Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur håller ni reda på skyddet för blixtskon?

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Jag är förtjust över många små detaljer på min Nikonkamera (som ny överlöpare ;)). En detalj är den lilla plattan som skyddar blixtskon när man inte använder den. Men hur håller man reda på denna lilla grej? Har bara använt blixtskon några gånger än så länge, men nog sjutton irrar jag sen runt och letar efter plattan, och känner att det bara är en tidsfråga innan den försvinner för gott. Ska man köpa på sig några i reserv? Eller har ni något fiffigt tips?
 
Är du säker på att det inte är ett transportskydd? Jag har då aldrig sett någon ha ett skydd i blixtskon, själv har jag heller aldrig haft något :)
 
Vet inte var jag har min, och det spelar nog ingen roll. Har kört i flera år utan skyddet och jag tror definitivt inte det är någon fara! :)
 
Håller reda på o håller reda på, den ligger väl där jag la den sist för kanske ett år sen. Den är stor nog att klara sig själv;-)
Så länge jag inte drar blixtskon i grus händer det nog inte så mycket med den utan skydd. Jag gör rent kamerans trånga delar med en tops då o då istället.
 
Jahaja, inget ni bekymrar er om :) Jag tänkte att det var bra att skydda kontakterna när det nu ändå följde med ett skydd för ändamålet. Men då ska jag nog lägga av det hemma när jag tänker använda blixt. Eller lägga det i kartongen rentav, om man nån gång skulle sälja kameran.

(Det är inte ett transportskydd, åtminstone inte såsom jag uppfattar manualerna. Det heter BS-1 lock till tillbehörssko).
 
Det sitter permanent planterat i blixtskon. Jag har nog aldrig ens provat att ta bort det. Blixt, vad är det för dumheter??? ;-)
 
Stoppar ned den i lådan till kameran när jag tar upp kameran första gången efter köp, sedan får den ligga där med allt annat tjafs så som video sladdar och papper mm
 
Jag satte den på mitt reservhus eftersom förra ägaren till det tappat bort det någon gång i tiden :)

Men i taskiga miljöer har jag sett att det blir vit oxid eller något runt blixtskon...
 
Ligger på något säkert ställe. :)
Tog ur den första gången jag satte på en extern blixt och sedan dess har den stannat ur...
 
Jag är förtjust över många små detaljer på min Nikonkamera (som ny överlöpare ;)). En detalj är den lilla plattan som skyddar blixtskon när man inte använder den. Men hur håller man reda på denna lilla grej? Har bara använt blixtskon några gånger än så länge, men nog sjutton irrar jag sen runt och letar efter plattan, och känner att det bara är en tidsfråga innan den försvinner för gott. Ska man köpa på sig några i reserv? Eller har ni något fiffigt tips?

Har du kvar ditt?
 
Jag har mina i ett fack i fotoryggsäcken o där lär de få ligga till jag säljer resp kamerahus, vilket jag nog inte gör. Minolta och Sony iofs, men skydden är nog liknande...
 
ANNONS