt så att för alla objektiv som inte är gjorda för teleförlängare i original (och alltså inte har de tre extra kontaktblecken) får kameran ingen information om teleförlängare (vare sig teleförlängaren har kontaktblecken eller inte).

Nej, självklart inte eftersom det i canons system alltid är objketivet som raporterar närvaron av TC - objketiv som inte är designade för detta har aldrig och kommer aldrig att i bländarvärden eller EXIF rapportera någon TC. Det är ju även detta som många håller på med när de ovetandes om VAD de gör tejpar kontakerna på EF teleobjketiv för att få en dåligt fungerande AF även när bländaren på grund av TC blivit mindre än vad Canon ansåg vara lämpligt.

En Soligor eller Canon TC fungerar på EXAKT samma sätt och kommer att visa exakt samma sak i EXIF om du kör dem på ett Canon EF objketiv som är avsett för TC (dvs. har kontakterna och firmware för att detektera TC)

Det blir inte rätt brännvidd i EXIF med gluggar inte stödjer TC! Med gluggar som stödjer TC (EF 70-200, EF300 och så vidare) blir både bländare och brännvidd rätt med både pirat och orginal TC. Tejpar du kontakterna så blir brännvidd och bländare fel i EXIF.

Det blir inte rätt brännvidd i EXIF med gluggar inte stödjer TC! Med gluggar som stödjer TC (EF 70-200, EF300 och så vidare) blir både bländare och brännvidd rätt med både pirat och orginal TC. Tejpar du kontakterna så blir brännvidd och bländare fel i EXIF.

Korrekt. Men jag undrar fortfarande HUR det blir rätt?
Objektivet läser ut TC-info från TC?
Kontakterna är olika o ger objektivet info om det är 2.0, 1.4 (eller annat) som sitter på?

Det finns tre kontakter extra på konvertern. Efter vad jag läste någonstans byglar konvertern mellan två av dem, olika beroende på om det är 1,4 eller 2 gångers förlängning.

Sen skickar objektivet relevant information till kameran, via de vanliga kontakterna. Den informationen går då genom teleförlängaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar