Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender 1.4x II och Canon 100-400/4.5-5.6 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

jac38

Aktiv medlem
Har precis köpt extendern. Den fungerar utmärkt på min 70-200/4. Men det finns ingen autofucus när jag använder den till 100-400. Dessutom ökar den från 4.5 till 6.3, alltså 2 steg fast den bara ska öka 1 steg, enligt alla källor jag läst. Enligt Canons hemsida ska dom fungera tillsammans och med t.ex. D1/Ds1 ska 1.4x fungera med objektiv och bländare upp till 8. Jag har en Canon 50D som kamera....

Jag har läst på andra forum hur någon med 40D fick använda endast mittenfocus för att få det att fungera men det fungerade inte för mig. Jag har bara testat detta hemma i lägenheten. Måste det finnas mer ljus för att eventuellt fungera?

Någon som vet mer om detta?

MVH
Jacob Boman
 
Hmm...

Har precis köpt extendern. Den fungerar utmärkt på min 70-200/4. Men det finns ingen autofucus när jag använder den till 100-400. Dessutom ökar den från 4.5 till 6.3, alltså 2 steg fast den bara ska öka 1 steg, enligt alla källor jag läst. Enligt Canons hemsida ska dom fungera tillsammans och med t.ex. D1/Ds1 ska 1.4x fungera med objektiv och bländare upp till 8. Jag har en Canon 50D som kamera....

Jag har läst på andra forum hur någon med 40D fick använda endast mittenfocus för att få det att fungera men det fungerade inte för mig. Jag har bara testat detta hemma i lägenheten. Måste det finnas mer ljus för att eventuellt fungera?

Någon som vet mer om detta?

MVH
Jacob Boman

50 D klarar Af bara ner till 5,.6! mellan 4,5 och 6,3 är det 1 steg! Vill du ha AF med konvertern så får du tejpa kontakterna (sök på forum så ser du hur) fast det blir halvtaskig AF som bara fungerar ibland.
 
Om vi tar det från början. Skillnaden mellan bländare f/4.5 och f/6.3 är ett (helt) bländarsteg precis som det skall vara. Din kamera kan dock välja mellansteg, vanligen i 1/3 delar. Då är det tre "klick" mellan varje helt steg.

Med din kamera (50D) kan du inte få autofokus med bländarvärden högre än f/5.6, så det är helt normalt att du inte får autofokus med kombinationen 100-400/4.5-5.6 och 1.4x teleförlängare.

Canons 1D serie har en känsligare fokuspunkt i mitten som ger autofokus upp till f/8, denna egenskap saknar autofokusen i övriga Canonmodeller. Så det hjälper inte dig om du inte tänker byta kamera.

Mängden ljus i rummet har egentligen ingen betydelse, det är mängden ljus som kommer igenom bländaröppningen som är avgörande. I och för sig har autofokus generellt svårare att fokusera i svagt ljus, men det är inte vad som händer här.

Det finns en möjlighet att lura kameran att tro att bländaren fortfarande är f/5.6 även med teleförlängare, men autofokusen fungerar då inte speciellt bra (det finns faktiskt en anledning till begränsningen). För att lura kameran tejpar du över de sista tre kontaktbläcken på objektivet, då registrerar objektivet inte att den har en teleförlängare, utan rapporterar sina vanliga (nu felaktiga) bländarvärden.
 
En fråga till

Tack då vet jag det om kameran.

Tejpa över dom sista tre låter ju intressant förstås. Om jag använder kamerans inställningar och ställer in så jag konstant bländat ner ett steg, stämmer det då eller stämmer det bara ibland eller bara om jag har tur? Har du någon erfarenhet om det? Sen till sist, har du något bra tipps om hur man tejpar över dom sista tre och ändå kan ta av och sätta tillbaka den grejen beroende på...? Ska framför allt foto i en djurpark, när jag snart åker på semester, med extendern...

MVH
Jacob Boman
 
Skippa

Tack då vet jag det om kameran.

Tejpa över dom sista tre låter ju intressant förstås. Om jag använder kamerans inställningar och ställer in så jag konstant bländat ner ett steg, stämmer det då eller stämmer det bara ibland eller bara om jag har tur? Har du någon erfarenhet om det? Sen till sist, har du något bra tipps om hur man tejpar över dom sista tre och ändå kan ta av och sätta tillbaka den grejen beroende på...? Ska framför allt foto i en djurpark, när jag snart åker på semester, med extendern...

MVH
Jacob Boman

Skippa försöken! Har provat 100-400 +extender 1,4 och det funkar inget vidare (trots tejp) Funkar dock hyfsat tilk 1D-serien. Bättre då att få tillförlitlig AF och göra uppförstoringen i bildprogrammet. Blior garanterat fler skarpa bilder så.

PS vill du prova så kolla http://www.michaelfurtman.com/taping_the_pins.htm
 
Hörde ett råd att TC endast skall användas på fast ljusstarkt optik - ligger något i det... Och har du pixeltätheten hos den lilla sensorn på en APS-C och 400mm zoom vid f/5.6 så skall det inte till någon TC heller - finns liksom inte någon upplösning kvar i optiken så bättre att förstora i datorn i efterhand eftersom det troligen kommer att ge bättre resultat.

70-200/4 är ett av de få undantag där TC faktist fungerar fast optiken är ljussvag och dessutom en zoom - canon har gjort den optiken löjligt högupplösande och därför det fungerar även på högupplösta APS-C hus.
 
ANNONS