Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D eller Canon 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

sarimner

Aktiv medlem
hejsan!

jag ska uppgradera men från en Canon 400D


vilken av Canon 50D eller Canon 550D tycker ni jag borde satsa på?


skriv helst varför jag borde ta den ena å inte den andra.. :)

tack på förhand!


Mvh/ Viktor
 
Varför skall du uppgradera? Vad är det du saknar? Svaren kanske ger dig svar på din fråga. Annars så ger jag dig den vanliga frågan om du funderat på att köpa ett nytt objektiv i stället? Det finns ju flera som är vassare än ditt kitobjektiv eller som vidgar dina fotomöjligheter mer än ett nytt hus!? Fast, du kanske saknar något som de två modellerna skulle bidra med?

hejsan!

jag ska uppgradera men från en Canon 400D


vilken av Canon 50D eller Canon 550D tycker ni jag borde satsa på?


skriv helst varför jag borde ta den ena å inte den andra.. :)

tack på förhand!


Mvh/ Viktor
 
Jag skall uppgradera från min EOS 350D och står inför liknande val som du. Min dröm hade varit en EOS 5D mkII för jag vill helst ha FF men har insett att det i dagsläget inte finns en så stor fotobudget.

Anledningen till att jag skall byta är att jag vill ha möjligheten att filma korta snuttar även om kameran till 99% kommer att användas för att ta stillbilder. Dessutom börjar min nuvarande kamera bli lite för sliten.

Jag tillhör den delen av befolkningen som inte lider av xxxD-seriens fysiska storlek och kommer därför satsa mina pengar på EOS 550D när den kommer. Den verkar - baserat på det som man kunnat läsa och se - väldigt bra. Självklart kommer jag ta mig en fysisk titt innan själva köpet sker.

-Jimmy
 
hejsan!

jag ska uppgradera men från en Canon 400D


vilken av Canon 50D eller Canon 550D tycker ni jag borde satsa på?


skriv helst varför jag borde ta den ena å inte den andra.. :)

tack på förhand!


Mvh/ Viktor

Vad är det för fel på din 400D?
Uppgradera från ett relativt nytt kamerahus gör bara de som tror kamerahuset alltid ensamt fixar bilden!
 
Uppgradera från ett relativt nytt kamerahus gör bara de som tror kamerahuset alltid ensamt fixar bilden!

... eller de som tycker att det är skoj med nya grejor! Om man erkänner det så blir allt så mycket lättare. Men bara om man verkligen tycker det, förstås!

Jag hade bara några halmstrån till skäl när jag bytte (Nikon D50->D90), men tycker att nya prylar piggar upp, så jag slapp försöka hitta på goda anledningar!

Per.
 
Hej !

Här kan jämföra hus mot hus, tillverkare mot tillverkare.
Är siten seriös, så bekräftas verkligen att skillnader
mellan husen är mycket små, när det gäller de fotografiska
resultaten, skärpa, brus osv.

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Jag bytte upp mig från en 40d till en 50d och rent resultat
mässigt så är skillnaderna marginella, men 50d har en mycket
bättre(upplöst) skärm, mycket bättre ISO-auto funktion,
enklare snabbare menysystem. Så visst var den uppgradringen
värd 2 500:-.
Jämför t.ex brus och skärpa på ISO 6400 mellan 50d och 7d,
på sidan ovan och jag upplever 50d minst lika bra som 7d.

Lycka till !
 
... eller de som tycker att det är skoj med nya grejor! Om man erkänner det så blir allt så mycket lättare. Men bara om man verkligen tycker det, förstås!

Jag hade bara några halmstrån till skäl när jag bytte (Nikon D50->D90), men tycker att nya prylar piggar upp, så jag slapp försöka hitta på goda anledningar!

Per.

En uppgradering, köpa nytt kamerahus, inom samma storlek på en bildsensor, så här långt i utvecklingen, är bara så bortkastat!
Den verkliga uppgraderingen gör du med ett hopp från APS-C till FF!

Allt blir sig likt en A-SLR, riktigt bra stor sökare, förbättrad dynamik, objektiven används enligt sin egen brännvidd, - helt enkelt då framstår APS-C som leksaker!
Jag använder, sedan över ett år tillbaka, en D-SLR FF.
 
En uppgradering, köpa nytt kamerahus, inom samma storlek på en bildsensor, så här långt i utvecklingen, är bara så bortkastat!
Det är ett påstående som är så fel att det är helt bortkastat.

Skillnaden mellan exempelvis en 400D och en 7D, trots att de har samma sensorstorlek, är himmelsvid.
 
Det är ett påstående som är så fel att det är helt bortkastat.

Skillnaden mellan exempelvis en 400D och en 7D, trots att de har samma sensorstorlek, är himmelsvid.

Jasså, du tror att du ser skillnaden på de färdiga bilderna?
Rent tekniskt, visst, skillnaden finns, utvecklingen går framåt, men om du ser skillnaden mellan ett identiskt motiv, på papper 30x40cm, antingen från en bildsensor från 400D eller 7D är du unik, lycka till!
 
Helt otrolig att folk nästan måste be om ursäkt för att de vill byta till en pryl med mer finesser, det är ju inte direkt bilden i sig som är den enda faktorn för alla fotografer, det kan ju t,ex vara processen runt omkring...äventyret eller tekniken. En funktion som är banal för någon kan vara fotografiskt avgörande för någon annan. Banne den som kallar sig fotograf och samtidigt har kul och är tekniknörd...du hädar i fotoreligionen, om du inte fotar fåglar förstås för de representerar inte ångest eller vemod :)

Jag hävdar bestämt att lulllull-tekniken kan påverka bilden till det bättre på exakt samma censor/cpu...det räcker föfasen att den glade amatören får en promille mer i självförtroende för att det rena engagemanget och labbandet skall generera bättre resultat. Om det det beror på en knapp på kameran som säger "idiot improver" och är ren placebo så kommer den garanterat ge resultat.

Om måttet för "fotograf" är att ha utrustning direkt avstämd mot den egna kunskapen så törs jag påstå att 100% av alla medlemmar här går runt med utrustning som inte passar den personens kunskapsnivå, och som till 90% är olika grader av onödig.
 
Helt otrolig att folk nästan måste be om ursäkt för att de vill byta till en pryl med mer finesser, det är ju inte direkt bilden i sig som är den enda faktorn för alla fotografer ......
.

Ursäkt?

Frågan var väl:
"Canon 50D eller Canon 550D tycker ni jag borde satsa på?"

De som vill köpa en ny pryl, bara för att den är ny, mängder med lekfinesser får väl göra det, men det var säkert inte avskten med frågan?

Bildens kvalité är oftast den viktigaste delen för seriösa fotografer, de som vill ha skitkul med massa lekfinesser på kamerahuset har skitkul, bilderna är inte så viktiga ....
 
Ursäkt?

Frågan var väl:
"Canon 50D eller Canon 550D tycker ni jag borde satsa på?"

De som vill köpa en ny pryl, bara för att den är ny, mängder med lekfinesser får väl göra det, men det var säkert inte avskten med frågan?

Bildens kvalité är oftast den viktigaste delen för seriösa fotografer, de som vill ha skitkul med massa lekfinesser på kamerahuset har skitkul, bilderna är inte så viktiga ....


avsikten va med frågan vilken av dom har bäst Bildens kvalité å minst brus å sånt som e viktigt..
 
Varför skall du uppgradera? Vad är det du saknar? Svaren kanske ger dig svar på din fråga. Annars så ger jag dig den vanliga frågan om du funderat på att köpa ett nytt objektiv i stället? Det finns ju flera som är vassare än ditt kitobjektiv eller som vidgar dina fotomöjligheter mer än ett nytt hus!? Fast, du kanske saknar något som de två modellerna skulle bidra med?


dels är min 400D sliten..sen är bruset lite väl mycke vid hökt ISO. sen är bildkvaliten smäre en på 50D
 
Jag har också en 400D och funderar på att uppgradera. Det är inte akut men jag saknar bland annat spotmätning, som jag tror aldrig kommer komma i XXXD-serien. Funktioner som HDMI ut verkar också användbara, om man vill visa dagens bilder för andra på ett trevligt sätt. Ergonomi osv är jag kluven till - en liten kamera har sina fördelar, men det skulle kännas bra om den var lite mer fuktsäker. Jag kommer inte köpa en 50D, kanske en 60D om den kommer, eller en 7D om den går ner i pris. Jag var inte inställd på en ny i samma serie men jag kanske borde tänka om. Framtiden får utvisa.
 
ANNONS