Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Micro Nikkor PC 55/3,5 1:1

idasjögren

Aktiv medlem
...Fyndade (?) detta objektiv på Tradera igår, men vet inte så mycket om det. Bara att det är Macro på det, och att det funkar på min D700 men att alla funktioner inte stödjs, enligt Nikons hemsida...

Någon som vet nått om detta objektivet, om det är bra & vad det är som inte stöds? Jag är oxå lite nyfiken på vad PC står för, det står PC auto på linsen!
 
I sitt ursprung är inte det objektivet Ai-anpassat. Däremot kan det ju senare ha blivit Ai-moddat av någon. Det bör göras innan du försöker klämma dit det.
 
Grattis!
Kollade på ett sånt på tradera för någon månad sen men blev snål =)
Men kolla om det är omgjort till Aifattning, annars kan du förstöra kameran! Jag fyndade ett annat Ai 55mm micro nikkor förra veckan på tradera och har lekt flera gånger redan =)
 
Ser faktiskt ut att vara moddat redan. Grattis! Om jag nu inte ser helt fel.Denna version ska vara grymt bra. Men i princip alla 55mm Micro är bra.
 
Oj! Nu blir jag nervös, vill absolut inte förstöra min älskade kamera!
Fast det låter bra att det verkar vara en bra lins :)

I värsta fall får jag väl försöka Ai-modda det själv, får leta upp nån anvisning hur, tack för er hjälp!
 
Objektivet i annonsen har helt klart AI-bländarring, så om det är just detta som du köpt så är det bara att använda direkt.
Nånstans i menyerna i kameran kan du programmera in brännvidd och maxbländarvärde hos objektivet, så att du får med alla siffror i EXIF. Bländaren sköter du via bländarringen. Annars fungerar "allt" som vanligt.
 
Kalas, låter toppen!
Då använder jag det bara som jag gör med min gamla 50 1.8 E-serie...
Ska bli riktigt roligt att testa linsen, de blir min första riktiga macro-optik, har bara använt försättslinser innan.

Som sagt, tack för all hjälp!
 
Fult gjort!

Jag är den "traderare" som han fick infon av och jag måste säga att det var ganska fult av honom att inte skriva det som jag egentligen ville ha sagt när jag mailade honom, nämligen att objektivet så som det säljs (utan sin tillhörande mellanring) inte alls når skala 1:1 som det anges i rubriken.
Detta teg han ihjäl men var god nog att citera mig på den infon som lät bäst.

Lite ruttet om du frågar mig.

Detta var vad jag skrev till honom:

"Kommer den med sin M2 ring eller är det bara objektivet?
(detta objketiv ger skala 1:2 utan mellanring och med mellanring kommer man upp i 1:1. Dessa såldes vad jag vet bara med mellanring och aldrig ensamma för sig. Dock gick mellanringarna att köpa separat.)"

Och han svarar:

"Hej ! Vet inte vad du menar med M2ring men den verkar gå ner till 1:1 Det står så på objektivet.
Anders"

Varpå jag svarar:

"Ja, det är en vanlig villfarelse att objektivet i sig når 1:1.

Objektivet har två skalor, en ovanför avståndsiffrorna (i orange oftast) som går från 1:10 till 1:2, det är denna skalan som gäller när du har objektivet i sig utan mellanringen. Sen finns det en till skala i ljusblått (med endast tre markerade förstoringrader, 1:2, 1:1.5 och 1.1) som sitter innanför fokuseringsringen på objektivets blanka "hus" sas. Denna skalan är den som gäller när du har en 27,5mm lång mellanring mellan kameran och objektivet (M2, PK-3 eller PK-13 tex).

Anledningen till att denna gluggen är byggd på detta sätt är för att den helt saknar alla typer av internfokusering och liknande, någonting som inte tillåter ett lika kompakt bygge om man skulle ge den skala 1:1 då man bara kan skjutsa objektivitets optiska delar fram och tillbaka.
Den fina sidan av detta (som tyvärr saknas i de modernare gluggarna som är har internfokusering och liknande) är att denna gluggen är fruktansvärt väl korrigerad för alla möjliga optiska deffekter och framförallt är väldigt fri från distorsion (formförvrängning) då denna gluggen byggdes för att även kunna tjäna som repro-objektiv.

Lycka till med auktionen, det är en riktig kanonglugg du säljer med optiska prestanda som inte många gluggar kan mäta sig med ens idag!

Här kan du läsa om Mickro-nikkor 55 som familj:
http://www.mir.com.my/rb/photograph...koresources/6070nikkor/micro/manualcover2.pdf

Och här finns en manual till just den gluggen du säljer att ladda ner:
http://www.mir.com.my/rb/photograph...koresources/6070nikkor/micro/manualcover2.pdf


Mvh/F"
 
Det var lite fult gjort av honom, men det är sånna nitar man går på ibland...

Om jag nu skulle vilja få skala 1:1 så behöver jag alltså komplettera med den här mellanringen som du nämner? Heter den M2, är det bara den som fungerar?
 
Dum fråga...

Men jag är inte så bra på det här... Innebär detta att jag inte kan använda optiken alls eller innebär det bara att jag inte kommer ned till 1:1 utan bara 1:2?
 
Dum fråga...

Men jag är inte så bra på det här... Innebär detta att jag inte kan använda optiken alls eller innebär det bara att jag inte kommer ned till 1:1 utan bara 1:2?

Borde inte vara något problem att använda gluggen. Fast som du skriver blir det bara 1:2 och inte 1:1.
På din fråga om mellanring skulle jag tippa att det går bra i stort sett med vilka mellanringar som helst från Nikon. Bara de har rätt längd.
Här finns en sida
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/late70nikkor/micro/index.htm
Visserligen är den lite nyare än ditt objektiv, men jag gissar att mellanringen PK-13 funkar bra.
Brukar finnas lite då och då på Tradera.

/Johan
 
Dum fråga...

Men jag är inte så bra på det här... Innebär detta att jag inte kan använda optiken alls eller innebär det bara att jag inte kommer ned till 1:1 utan bara 1:2?

Givetvis kan du använda den rakt av som det är, och det är antagligen så du kommer använda den oftast (tänk inte på denna gluggen som en renodlad mackro-glugg, tänk på den som det bästa objektiv du har rent optiskt, då får du mer ut av den).

Som objektivet är nu får du skala 1:2, dvs motivet blir hälften så stort på sensorn/filmen som det är i verkligheten.

Du kan om du vill komma ännu närmre lägga till vilka mellanringar/bälgar du vill så länge kopplingen är den rätta (nikon-f bajonett).
Objektivets inbyggda snäcka gör att du kan skapa ett utdrag på 27,5mm, då har du skala 1:2, lägger du till en mellanring på 27,5mm till detta kan du gå mellan 1:2 och 1:1.
De mellanringar som gör detta är M2, pk-3 och pk-13. M2 och pk-3 gör att du måste mäta ljuset nerbländat då de inte är AI kopplade (ingen stor grej när man kör mackro digitalt, oroa dig inte). Ska du ha full funktion ska du ha en PK-13.

Glömm inte att detta är ett objektiv som är fruktansvärt välkonstruerat optiskt, du har en distorsion som är många decimaler mindre än en normal småbildsglugg så den är mycket lämplig för arkitekturfotografering och bilder med en mycket ren horisont.

Använd andra gluggar när du endast när du inte kan lösa det med denna, med denna gluggen så är det kameran som blir begränsningen och inte optiken.

Även om jag tycker du betalade lite överpris, inte för att den inte är värd det du betalade, med du kunde köpt en i princip identisk av mig för samma pris men då fått med mellanringen som du nu kommer behöva ge 200-400 extra för. I nått svagt läge köpte jag en till trots att jag redan hade en...man kan lätt bli kär i dessa gamla gluggar, de har en byggkvalité som kommer överleva de flesta av oss. Denna gluggen har bevisat sig vara mer eller mindre outslitlig då många av dem var i professionellt bruk i flera årtionden...innan de behövde några gram nu smörja för att tjäna ytterligare 20 år innan nästa smörjning.
 
Låter riktigt bra ju!
Man inser i såna här situationer hur fruktansvärt mycket det finns att lära sig... Tror inte jag kommer behöva någon mellanring till att börja med, men om jag skulle skaffa en, är då M2 Ai-kopplad?
 
Ja, egentligen borde jag stoppa betalningen & köpa din istället, eftersom han ändå inte varit ärlig beträffande beskrivningen av optiken... Gillar inte sånt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.