Ju större brännvidd, desto bättre är det med bildstabilisator. Mest nytta av det har man på teleobjektiv, eftersom ens egna skakningar blir mer framträdande då. Det man måste komma ihåg är att en bildstabilisator inte påverkar det att motivet kanske rör sig. Så fastän man kanske kan ta en skarp bild med 300mm teleobjektiv med en slutartid på t.ex. 1/40s tack vare bildstabilisatorn, så kommer inte bilden bli så värst skarp om objektet man fotograferar rör på sig. M.a.o., om man är sportfotograf eller annars bara vill frysa snabba rörelser är troligen inte bildstabilisator så viktigt.
En bra tumregel för skarpa bilder (handhållet) är att slutartiden ska vara max 1/(brännvidd x cropfaktor). För Canon med en cropfaktor 1,6 så bör man alltså för brännvidden 50mm använda en slutartid på 1/(50x1,6) = 1/80s eller kortare.
Din kompis borde använda sig av slutartider på max 1/125s i 70mm-läget och max 1/500s i 300mm-läget för att få hyfsat skarpa bilder. I och med att objektivet blir ljussvagare ju mer man zoomar in, desto svårare blir det att komma ner i tillräckligt korta slutartider. Man får med billiga telezoomar oftast höja iso en hel del, och inte ens det räcker alltid om det skymmer lite.
När man pratar om att en bildstabilisator ger möjlighet till tre steg längre slutartid så menar man alltså att man i ovanstående fall bör klara av en slutartid på 1/10s istället och få en skarp bild om motivet är statiskt. (1/80 - 1/40 - 1/20 - 1/10, där ett steg är en fördubbling av slutartiden).
Jag rekommenderar för övrigt varmt att läsa på om grundläggande exponeringslära så man kan sambandet mellan bländare, slutartid och isotal som rinnande vatten. Det är inte så svårt men mycket viktigt för att förstå hur kameran fungerar och vad man ska göra då bilderna inte riktigt blir som man vill...
Jag började f.ö. också fotografera ifjol somras, köpte min kamera (med två objektiv) i juni. Efter det har jag skaffat fem nya objektiv och sålt två. Vidvinkelzoomen är absolut mitt roligaste objektiv.
Det är objektiven som gör foto roligt, när man upptäcker vilka nya fina bildvinklar man kan få med olika slags objektiv och hur kort fint skärpedjup man kan få med riktigt ljusstarka fasta objektiv (fast brännvidd alltså, ingen zoom). Det jag vill ha ännu är en ljusstark telezoom 70-200 och ett makroobjektiv. Svindyr hobby det här.... :-/ Men kul också.