Annons

5D eller 40D eller 1D mkIIn????????????

Produkter
(logga in för att koppla)

R Englund

Aktiv medlem
Jag har lite beslutsångest, jag köpte en 1D mkIII för någon vecka sedan och är toknöjd med den. Tanken var att sälja min 40D och köpa en 7D men det blev en MkIII istället. Så nu sitter jag på 3kameror, en 40D, en 1D mkIIn och en 1D mkIII, och det känns som om det är minst en kamera för mycket. Vilken eller vilka skall jag sälja?

Alt1: Sälja 40D och ha 2st 1D en IIn och en IIIà, det känns lite onöd 2 nästan lika kameror.

Alt2: Sälja mkIIn och ha kvar 40D o mkIII

Alt3: Sälja både 40D och mkIIn och köpa en 5D(mk1) är sugen på att testa fullformat, men kommer jag att bli nöjd med en 5D?????

Alt4: Sälja både 40d o mkIIn och bara ha en kamera men det känns inte riktig bra, jag vill ha en reserv kamera som lite lättare och smidigare än en 1D.

Med Alt1, 3 och 4 får följd verkningar jag måste byta ut mina EF-S objektiv (har 3st som jag är nöjd med)
 
Hur ofta tar du med båda Mk1:eek:rna?
Tungt och bökigt att släpa på tycker jag.
Jag skulle kört på alt 2
 
Ytterligare ett alternativ: Sälj 1D mkIIn & 40D & köp en 1Ds MKII... Byt sedan ut till gluggar som passar FF :)

Jo det är ju oxå ett alt, lite dyrare bara. Men då jag ingent lättare och smidigare altenativ, nu störs jag inte så mycket av vikten och storleken på 1D´na.


Hur ofta tar du med båda Mk1:eek:rna?
Tungt och bökigt att släpa på tycker jag.
Jag skulle kört på alt 2

Nä det händer nog aldrig, alt 2 är nog billigast och klokast.
 
Senast ändrad:
Jag skulle definitivt behålla 1DMKIII och sälja de andra för att skaffa en beg. 5D.
Då har man en bra kamera för sport och snabb AF och med 1.3 format.
Med 5D får man fullformat och där vidvinklar som 17-40 och 16-35 verkligen är vida vinklar.
Dessutom en verkligen bra bildkvalitet vid porträtt och liknande.
Jag använder själv idag 5DMKII och 1DMKIIN och tycker det är en bra kombination.
Tycker personligen inte att 5DMKII ger så mycket mer så mycket mer bildkvalitet och tycker att något av känslan i bilden försvann. Förmodligen graderingen och tonövergångarna och skärpan.
Upplever idag att vid 21 MPX har man en upplösning där AF inställning och annat inte riktigt hänger med
Mitt nästa steg är att byta ut 1DMKIIN mot 1DMKiV.
 
Hej
Jag har inget direkt råd, men jag kan kanske dela med mig av min egen erfarenhet. Jag hade från början en 30D och köpte sedan en 1DMk3. Jag har behållit 30D för att använda för mindre seriös fotografering tex när jag reser i andra ärenden än att fotografera. Det har dock blivit så att varje gång jag försöker använda 30D blir jag bara frustrerad. Jag har vant mig vid att 1D tar kortet direkt man trycker. Med 30D håller autofokusen mest på och söker och kameran vägrar att exponera. Slutresultatet är att 30D ligger mest oanvänd och det har blivit ett väldigt släpande på den tyngre kameran.
Skillnaden mellan 30D och 40D är inte så stor så du kanske kommer att uppleva det samma sak om du väljer att köra med kombinationen 1D + 40D.

Hälsningar
Lars
 
Både 1DiiN och 40D är idag billiga kameror och man får kanske 6000:- resp 4000:- för dem. Skall man sälja för att köpa ett annat hus så måste man verkligen använda 2 hus för att motivera köp av ett dyrare hus till. Jag skulle nog sälja 40D och EF-S och hålla mig till ett format (bara EF) så att objektiven kan användas på båda kamerorna. Skall du sälja 2 hus då du ändå har ett kvar (mark iii) skulle jag vänta och se vad som kommer nästa år. Kanske då köpa en 5Dii som blir billigare beg då ersättare kommit eller en beg 1Dsiii som lär falla mycket då ersättare kommer nästa år. 1Dsiii kommer då vara 4 år gammal och borde ha fallit en del. Dessutom samma handhavande som din 1Diii vilket är en fördel.
 
Behåll minst en eos 1 iaf.

Jag har lite beslutsångest, jag köpte en 1D mkIII för någon vecka sedan och är toknöjd med den. Tanken var att sälja min 40D och köpa en 7D men det blev en MkIII istället. Så nu sitter jag på 3kameror, en 40D, en 1D mkIIn och en 1D mkIII, och det känns som om det är minst en kamera för mycket. Vilken eller vilka skall jag sälja?

Alt1: Sälja 40D och ha 2st 1D en IIn och en IIIà, det känns lite onöd 2 nästan lika kameror.

Alt2: Sälja mkIIn och ha kvar 40D o mkIII

Alt3: Sälja både 40D och mkIIn och köpa en 5D(mk1) är sugen på att testa fullformat, men kommer jag att bli nöjd med en 5D?????

Alt4: Sälja både 40d o mkIIn och bara ha en kamera men det känns inte riktig bra, jag vill ha en reserv kamera som lite lättare och smidigare än en 1D.

Med Alt1, 3 och 4 får följd verkningar jag måste byta ut mina EF-S objektiv (har 3st som jag är nöjd med)
 
Behåll minst en eos 1 iaf.

Ja MkIIIán blir kvar, jag är tok nöjd med den. Det blir MkIIn som jag försöka sälja, det är en riktigt bra kamera det oxå men hantering och menyer är så mycket bättre på MkIII att man allt väljer den och MkIIn blir liggande.

Är det ingen som behöver en fin MKIIn, den har gått 80000exp men det är mycket kamera kvar ännnu?
 
1D3 ska klara 300.000 exponeringar.

Om jag vore i din sits skulle jag satsat på en 5D. Jag har själv det. Alltså en 1D3 och en 5D. De har samma fantastiska bildkvalité.
 
Ja MkIIIán blir kvar, jag är tok nöjd med den. Det blir MkIIn som jag försöka sälja, det är en riktigt bra kamera det oxå men hantering och menyer är så mycket bättre på MkIII att man allt väljer den och MkIIn blir liggande.

Är det ingen som behöver en fin MKIIn, den har gått 80000exp men det är mycket kamera kvar ännnu?

Jo, det finns en klar marknad för 1D MKIIn - dock så är husen gamla idag och priserna på mk3 rätt låga så svårt att få ut pengarna som huset egentligen förtjänar, men självklart finns det köpare för en väl fungerande 1D MKIIn - dock kanske till ett pris som gör dig aningen besviken.
 
Jo, det finns en klar marknad för 1D MKIIn - dock så är husen gamla idag och priserna på mk3 rätt låga så svårt att få ut pengarna som huset egentligen förtjänar, men självklart finns det köpare för en väl fungerande 1D MKIIn - dock kanske till ett pris som gör dig aningen besviken.

Beg priserna är lite skumma tycker jag det är nästan samma beg pris på 350D och som en 40D och 1D mkIIN
 
Nja, liiiite mer lär du få - jag sålde nyligen min 350D för 700 pix med två nya batterier och rätt mycket mer än så är jag iaf jag beredd att betala för en 1D mkIIn :)
 
Har min 350d kvar då jag tycker den är mer värd än vad jag får.För 750 pix får man ju knappt ett filter ens.

Nej, jag håller väl med om det - men jag har på senare år brukat vända lite på resonemanget och tänka såsom så att om jag inte använder prylen och någon vill ha den så kan man ju lika gärna förpassa den vidare till någon som har nytta av den även om man inte får knappt några pengar för den. Jag har gett bort en gammal tråkig 70-300 budget sigma och sålt ett bra 350D hus för 700 pix - jag blir inte olyckligare av det och om någon använder sakerna så är allt gott så.

Det är bara att inse att foto kostar pengar - förlusten uppstår samma dag som man köper något även om det blir mer påtagligt den dagen man säljer eller kastar saken...
 
Nej, jag håller väl med om det - men jag har på senare år brukat vända lite på resonemanget och tänka såsom så att om jag inte använder prylen och någon vill ha den så kan man ju lika gärna förpassa den vidare till någon som har nytta av den även om man inte får knappt några pengar för den. Jag har gett bort en gammal tråkig 70-300 budget sigma och sålt ett bra 350D hus för 700 pix - jag blir inte olyckligare av det och om någon använder sakerna så är allt gott så.

Det är bara att inse att foto kostar pengar - förlusten uppstår samma dag som man köper något även om det blir mer påtagligt den dagen man säljer eller kastar saken...

Bra formulering, verkligheten är så. På samma sätt som det är med exempelvis begagnade bilar.
 
ANNONS