Annons

Nikon D3s

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer expertkameran vara orange och endast säljas av expertbutiker?;) Skämt åsido så ska det bli kul och se vad nikon presenterar, ryktas ju även om ett 100-500 4,5-5,6 VR och ett 16-35 f4 VR kommer presenteras samtidigt och kanske en till kamera.
 
D3s enligt British Journal of Photography

http://www.bjp-online.com/public/showPage.html?page=870000

Mitt omdöme:

Plus för sensorrengöring, högre ISO-tal med förbättrad kvalitet, video med möjlighet till samtidig stillbildstagning, bättre sökare.

Minus för att bildtagningshastigheten inte ökats a´la D300s.

Frågetecken:

Quiet mode?
Ingen utökad buffert?
Har AF-systemet förfinats?
Rawkonvertering i kameran?
Förändringar i menyer och bättre möjligheter att knyta funktioner enligt personliga behov till knappar?
Pris i Sverige? 56995 kr på Cyberphoto som startpris och 48990 kr våren 2010?

Kuriosa: Cyberphoto sänkte priset på D3 med 10502 Kronor 091009!

Det bästa med att även de uppdaterade s-modellerna ger tydligt bättre prestanda är förstås att vi kan vänta oss ytterligare förbättringar när väl D4/D400 kommer 2010/2011.
 
Över lag känns det som en typisk "s"-uppdatering. Om man nu kan tala om något sådant. Och det är väl egentligen ingen uppdateringarna denna gång som överraskar.

Jag själv funderar på om det är smidigt att filma med en kamera med inbyggt tvärgrepp? Det kommer att bli den största DSLR'en med video...
 
Över lag känns det som en typisk "s"-uppdatering. Om man nu kan tala om något sådant. Och det är väl egentligen ingen uppdateringarna denna gång som överraskar.

Jag själv funderar på om det är smidigt att filma med en kamera med inbyggt tvärgrepp? Det kommer att bli den största DSLR'en med video...

Nej, det är ingen typisk s-uppdatering.

Jämför D3 - D3s med D70 - D70s, D2H - D2Hs, D2X - D2Xs och D300 - D300s så kommer du att märka att Nikon aldrig tidigare förändrat ISO-omfånget i en s-modell. Detta pekar på en förbättring av bildkvaliteten på höga ISO-tal som ingen annan s-uppdatering medfört. Högsta ISO-talet är höjt 2 EV-steg. Själv betvivlar jag dock att bildkvaliteten på ISO 102400 på D3s kan vara annat än D3:ans ISO 25600 pressat ett EV-steg (ISO 51200 dvs 1 EV-steg underexponering som lyfts 1 EV-steg i rawkonverteraren).

ISO 102400 (2 EV-stegs pressning av ISO 25600) är inte vackert på D3:an i en högkontrastscen med skuggor och mörk bakgrund. Överst utan vidare bildbehandling efter 2 EV-steg lyft i View NX och sedan efter bildbehandling med brusreduktion och skärpning. Brusreduktionen tar visserligen bort en del av det fula blåprickiga bruset men det är svårt att inte tappa detaljer och färgmättnad. Svartvit version nederst är lite bättre och därvidlag kan säkert D3s ge acceptabla resultat på de högsta ISO-talen och små format.
 

Bilagor

  • NX.102400-09_09_28_01.1.jpg
    NX.102400-09_09_28_01.1.jpg
    40 KB · Visningar: 4,510
  • NX.102400-09_09_28_01.2_filtered.2.jpg
    NX.102400-09_09_28_01.2_filtered.2.jpg
    69 KB · Visningar: 4,526
  • NX.102400-09_09_28_01.2_filtered.2.sv.jpg
    NX.102400-09_09_28_01.2_filtered.2.sv.jpg
    55.8 KB · Visningar: 4,519
Senast ändrad:
Nej, det är ingen typisk s-uppdatering.

Jämför D3 - D3s med D70 - D70s, D2H - D2Hs, D2X - D2Xs och D300 - D300s så kommer du att märka att Nikon aldrig tidigare förändrat ISO-omfånget i en s-modell. Detta pekar på en förbättring av bildkvaliteten på höga ISO-tal som ingen annan s-uppdatering medfört. Högsta ISO-talet är höjt 2 EV-steg. Själv betvivlar jag dock att bildkvaliteten på ISO 102400 på D3s kan vara annat än D3:ans ISO 25600 pressat ett EV-steg (ISO 51200 dvs 1 EV-steg underexponering som lyfts 1 EV-steg i rawkonverteraren).

ISO 102400 (2 EV-stegs pressning av ISO 25600) är inte vackert på D3:an i en högkontrastscen med skuggor och mörk bakgrund. Överst utan vidare bildbehandling efter 2 EV-steg lyft i View NX och sedan efter bildbehandling med brusreduktion och skärpning. Brusreduktionen tar visserligen bort en del av det fula blåprickiga bruset men det är svårt att inte tappa detaljer och färgmättnad.


Point taken!
 
D3s som utmaning inför D4

D3s sätter förstås ribban för förväntningarna på en kommande D4:

1) Ökat antal MP (14-18),

2) Större, snabbare buffertminne,

3) Högre bildtagningshastighet,

4) Samma eller utökat ISO-omfång,

5) Bättre bildkvalitet,

6) Förbättrad video,

7) Nytt bättre AF-system,

8) Bättre ergonomi,

9) Nya funktioner.

Dilemmat eller utmaningen för Nikon är att klara 1) - 5) samtidigt då dessa faktorer ställer stora krav på förbättringar hos sensorn mm.
 


Det enda som skiljer D3s från en förväntad D4 enligt mitt förmenande:

1) 15/18 MP (15 MP ger försumbar skillnad i reell upplösning mot 12 MP medan 18 MP kan ge synlig förbättring av upplösningen men den höjningen kan försvåra att D4 klarar alla prestanda som D3s klarar),

2) CAM 4000FX med 63 AF-punkter varav 21 korskänsliga (även i kanterna),

3) 10 bps i FX, 12 bps i DX.

Jag är imponerad av D3s och om Nikon förutom 1) - 3) ovan även lägger in 1080p-video i D4 ser den komplett ut.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det låter som en väldigt vettig kamera och kommer nog se om den ryms i vinterns budget. Quite-mode, hög-iso-prestanda, anti-damm och förbättrade AF samt autoWB känns som bra argument för mig.

Vad hände förresten med debatten kring ackreditering på stora evenemang och filmfunktionen i DSLR? Är den över?
 
Jag tycker det låter som en väldigt vettig kamera och kommer nog se om den ryms i vinterns budget. Quite-mode, hög-iso-prestanda, anti-damm och förbättrade AF samt autoWB känns som bra argument för mig.

Vad hände förresten med debatten kring ackreditering på stora evenemang och filmfunktionen i DSLR? Är den över?

Det var en del diskussion kring det här med video och ackrediteringar på Dpreview.

Som många påpekade där så inträffar de stora problemen med tillstånd inte så mycket om du filmar korta sekvenser, snarare om du filmar ett arrangemang som helhet eller än värre sänder rörlig bild i realtid. Det är alltså inte själva filmandet av rörliga bilder i sig som är huvudfrågan utan hur de rörliga bilderna sedan används. (direktsändning, om de används för reklamändamål, om de sänds i ett land där man inte har rättigheter osv, osv)

Sedan påpekade många att det stora problemet kring ackrediteringar ofta ligger på ett annat plan: Att arrangörer på olika sätt försöker styra vilka bilder som tas, av vem de tas och att de försöker få bruks- eller rentav upphovsrätt till bildmaterial - oavsett om de är rörligt eller stilla. Alla minns väl bråket kring Britney Spears konsert nyligen då de flesta svenska tidningar valde att bojkotta just för att arrangören ville förfoga fritt över fotografernas bilder. Den här typen av problem anses nog av många fotografer och bildbyråer vara ett större orosmoment än de olika ackrediteringarna för stillbild eller video.
 
Senast ändrad:
Det enda som skiljer D3s från en förväntad D4 enligt mitt förmenande:

1) 15/18 MP (15 MP ger försumbar skillnad i reell upplösning mot 12 MP medan 18 MP kan ge synlig förbättring av upplösningen men den höjningen kan försvåra att D4 klarar alla prestanda som D3s klarar),

2) CAM 4000FX med 63 AF-punkter varav 21 korskänsliga (även i kanterna),

3) 10 bps i FX, 12 bps i DX.

Jag är imponerad av D3s och om Nikon förutom 1) - 3) ovan även lägger in 1080p-video i D4 ser den komplett ut.

Jag skulle nog snarare säga att D3s så att säga höjt ribban för vad vi kan förvänta oss av en D4 ... :)
 
Jag skulle nog snarare säga att D3s så att säga höjt ribban för vad vi kan förvänta oss av en D4 ... :)

Ja, absolut.

Frågan är om en D4 med 15/18 MP klarar den här situationen bättre på ISO 102400:

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/microsite/d3s_d3x/en/image_quality/ (Scrolla ner en bit)

Lite motsägelsefullt att Nikon D3s sägs ge mer en 1 EV-steg bättre bildkvalitet på motsvarande ISO-tal gentemot D3 när den grundläggande brusreduktionen sätter in från ISO 3200 på D3s medan NR startar på ISO 2000 på D3. Det är bara 2/3 EV-stegs skillnad.
 
Ja, absolut.

Frågan är om en D4 med 15/18 MP klarar den här situationen bättre på ISO 102400:

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/microsite/d3s_d3x/en/image_quality/ (Scrolla ner en bit)

Lite motsägelsefullt att Nikon D3s sägs ge mer en 1 EV-steg bättre bildkvalitet på motsvarande ISO-tal gentemot D3 när den grundläggande brusreduktionen sätter in från ISO 3200 på D3s medan NR startar på ISO 2000 på D3. Det är bara 2/3 EV-stegs skillnad.

Tycker det är kul att här släpper Nikon sin nya kamera. Samtidigt sitter ett antal personer och diskuterar vad nästa spekulativa kamera kan åstadkomma.
Jag är visserligen inte sportintresserad. Men jag kan inte låta bli att roas åt vad svenska sportjournalister spekulerar i före ett OS eller VM. Sedan ägnar de spaltkilometer till att förklara varför det inte blev som de trodde. Har ni en bra kristallkula eller spår ni i kaffesump eller abbormagar? Hur en Nikon D4 ser ut vet väl bara Nikons utvecklingsavdelning och den lär ju inte släppas inom kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.