Annons

1200/5.6 i O.C?

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus.h

Aktiv medlem
Vet inte om det är nån fler än jag här på FS som brukar se på O.C på femman..?
Hur som helst kunde man i dagens avsnitt ana ett gigantiskt vitt objektiv i bakgrunden i en scen - kan det verkligen ha varit ett 1200/5.6L? Nån annan som hann se det??

Vilket avsnitt var det? Vad handlade det om så ska jag kolla på dvd om man kan se vad det är :)

Ofta används ju atrapper... som en slags visuell signal och statist.

De hyr ju knappast in ett sådant för dyra pengar för en liten scen då de kan trixa ihop en med typ lite papp och vit/svart tejp..

Chansen är nog ruskigt liten av många anledningar, att det var ett levande 1200 5,6L.

MVH Niclas,

magnus.h skrev:
Hur som helst kunde man i dagens avsnitt ana ett gigantiskt vitt objektiv i bakgrunden i en scen - kan det verkligen ha varit ett 1200/5.6L? Nån annan som hann se det??

Snacka om fotonörd, men jag känner igen symptomen. Var på hundutställning i helgen med familjen. Visst, hundarna var fina men jag tyckte det var mer spännande och kolla vad journalisterna/fotograferna hade för utrustning.

Niclasfoto skrev:
Ofta används ju atrapper... som en slags visuell signal och statist.

De hyr ju knappast in ett sådant för dyra pengar för en liten scen då de kan trixa ihop en med typ lite papp och vit/svart tejp..
MVH Niclas,

Iofs, när man tänker efter lite så verkar det ju kanske lite mer logiskt..

Hur kort skärpedjup kan man få med ett dylikt objektiv vid närgränsen, som fö ligger på 14 meter?
Måste vara ohyggligt kort va, särskilt med FF?

Fan, det är ju nästan så man vill smyga in på dass med laptoppen..

Det var ju ett sjysst pris oxå!

Ja det där var ett papparazzi objektiv :)))))

Enda problemet är väl att det kan bli liiiite svårt att smyga sig på sina offer med lastbil.

/Jonas

magnus.h skrev:

Jo jag såg det oxå men tror att det "bara" var ett 600mm´s.

Det grundar jag på att om jag minns rätt så kom det en kille med objektivet och ett hus monterat på ett enbensstativ, och han bar det i en hand.

Ett 1200 är ca 80 cm långt och väger 16 kg, det plus huset bär man inte helt enkelt lite snyggt i en hand.

Dock bara en teori från min sida.

Nikon har haft ett spegeltele på 2000mm/f11, 17.5kg men den tillverkades på förfrågan.

Och en Zoom på 1200-1700mm/f5.6-8, 16kg.

Det blir en rejäl ryggsäck och anabola, om man ska få med sig dessa på ett 24h fotomaraton.

Nu kilar det väl till i brallan... grabbar!

Senast ändrad:
Fredrik H skrev:
Jo jag såg det oxå men tror att det "bara" var ett 600mm´s.

Det grundar jag på att om jag minns rätt så kom det en kille med objektivet och ett hus monterat på ett enbensstativ, och han bar det i en hand.

Tror inte vi pratar om samma objektiv (eller atrapp).. tyckte det såg alldeles för stort ut för att vara ett 600

ANNONS