ANNONS
Annons

120-film med 6x9-markeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

reim

Aktiv medlem
Fick igår en härlig Voigtländer Jubilar från början av 30-talet i till synes mycket fint skick. Har precis laddat den med första rullen film och försöker förstå mig på hur jag ska göra för att dra fram filmen på ett bra sätt. Papperssidan har nämligen bara markeringar för 6x6, vilket innebär att jag skruvar i blindo inför varannan exponering.

Filmen är en Ilford 120 ASA 100. Finns det andra fabrikat som har markeringar för 6x9?

Andra bra tips för att undvika överlappande exponeringar?

Fick igår en härlig Voigtländer Jubilar från början av 30-talet i till synes mycket fint skick. Har precis laddat den med första rullen film och försöker förstå mig på hur jag ska göra för att dra fram filmen på ett bra sätt. Papperssidan har nämligen bara markeringar för 6x6, vilket innebär att jag skruvar i blindo inför varannan exponering.

Filmen är en Ilford 120 ASA 100. Finns det andra fabrikat som har markeringar för 6x9?

Andra bra tips för att undvika överlappande exponeringar?

HP5 eller Pan f,de flesta Ilfordrullar ska ha det.

Är du säker på att det bara finns markering för 6x6 på rullen?
Det vanliga, i varje fall hos Kodak, är att det finns markeringar för olika negativformat (6x4,5, 6x6 och 6x9) på pappersbaksidan och att du ser bara det som är relevant för din kamera. Det beror på att det röda fönstret sitter på olika ställen på bakstycket beroende på vilket negativformat kameran är avsedd för. Det finns (fanns) kameror som med olika masker kunde användas för flera negativformat och de hade två titthål på baksidan sittande förskjutna i sidled och längd.

Aha, inte omöjligt att jag blev lurad av (eller kanske troligare, missförstod) säljaren. Fönstret sitter på vänsterkanten om man tittar i "färdriktningen". Mellan siffrorna är några andra stjärnliknande symboler tryckta på pappret. Vad kan detta vara för något?

Är första rullen jag kör, så det återstår att se hur många bilder det blir. Stannar räknaren på 8 har jag bränt några exponeringar genom att vrida för långt, men det får jag ta! :)

Mellan siffrorna är några andra stjärnliknande symboler tryckta på pappret. Vad kan detta vara för något?

De är för att du skall vara beredd på att numret snart kommer, så att du inte drar fram för långt. :)

Vad jag vet så har alla 120-filmer markeringar för 6x9, då filmformatet faktiskt togs fram just för 6x9. I början hade filmen enbart markeringar för 6x9.

Halvformatskameror för 6x4,5 hade då två rödfönster placerade en bit ifrån varandra, så man drog fram filmen så att siffran syntes i det första fönstret, och tog den första bilden. Sedan drog man fraam filmen så att samma siffra syntes i det andra fönstret, och man tog nästa bild. Sedan nästa siffra i det första fönstret osv...

Kameror för 6x6 hade ett eget filmformat, 117, som gav sex bilder per rulle. 117-film hade bara makeringar för 6x6. Första rolleiflexkameran använde 117-film. Senare modeller använde 120-film, men hade då mekaniskt räkneverk, så det gjorde inget att 120-filmen bara hade 6x9-markeringar.

I Tyskland kallades 120-film för B2 eller BII 6x9, och 117-film kallades BI eller B1 6x6.

Det var först på 30-talet som tillverkare av 120-film började trycka markeringar även för 6x6, och med tiden kom även makeringar för 6x4,5 och 6x7, som idag är standard. 117-filmen försvann 1949.

Min Jubilar funkar aldeles ypperligt med alla filmer jag provat hittils. :)
6x6 markeringarna sitter mitt på pappret, 6x9 nere i ena hörnet och jag antar att 4,5x6 sitter i andra hörnet.
Så skjut på du, det går inte att göra fel.

Strålande, tack för all information!

Ett par nybörjarfrågor till: Vid laddning av rullen, ska jag då vrida fram till pilarna eller till 1 innan första exponeringen?

Är sista möjliga exponeringen när 8 visas i fönstret? Efter det är det bara att vrida på och sedan framkalla?

När du ser 1 har du första bilden. När du ser 8 har du sista.

När du tagit sista fortsätter du att vrida så att du får upp allt papper på den andra rullen också.

Hinner inte läsa hela tråden nu, vill bara inflika att jag har märkt att en del äldre bälgkameror (typ Zeiss Ikonta osv) har titthålet placerat på fel ställe. Jag hade två i princip identiska Ikonta 521 (för 6x4.5) där den ena hade titthålet mitt på bakstycket och den andra lite längre ner/åt sidan. Det medförde att den ena endast kunde läsa av bildavståndet för 6x9.

Kan alltså vara en poäng att kontrollera detta innan köp, när ni exempelvis fyndar på loppis.
(Sensmoral, gå alltid runt med en rulle 120-film i fickan...:)

Om filmen placeras till höger i kameran och dras till vänster vartefter man exponerar så ligger markeringen för 6x4,5 högst upp och 6x6 mitt på och 6x9 längst ner på bakstycket. Innan siffran 1 dyker upp i fönstret så syns några pilar, sedan kommer siffran efter ca 10 cm. Om det är en 6x4,5 kamera så syns det dessutom 15 streck av varierande längd innan 1:an syns i fönstret.

Tack så mycket för all input. Föga förvånande var 8 den sista markeringen och mina 6 exponeringar är snart inlämnade för framkallning. Återstår att se om det blev något...

Många Ikontor fanns

Hinner inte läsa hela tråden nu, vill bara inflika att jag har märkt att en del äldre bälgkameror (typ Zeiss Ikonta osv) har titthålet placerat på fel ställe. Jag hade två i princip identiska Ikonta 521 (för 6x4.5) där den ena hade titthålet mitt på bakstycket och den andra lite längre ner/åt sidan. Det medförde att den ena endast kunde läsa av bildavståndet för 6x9.

Kan alltså vara en poäng att kontrollera detta innan köp, när ni exempelvis fyndar på loppis.
(Sensmoral, gå alltid runt med en rulle 120-film i fickan...:)

Ikonta 521 tillverkades också med tilläggsbeteckningarna 521/16 och den var avsedd för 6x6 och 521/2 var en 6x9:a. Kolla präglingen på bakstyckets klädsel ena kortsidan = typbeteckningen andra kortsidan = tillv.nummer. Kolla också optikens brännvidd. Mvh Nils-Harald Ottosson www.fotograficabloggen.blogg.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar