Även dagens optiska sökare har en enorm utvecklingspotential vilket tillverkarna inte behöver utnyttja eftersom vi tålmodigt nöjer oss med det de primitiva ursäkter till sökare de tillhandahåller även i mycket dyra kameror. Utvecklingen har ju faktiskt gått kraftigt bakåt sedan 70-80-talet då det fanns många kameror med utbytbara sökare, massor av olika mattskivor för olika behov o.s.v. (därmed inte sagt att dåtidens sökare var speciellt bra de heller, men jämfört med idag var de i alla fall långt bättre).
...
Utvecklingen har möjligen gått bakåt när det gäller att fokusera objektiven manuellt, men det är dock en mycket liten skara av oss som gör detta. Gör man statistik över de bilder som tas, så lär det inte vara svårt att se att bilder tagna med autofokus dominerar fullständigt. Jag har ägnat mig åt foto åtminstone sedan 60-talet, och i varje fall så länge vi talar om AF så håller jag ABSOLUT INTE med dig om att det fanns bättre sökare då än de bästa som finns idag.
För ungefär två år sedan jämförde jag sökarna på tre fullformatskameror - Canon 5D MkII, Nikon D700 och Sony A900 (givetvis med objektiv med lika ljusstyrka och brännvidd). När jag tittade i D700:an tyckte jag att den var väldigt bra, jämfört med den APS-C kamera jag hade tittat i strax innan. Men när jag sedan tittade i A900:ans sökare, så fick jag nästan en chock! Den var otroligt ljusstark, gnistrande klar, skarp, distorsionsfri, flarefri, komafri samt helt utan färgstick. När jag sedan tittade tillbaka i D700:ans sökare igen, så tänkte jag på det som min kompis sa (han tittade först i A900:ans sökare, men då sa han till min besvikelse inte ett knäpp). Men när han därefter tittade i D700:ans sökare så utbrast han häpen: "Harre djavla, rena natta! De' va' de' värsta ja' har sett!".
Den var mörk och oklar (som att titta genom ett smutsigt bilfönster), hade ett irriterande färgstick och saknade helt A900-sökarens briljans. Ifall någon D700-användare skulle göra samma sak, så tror jag att han/hon aldrig skulle vara nöjd med sin sökare därefter (däremot kan det ju mycket väl vara så att D700-ans sökare kanske kan vara bättre vid manuell fokusering).
Canons sökare var tydligt ljusare än D700:ans, men definitivt inte i klass med A700:ans. Även 5D MkII hade ett färgstick, och saknade klarhet. Den ena kameran hade ett gulaktigt färgstick, den andra ett gulgrönaktigt (tyvärr kommer jag nu så här långt efteråt inte ihåg vilken som var Canon och vilken som var Nikon, men det kanske någon flersystemanvändare kan tala om).
Eller som min Göteborgskompis färgstarka omdöme om dessa färgstick blev - "Sketa-gult" för den ena, och "Spy-grönt" för den andra.
Och nej, han är inte en erfaren fotoentusiast. Han var med för att skaffa en bättre och modernare ersättning till sin gamla kompaktkamera, ev. en långzoomare. Det räckte för hans ambitioner då. Och kunde han se dessa stora skillnader, så måste väl alla kunna göra det.
Ska kanske tillägga att ifall någon vill göra dessa jämförelser själv (rekommenderas - det var kul!) så är det i princip nödvändigt att kunna jämföra kamerorna samtidigt. Tittar man i den ena på ett ställe och i den andra på ett annat ställe, så bleknar nästan alla skillnader bort. Då är t.o.m. en liten mörk, titthålsliknande sökare på en APS-C kamera med pentamirror istället för pentaprisma fullt användbar. Jag vet, för det är vad jag själv använder...
Och självfallet måste man justera dioptri-inställningen på alla tre så att det blir skarpt (givetvis är inte heller detta något råd till dig, Pupillen, utan till de mindre erfarna som förmodligen också läser denna tråd).
...
Konventionella SLR- och DSLR-kameror har för övrigt haft halvgenomskinliga primärspeglar sedan AF infördes för ett kvartsekel sedan
Bakom dessa finns dock sekundärspeglar som reflekterar ner ljuset till AF-sensorerna i spegelhusens bottnar och eftersom dessa sekundärspeglar under alla omständigheter måste fällas upp när bilden tas har det inte varit någon större mening med att ha primärspeglarna fast monterade.
...
Nej, det måste de inte under alla omständigheter. Se nedan.
...
I Sonys fall handlar det nog därför troligen om elektroniska sökare för annars skulle det behövas TVÅ halvtransparenta speglar, en till AF-sensorerna och en till mattskivan.
Nej, det behöver det inte göra. Sony har ju lämnat in/fått patent på en sensor där man kan använda vissa av pixlarna som AF-sensorer. Då behövs inga extraspeglar, och man kan få full AF-speed även med mainsensor-LV.
Kombinerar de detta med sitt Pellix-patent, så bör de kunna få fram mycket snabba kameror. Ifall de skulle få lust att trampa de nuvarande "Två stora" på tårna...