Annons

Plocka isär 580EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Youschi

Aktiv medlem
Igår upptäcker jag att displayen på min blixt 580Ex MkI inte fungerar som den ska, vissa segment är döda, men blixten fungerar.

Började skruva isär huset, fick loss foten med fyra skruvar och lossade ytterligare fyra på toppen. Men delarna går inte att få isär, något håller ihop dem runt blixtsynk utaget/externa batterianslutningen.

Har sökt på Internet och Fotosidan utan resultat (Fann en länk, http://www.tingstrom.se/canon/speedl...lite_580EX.pdf, men den fungerar inte).

Vet någon hur man får isär delarna?

//Jonas
 
Då det inte är någon garanti kvar tänkte jag till att börja med göra ett försök. Glappande LCD displayer är inget ovanligt och borde vara enkelt att laga.
 
ääh... såg nu att det handlade om bara blixtröret

Men jag kollade på min 580EX och under batteriluckan... under klistermärket för + och - för batterier verkar det finnas ett hål... kanske det finns en skruv gömd där under. ;)
 
Tyvärr ser man när blixten är delvis öppnad att den skruven (om det är en skruv) omöjligen kan vara den som håller ihop delarna förutsatt att Canon inte byggt en pusselbox a la Dan Brown. :eek:(

Tack ändå!
 
Jag skruvat en hel del elektronik genom åren. En av de större överraskningarna åkte jag på för cirka tio år sedan då jag hade lovat att hjälpa en kompis med hans trasiga Sigmablixt. Kan tala om att det smäller rätt ordentligt om man råkar komma åt med skruvmejseln över anslutningarna för kondensatorpaketet inuti...
Så se till att blixten är helt urladdad innan du börjar!
Annars brukar dom flesta fabricerade prylar i icke-budgetklass följa parollen "ta isär dom på samma sätt som dom är byggda, fast tvärtom". Det finns alltid en lösning.
 
Har tidigare arbetat inom elektronikproduktion i tio år så jag vet precis vad du menar. Får för mig att kondingen sitter i blixthuvudet och inte i den delen jag försöker komma in i då det verkar för trångt. Har utöver kamerautrustningen ett välutrustat arbetsbord med riktiga verktyg i alla dess former.

Som du säger är välbyggda produkter normalt designade för att ta isär och sätta ihop många gånger om man vet hur man gör. En metod som jag inte ännu prövat är att lossa på allt som går oavsett vad man tror behöver lossas. Eventuellt finns lösningen i att även öppna delar av blixthuvudet, men jag har inte bråttom.
 
Gåtan är löst, här kommer en kort beskrivning av hur man gör.

  1. Lossa fyra skruvar runt foten, och lossa kabeln. Skruvarna är Philips 0
  2. Lossa fyra försänkta skruvar som sitter mellan blixtens två kroppar, Skruvarna är Philips 1
  3. Titta in i hålet efter blixtfoten, där sitter en skruv på sidan vid batteriluckan, Philips 0
  4. Nu till det som stoppade mig. Fram och bakkåpa hålls fortfarande ihop runt kontakterna för PC-synk och extern strömkälla. Ett metallklipps respektive en plastklack håller ihop delarna. För försiktigt (inte långt in) in spetsen av en skruvmejsel i skarven uppe vid leden mellan blixtens två kroppar och för den försiktigt ner mot anslutningarna, vicka lite lätt och delarna ska gå isär.
  5. Nu går det att plocka bort framsidan med det röda glaset för autofokus mm. Var dock försiktig, två kablar håller ihop delarna med varandra.
  6. För att plocka isär det hela måste ett antal kablar lossas, vill minnas att det är fem stycken och en flatkabel. Var dock försiktig med flatkabeln som sitter dold precis bakom på/av knappen! På sidorna av dess anslutning finns svarta delar som kan skjutas ut för att lossa kabeln.
  7. Nu går det att vika bort batterifacket från blixtens baksida med display.
  8. För att komma åt displayen måste kretskortet ovanför lossas. Det sitter fast med fem skruvar, tre väl synliga och två vid leden av blixtens två kroppar (Philips 0). Var försiktig när du tar bort kretskortet, vredet för slave-master har en liten kula och fjäder för lägena som lätt far iväg.

Den farliga högspänningskondensatorn sitter inte här utan i blixthuvudet. Det finns dock komponenter som eventuellt genererar högspänningen så försiktighet rekommenderas.

Har du inte kunskaper från liknande övningar eller riktiga verktyg, ska du inte ge dig på att öppna blixten! Det är trångt, med korta kablar som håller ihop delarna och många känsliga komponenter.

Tyvärr hjälpte inte detta mig, halvägs inne insåg jag vad som hänt med min display. Det var inte glappkontakt, ett hårt slag måste ha träffat plastglaset framför LCD-displayen som är av glas och spruckit. Bara att lämna in.
 
Nu när du har kommit så där långt kan du lika gärna lägga några minuter i telefon för att reda ut om du kan få köpa en ny display någonstans ifrån.

Det är inte direkt någon standardkomponent som finns på ELFA utan Canons egen. Är för lat för att leta med så dåliga förutsättningar, det blir till att hala fram lädret istället.
 
Ha-ha, lite ironiskt att nu, när du fått isär din blixt och sen gett upp, nu får du listan med alla prylar och dessutom ritningar på hela plockepinnet!

Jag har köpt reservdelar och reparerat själv. Ett batterigrepp som jag fixade, men det borde ju inte spela någon roll vad det är till.
 
Ha-ha, lite ironiskt att nu, när du fått isär din blixt och sen gett upp, nu får du listan med alla prylar och dessutom ritningar på hela plockepinnet!

Jag har köpt reservdelar och reparerat själv. Ett batterigrepp som jag fixade, men det borde ju inte spela någon roll vad det är till.

Plockat isär och satt ihop två gånger tom. Första gången hamnade flatkabeln snett och blixten var stendöd...

Nog är det typiskt alltid, jag fann gamla trådar på FS med liknande frågor och snabba svar. Denna gång dröjde det lite längre innan det blev fart på det hela :eek:)

210:- för LCD är inte dyrt även om div avgifter tillkommer. Åker nog på att beställa.

Tack!
 
ANNONS