Annons

Stativ och huvud för fågelfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

EndZone

Aktiv medlem
Nu har jag sökt och sökt, hittat många trådar där stativfrågor behandlas, men hittills ingen som passar mig (eller så är trådarna för gamla och stativen man hänvisar till utgångna)

Jag undrar om någon idag äger ett stativ och kulled (eller annat huvud) passande för fågelfoto och där kostnaden ligger på max 5000:- om det alls är möjligt att få något bra för den maxsumman?

Stativ och huvud ska vara stabilt nog för en EOS 7D och Canons 70-200/2.8 eller EF400/5.6. Eftersom man aldrig vet vad framtiden har i sitt sköte vore det förstås fint om utrustningen tål en högre vikt än ovanstående ger.

Har du något tips där du testat eller använder en passande kombination för fågelfoto?

Hej Johan! Som du själv säger så finns det oändligt med trådar i detta ämne. Jag har precis köpt ett stativ och det föregicks av en hel del letande bland forumtrådar. Som de flesta brukar säga och som du säkert sett i en hel del av trådarna, så får man vad man betalar för när det gäller stativ och kulleder. Att hitta både kulled och stativ för 5000:- som dessutom skall fungera till tyngre grejor än de du nämnde, blir nog svårt. Upp till en glugg i storleksklassen 300/2.8 kan kanske en kulled i klass med Manfrottos 468 skulle klara men att köpa mindre än så är åtminstone jag tveksam till. Manfrottos 490 är större än 468:an men billigare (den är mekanisk medan 468:an är hydrostatisk)och 490:n har jag faktiskt ägt själv och var riktigt nöjd med. Sedan provade jag en RRS BH55 och sålde 490:n men den överstiger nog vida din budget om du inte väljer att ompröva budgeten och sparar ett tag till.
När det gäller stativ så hade jag bestämt mig för Gitzo, eftersom jag bara ägt sådana och den kvaliten är svårslagen, så jag är dåligt påläst när det gäller andra märken. En kompis till mig köpte ett GT3541XLS i N.Y för runt 6000:- (kostar nästan 9000:- i Sverige).
Jag vet att Manfrottos 055:a är populärt men har ingen koll på vad den rekommenderade maxvikten är eller vad den kostar.
Lycka till och hoppas att jag var till någon hjälp!

MVH: Micke

MYCKET stort tack för ett informativt svar Mikael! Jo, jag är smärtsamt rädd att min summa på 5000:- inte skulle räcka riktigt så långt som jag vill. Det är inte bara ett stativ som ska köpas in just nu, därmed finns bara den här summan kvar när jag köpt nytt kamerahus och andra grejer. Det kan förmodligen vara värt att lägga pengarna i sparbössan och vänta tills man sparat ihop mer.

Men som sagt - tack för dina tips, jag tar gärna emot fler om någon har!

Själv använder jag ett manfrotto 055XPROB med manfrotto kulled 488RC2 huvud tillsammans med en nikon D100/D300 och ett 500/4 alt 80-200/2.8. Tycker det fungera bra i de allra flesta fall. Kulleden är den svaga länken i min komb och siktar på att byta ut den mot gimbal

Manfrotto 055XPROB kostar 1595 kr, väger 2,4 kg och skall klara 7 kg belastning. Köp till en Cullman Magnesit 25-kula som tål 12 kg för 995 kr. Det är bra grejor för en rimlig slant, men det finns så klart stativ som pallar för ännu högre belastning.

Hej Johan! Som du själv säger så finns det oändligt med trådar i detta ämne. Jag har precis köpt ett stativ och det föregicks av en hel del letande bland forumtrådar. Som de flesta brukar säga och som du säkert sett i en hel del av trådarna, så får man vad man betalar för när det gäller stativ och kulleder. Att hitta både kulled och stativ för 5000:- som dessutom skall fungera till tyngre grejor än de du nämnde, blir nog svårt. Upp till en glugg i storleksklassen 300/2.8 kan kanske en kulled i klass med Manfrottos 468 skulle klara men att köpa mindre än så är åtminstone jag tveksam till. Manfrottos 490 är större än 468:an men billigare (den är mekanisk medan 468:an är hydrostatisk)och 490:n har jag faktiskt ägt själv och var riktigt nöjd med. Sedan provade jag en RRS BH55 och sålde 490:n men den överstiger nog vida din budget om du inte väljer att ompröva budgeten och sparar ett tag till.
När det gäller stativ så hade jag bestämt mig för Gitzo, eftersom jag bara ägt sådana och den kvaliten är svårslagen, så jag är dåligt påläst när det gäller andra märken. En kompis till mig köpte ett GT3541XLS i N.Y för runt 6000:- (kostar nästan 9000:- i Sverige).
Jag vet att Manfrottos 055:a är populärt men har ingen koll på vad den rekommenderade maxvikten är eller vad den kostar.
Lycka till och hoppas att jag var till någon hjälp!

MVH: Micke

Gimbal är ju klart intressant. Vad har man att välja på förutom Wimberley? Induro (verkar intressant) och Benro - frågan är om de två senare är jämförbara med Wimberley? Det borde ju ligga något mer i det högre priset för Wimberley än bara ett välansett namn?

Jag har stativet men inte kulan utan en Manfrotto R86C2 tror jag, men Cullman är klart bättre på att låsa utan att skrida, så jag får väl köpa en sådan. Stativet är ok för upp till halva den utlovade vikten dvs 3,5 kg och kulan håller mer. Sedan beror det på vilken benlåsning man gillar. Manfrotto har snäpplås som är snabba men det finsn en del som helst vill ha skruvlås, men de tycker jag är för pilliga.

Intressant tips Sven - tack!!

Gimbal är ju klart intressant. Vad har man att välja på förutom Wimberley? Induro (verkar intressant) och Benro - frågan är om de två senare är jämförbara med Wimberley? Det borde ju ligga något mer i det högre priset för Wimberley än bara ett välansett namn?

Benro och Induro är ju "bara" Kinesiska kopior på originalen. Wimberley är nummer ett. Jobu är nog de bästa efter Wimberley. De har flera stycken som är bra. Även 4th Generations har hyfsade Gimbals t,ex. deras Moongoose

Manfrotto 055XPROB kostar 1595 kr, väger 2,4 kg och skall klara 7 kg belastning. Köp till en Cullman Magnesit 25-kula som tål 12 kg för 995 kr. Det är bra grejor för en rimlig slant, men det finns så klart stativ som pallar för ännu högre belastning.

Vikterna som stativen och kulorna ska klara enligt tillverkarna, kan ni bara glömma. Inte någon gör det om de ska fungera och vara stabila

Hmmm...det är ju onekligen intressant med Gimbal, men frågan är vad det är värt. Man blir ju rädd att man slänger pengarna i sjön om man köper en "kinesisk kopia" :)

Tanken, eller planen - är att utvidga objektivarsenalen med tyngre/längre dito inom något år. Det är därför jag inte vill köpa något som kanske bara passar det jag har just nu, utan jag vill även kunna använda grejerna även om jag skulle köpa ett 500/4 eller liknande i framtiden.

Då skall du definitivt ta i ordentligt. Det dyraste stativet är det näs bästa, som måste ersättas efter ett tag. Vi är rätt många som kpt för lätta stativ och som tvingats köpa ett nytt ... Jag såg väl lite för mycket på din nuvarande uyrustning.

Tanken, eller planen - är att utvidga objektivarsenalen med tyngre/längre dito inom något år. Det är därför jag inte vill köpa något som kanske bara passar det jag har just nu, utan jag vill även kunna använda grejerna även om jag skulle köpa ett 500/4 eller liknande i framtiden.

Ibland förstår jag mig inte på när folk lägger ner nästan hundratusentals kronor på hus och gluggar för att sedan inte tänka ett steg till och köpa ordentligt och säkert support till sina dyrgripar.

Jag skulle definitivt tänka kolfiber-Gitzo och Wimberley om du i framtiden ska införskaffa ett 500/4. Dyrt, javisst, men det kommer du att få igen i kvalité och säkerhet. För mindre telen som 300/4, 400/5.6 etc skulle som ovan nämns 4th Generations lilla gimbal "Moongoose" passa alldeles utmärkt, då det stora Wimberley-huvudet är overkill för dessa "småttingar" :D

// Daniel

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar