Annons

120-film, behöver veta en sak.

Produkter
(logga in för att koppla)

seamonster

Aktiv medlem
Jag håller på att köper en Holga, ni vet den där kameran som har sofistikerade egenskaper som att den läcker ljus osv. Jag har förut bara fotat med systemkamera när det gäller analogt och då har det bara varit att lämna in rullen och få den framkallad. Holga använder 120-film, vad är det? Går det att lämna in som vanlig film eller måste jag lära mig att framkalla själv?

/Marcus
 
Billigt är det kanske inte att framkalla 120-film på lab men Dox Bildstudio har ganska bra priser och klart godkända råkopior.

Är det s/v du kör så lönar det sig nog i längden sig att framkalla själv. Himla snabbt och enkelt också.
 
Att köpa ihop grejer för att framkalla filmen bara själv är ganska billigt. Jag tror att det rörde sig om ungefär 250:- på Clas Ohlson.

Jag har också en Holga. Framkallar filmerna själv, med grejer köpta på CO. Sedan scannar jag på vanlig flatbäddsscanner. Efterbehandlar lite och skriver ut på fotoskrivare. Eller så går jag till ett labb för att få papperskopior, på utvalda bilder. Hursomhelst så är det att rekommendera att framkalla själv.
 
Priset hänger ju lite på hur mycket du fotar med Holgan...

30-50:- är väl ett normalpris för att få en rulle 120 framkallad av en fotobutik.

Brytpunkten blir bla din omsättning.

Roben
 
Tack alla för bra svar.

Hmm, jag kommer nog fotografera mycket i början, sen är det frågan om hur mycket det blir. Jag har läst lite om att framkalla svartvitt, det verkar jag väl kunna klara av. Något jag kanske provar på senare.

Film då? Vad ska jag välja? Självklart ska det vara 120-film och svartvitt. Jag vill ha kontrastrika bilder med en massa korn och jag kommer att fotografera miljöer och nästan bara utomhus. Är det då viktigt att jag har någon speciell film, eller är det något som fixas vid framkallning, typ val av fotopapper osv.?

Klart, jag kan ju alltid fixa det PS, men då försvinner hela tanken med att ha en Holga.

Jag är ju digitalnörd, så jag vet inte så mycket om vanlig film. =)
 
jag tycker det låter som du ska köra med tri-x.
bra svärta och har rätt så framträdande korn.
vill du ha mer korn så kan du pressa filmen, exponera en 400-film som om det vore en 1600film, underexponera med andra ord, och sedan får du öka framkallninstiden så får du mkt korn.

jag hade framkallat i D-76 tror jag normalt, ville jag ha mer korn skulle jag kört med rodinal.

att framkalla svartvitt är inte svårt.
det är skojsigt
 
Tack Anna!

jag var på stan och frågade efter svartvit 120-film. Tro ni någon hade det? Nej, jag kom hem med en färgfilm 100 ISO. Nåja, det får väl gå så länge.

Hmm, det kostar 35kr att dra fram negativen. För att få det på papper kostar det 80kr och då måste det skickas iväg. Om det var svartvit. var man tvungen att skicka iväg oavsett om man bara ville ha negativen.

Jag kan tänka mig att ta 2rullar i månaden kanske. Tjänar jag då något på att framkalla själv? Jag kommer att köra svartvitt i fortsättningen.


EN Holga är en leksakskamera som läcker ljus, lägger skärpan lite där den själv tycker, och så kan man exponera hur många gånger man vill på samma filmruta. Kostar mellan 200-400kr och kan byggas om lite för eget behov. Själv har jag funderat på att tejpa min och köra med 35mm film. Jag har sett otroliga resultat på nätet.
 
jag fick hem min holga idag och vill börja fota nu med en gång, men jag undrar lite grejer:

- hur ska det tejpas för att kunna använda 35 mm-film? (har nämligen rullar liggandes som inte kommer att användas i systemkameran och jag vill helst fota färg med holgan)

- hur ser bilderna ut om man använder 35-film istället för 120?
 
Hej

köp film på Hegethorns.se de brukar ha bra priser. Vanlig E6 fotopåse, Fuji, kan du köpa där också, en film - en påse. Påse kostar 25+porto för framkallning+leverans till din brevlåda. Tar mindre än en vecka.

Mvh
Johan
 
Det verkar vara svinaktigt dyrt att få färgkopior från 120-formatet! 211:- för framkallning med 12 st. 13x13cm kopior är det billigaste jag hittat.(Team Framkallning i sthlm) Finns det inget billigare alternativ? Det skulle kännas försvarbart om man hade en Hasselbladare där man exponerat noggrant men när man plåtar med en nyckfull Ikoflex känns det lite ovärt att slänga ut 211:- (+porto!!) för en 120-rulle. S/V är ju inga problem, de kopiorna gör man ju själv med glädje, men det vore kul med färg också... ingen som har några tips?
 
Jag tycker att du med Holgan absolut ska framkalla din svv film själv. Det är lätt, snabbt och roligt. Dessutom kan du anpassa framkallningen till holgans kontrast mm. och hur du exponerar.
Det var kul, Anders, att se att det är flera som har en gammal Ikoflex. Jag köpte min för över 40 år sedan, den var då redan minst 10 år gammal och endera dan ska jag stoppa i en Plus-X och se om den funkar. Det knepigaste blir nog att ställa in skärpan, huvaligen vad mörk mattskivan är!
Sten
 
bildsten skrev:

Det var kul, Anders, att se att det är flera som har en gammal Ikoflex. Jag köpte min för över 40 år sedan, den var då redan minst 10 år gammal och endera dan ska jag stoppa i en Plus-X och se om den funkar. Det knepigaste blir nog att ställa in skärpan, huvaligen vad mörk mattskivan är!
Sten

Ja, mattskivan är ruskigt mörk! Lustigt nog beställde jag nyss en 5-pack Plus-X 120, håller på att prova mig igenom de vanligaste 100-125 ASA s/v 120-filmerna med Ikoflexen, faktiskt väldigt stimulerande!
 
seamonster skrev:
Något jag kanske provar på senare.

Film då? Vad ska jag välja? Självklart ska det vara 120-film och svartvitt. Jag vill ha kontrastrika bilder med en massa korn och jag kommer att fotografera miljöer och nästan bara utomhus. Är det då viktigt att jag har någon speciell film, eller är det något som fixas vid framkallning, typ val av fotopapper osv.?

Helt klart skall du framkalla själv när du vill ha detta resultatet och du skall använda Rodinal.
Film köper du av scandinavian/Photax..... i 10-20 pack och stoppar det du inte behöver för tillfället i frysen.
Jag hade satsat på en 400 film troligtvis TriX.

Framkallningsdosor köper du billigt beg. på nätet, det finns hur mycket som hellst just nu. Maila mig om du önskar hjälp.

Hur man framkallar hittar du på fotosidans forum.
Framkallningstider hittar du på nätet hos...(hjälp ngn Massive Devchart).
Lycka till.
 
ANNONS