Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX - köra manuellt

Produkter
(logga in för att koppla)

GunnarW

Aktiv medlem
Jag behöver väl ingen ny kamera, egentligen, men NEX-en lockar och då med gamla snygga och nätta manuella objektiv. En kanske lätt romantisk tanke och tillbaka till riktigt foto!? En god portion prylbegär också. Hög-ISO-prestanda är ett klart argument för mig.

Men - om det nu visar sig vara alltför bökigt att köra kameran manuellt så svalnar säkert också intresset. Visst, jag kan komma att uppskatta den som den (mest) är tänkt, d.v.s. full auto.
Innan jag ev. köper så vill jag höra lite erfarenheter från er som kör era NEX-ar med man. gluggar.

Med manuella objektiv förstår jag att det går att köra bländarförval = tidsautomatik (kameran ser helt enkelt hur mycket ljus som kommer in genom den mer eller mindre nedbländade gluggen och sätter tid och kanske auto-ISO).
Skärpeinställningen är det jag mest undrar över. Jag har läst att man kan zooma in ett utsnitt på skärmen för att lättare se skärpan. Hur bökigt är det att dels zooma, sedan välja var i bilden man lägger förstoringen? Man kanske inte behöver delförstora sökaren? Ser man skärpan bra ändå?
Går det här lätt, enkelt och intuitivt, ev. efter lite övning, så blir det ett nöje.

Det har också skrivits att man har tillgång till ett begränsat ISO-omfång. Hur är det med det?

Lite har jag sett om olika adaptrar men skriv gärna om det också.

Just det, batteritiden lär vara lite tunn. Vad säger ni?

Jag har bara helt kort hållit i NEX-3 och 5 och 5:an blir helt klart mitt val p.g.a. greppet den i mitt tycke bättre placeringen av avtrycket.
 
Ingen som hittat och skrivit här än. Jag lägger till lite själv nu när jag varit på Fotomässan och frågat. Nej inzoomningen av sökaren för att lättare sätta manuell skärpa, styrs från objektivet. Enbart. Dessutom bara de med fast brännvidd = pannkakan. Ej tillgängligt i själva kameran från menyer el.annat. SONYs folk la ändå lite möda på att svara. Det var ju synd (och liiite fantasilöst kan jag tycka). Man har nog inte tänkt på den marknadsnischen. Ni som kör man. gluggar på NEX - hur går det med fokuseringen?
 
Nej inzoomningen av sökaren för att lättare sätta manuell skärpa, styrs från objektivet. Enbart.
Fokushjälpen styrs från fokusringen på objektiv med E-fattning. Det kan fungera då ett E-objektiv talar om för kameran att fokusringen vrids manuellt.

Dessutom bara de med fast brännvidd = pannkakan.
Fokushjälp fungerar med både 16mm och 18-55mm med min NEX 5.

Ej tillgängligt i själva kameran från menyer el.annat.
Om man monterar icke E-objektiv med en adapter väljer man fokushjälpen manuiellt med den nedersta knappen. Automatisk aktivering kan inte fungera då andra objektiv inte talar om för kameran att fokusringen vrids manuellt.

Det finns många funktioner i NEX som enbart blir aktiva när förutsättningarna är rätt. Fokushjälp med knapp är en sådan funktion.

Ni som kör man. gluggar på NEX - hur går det med fokuseringen?
Bra.
 
Där ser man, och det visste inte ens SONY, inte de i montern i vart fall.
Tack Göran, NEX är uppe på banan igen för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.