ANNONS
Annons

10MP eller 8MP

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Om Canon hadde en Eos 30D med både 8MP och Eos 30Dn med 10MP och lika brusig som övriga 10MP
DSLR vilken modell skulle ny köpa?
En fråga för Canon ägare.

Hej

Jag skulle hellre välja en med lite brus och 8MP.

Brus är ett elände och att bruset i sig samt brusreduceringen tar bort detaljer och kontrasten blir lägre.

Jag tror och hoppas att när Canon släpper en med mer MP att den kommer ha lägre eller lika mycket brus som den med lägre MP, tekniken går framåt.

Troligtvis kommer efterföljaren till 350D nämnas den 24 augusti, skall bli intressant och se hur många pixlar den kommer ha.

MVH

Omar

hadde gära sett att Canon skulle samarbeta med Fuji med Super CCD HR sensor som liknar den i Finepix F30 fast i APS-C storlek, den skulle kunna ha 10-12MP troligen brus fri och kanske bättre dinamiskt omfån än vanlig CCD eller CMOS.

kan man tolka brist på svar som flesta ville heller ha 10MP med mera brus än 8MP?
Ser oxå att det fins fler ägare här på FS av
Canon PS A620 än av Canon PS A610 som har färre MP och renare bild, det måste tolkas som
merparten faller för antalet MegaPixlar i
stället för verkliga bild kvaliteden på
bilden, tycker att det är synd att folk
tycks ha den övertro på antalet MP och inget annat.
De är nästan som japarna som tror att om de äter hornen av noshörning att de blir så himla bra i sängen, de kunde lika gärna spara sina naglar o äta eftersom det är samma matrial i de :)

6 M pixel från en Canon EOS 300D ISO 100 räcker gott och väl till förstoriungar 60x40 cm. Det gör även kameror med 8 resp 10 M pixel med motsvarande brusmängd. Sedan 300D introducerades har kamerorna blivit bättre.

Fotolabben skriver ut med ungefär 10 pixlar per milimeter pappar. Som en jämförelse över behovet av pixlar finns det på 15x10 cm papper 1,5 M pixlar, 30x20 cm 6 M pixlar. Sedan återstår det att fundera över hur stora utskrifter som ska göras och dess betraktningsavstånd.

Jag drar slutsatsen baserat på de systemkameror lanserade sedan ett år tillbaka fungerar bra upp till ISO 400 oavsett pixelantal och sensoryta APS-C eller småbild. En kamera som jag tycker fungerar mycket bra ur alla aspekter är EOS 5D, som har samma packningstäthet på pixlarna som EOS 300D och 10D. Den går att betrakta som en 6 M pixelkamera om man lämnar luft runt motivet för senare beskärning .

Vadå brus?
Köp en Canon 5D, måttligt prissatt, var fri från brus!
Om några år har alla D-SLR en fullformats sensor (FF), APS-C sensorerna blir en parentes i fotohistorien.
Priserna på fullformats sensorer sjunker för varje år.
Med fullformats sensor blir sökaren i klass med en A-SLR, ingen croopfaktor att räkna om brännvidden med, alla objektiv fungerar som det var tänkt från början!

ne FF sensor är för dyr och jag menar sensor i APS-C storlek med 10MP som är vanligaste storleken.

Är inte säker på att APS-C försvinner eftersom det finns andra fördelar (kompaktare objektiv etc) som för många köpare kan vara viktigare än absolut bäst förhållande signal-brus.

Själv föredrar jag dock renare bild framför bler pixlar, trots att en de av den fotografering jag gör ofta innebär en del beskärning. En bra bild fron Canon 10D håller otroligt lång och klarar mycket förstoring. Problemet med den kameran är just bruset (bandning). En detalj att tänka på är dock att med tätare pixlar blir även brusets struktur finare och därmed, i allmänhet, mindre störande.

Jag har nu bytt min 10:a (6mp) mot en 1DII (8mp) och är överväldigad av de klart renare bilderna. Dock tänker jag knappt på de extra pixlarna.

Själv väljer jag lätt bättre bildkvalitet (t ex mindre brus) än högre upplösning, speciellt eftersom skillnaden i upplösning mellan 8 MP och 10 MP är så liten.

Är det inte med dessa sensorer som med det mesta annat som finns runt omkring oss att ska det märkas en rejäl skillnad ska man fördubbla värdet? Jämfär med processorn till datorn, har du en 1 GHz finns det ingen mening att köpa en 1,4, det blir inte mycket till uppgradering om man säger så. Blir det bättre beror det sannolikt på andra saker som förbättrats i kameran och inte på att det är lite fler pixlar?
Eller den bästa liknelsen är kanske att jämföra med en väggfärg i glans 3. Det är ju ingen idé att ta en i glans 4 om man vill ha blankare färg, du måste upp i glans 7. Nu blev det väl HELT glasklart med vad jag menar, eller??? ;=))

--------------------------------------------------
Mikael Sandberg skrev:

...Eller den bästa liknelsen är kanske att jämföra med en väggfärg i glans 3. Det är ju ingen idé att ta en i glans 4 om man vill ha blankare färg, du måste upp i glans 7. Nu blev det väl HELT glasklart med vad jag menar, eller??? ;=))
--------------------------------------------------

Lysande!
Med en APS-C sensor på 8Mp, står du i skenet av ett stearinljus, tunnelseende, kisar med ögonen, använder dålig pensel,den målade ytan blir knottrig och ojämn, brusig, däremot med en fullformats sensor (FF) på 15Mp- blir ytan sprutlackad och jämn, du arbetar proffsigt med stark belysning, ljus och stor sökare.
Skillnaden i resultat blir mycket stor, har du gått in för fullformat, då anser du att det finns ingen anledning att ta till den dåliga penseln igen.
Val av levarantör för sprutmaskin/kompressor, kamera tillverkare, spelar ingen roll, nästan, undvik stormarknader, de har ingen riktig koll på sina produkter.

RolandM skrev:
För dyr?

Vad kostar egentligen en småbildssensor och vad kostar en sensor APS-C?

Först för att svara på ursprungsfrågan så är den av akademisk art så det inte är inte intressant. På fotomässan stod folk och använde glasögon som förstoringsglas för att se skillnaden mellan 6, 8 och 12 MP och det på en 30x45cm stor förstoring.

När det kommer till kostnader så har jag sett olika siffror men mellan 40-60% av priset på kamerahuset. Har stått bl a i en pressrelease från Minolta. Dock är inte kostnadsökningen linjärt kopplat till storleken och eftersom jag jobbat i en närliggande branch så ska jag försöka förklara varför.

Alla sensorer trycks ut på samma underlag som man gör transistorer ifrån, sk substrates. Dessa är ungefär som en cd-skiva i storlek. Det gör att man får inte plats med så många sensorer på en skiva men det är egentligen inte det som skapar den stora kostnaden. Problemet ligger istället i att ca 70% av en sådan substrate är felaktig och med andra ord trasig. Dessa 70% lägger sig inte sammlat i ena kanten utan sprids väl slumpmässigt över skivan. Det gör att sannolikheten är rätt stor att det inte blir en enda fungerande sensor från en substrate. När man gör transistorer så är inte det ett problem efter att de är så små att de fungerande 30% mer än väl räcker till för att få ner kostnaden.

Samtidigt så är en sådan fabrik en jätteinvestering. Runt 4-5 miljarder, men jag är osäker på om vi pratar kronor eller dollar. Det är hur som helst mycket pengar. Så pass mycket att en fabrik normalt sett inte har råd med någon downtime. Inte ens för att uppgradera "laserskrivarna" som används. Istället bygger man en ny fabrik när man uppgraderar sig.

Totalt i världen finns det kanske max 10 fabriker som klarar att göra sensorer på den här nivån. Det är en generös uppskattning från min sida. Sony har ju en som alla känner till, Canon har en. Sedan börjar det bli oklart vilka som har de andra fabrikerna. Gissningsvis stora asiatiska elektroniktillverkare, som t ex Mitshubishi( eller hur det nu stavas), Samsung kanske, Panasonic kanske. Man kan gissa sig till att det förhåller sig så när man tittar på hur traditionella kameratillverkare har gått i samarbete med traditionella elektroniktillverkare.

Det får mig att tro att det inte är omöjligt att vi får se Nikon i samarbete med någon elektronikkoncern.

Hur vet jag nu detta? Jo sverige råkar faktiskt vara ledande på att tillverka de "skrivare" som används för att göra mönstren som finns i bl a transistorer och de masker som finns bakom varje skärm och där har jag jobbat en tid.

Mvh
Maverick
(En regelbunden avvikelse på 0,2% uppfattas av ett normalt öga.)

Hm, jag står i valet och kvalet mellan just a610 (5 MP) och a620 (7 MP) som nämndes lite högre upp. Skillnaden är i princip 2 MP mer på a620 , plus att man kan få snäppet högre upplösning på bilden (allt detta enligt cyberphotos jämförelsetabeller). Prisskillnaden mellan de båda modellerna är ca 200 spänn, med andra ord i stor sett ingenting.

Så trådskaparens råd är alltså a610? Men goddamit det är ju a620 som fått alla utmärkelserna. Men a610 ger enligt källor mindre brus. Och 5 MP räcker finfint om man för det mesta tar vanliga bilder bla bla. Jag beskär och förstorar gärna. Dock inga monsterprojekt. Det lutar åt a610. Övertyga mig, bör jag luta om?

Jag hade hellre valt 8mp än 10mp om bruset var detsamma. Eller varför inte 5mp? Jag har 6mp nu, och utnyttjar det aldrig. Bilderna tar bara onödigt mycket plats, och har man inte jordens bästa gluggar så grötar det ändå ihop så att det hade lönat sig med lägre upplösning.
Jag ser ingen som helst anledning att ha över 5-6mp om man inte skriver ut i A4 eller större. Själv skriver jag aldrig ut bilder alls, och det är jag nog inte ensam om.

Makten skrev:
Jag hade hellre valt 8mp än 10mp om bruset var detsamma. Eller varför inte 5mp? Jag har 6mp nu, och utnyttjar det aldrig. Bilderna tar bara onödigt mycket plats, och har man inte jordens bästa gluggar så grötar det ändå ihop så att det hade lönat sig med lägre upplösning.
Jag ser ingen som helst anledning att ha över 5-6mp om man inte skriver ut i A4 eller större. Själv skriver jag aldrig ut bilder alls, och det är jag nog inte ensam om.

AMEN !

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar