Annons

10mm, fisheye eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

afro samurai

Avslutat medlemskap
Hejsan! Jag la in en tråd här för ett tag sedan och undrade om folk rekommenderade Sigma 10-20mm. Det gjorde folk och jag blev rätt övertygad =). Men nu blev jag lite intresserad av fisheye också, vilket 10-20 inte är. Så jag undrar:
Köpa "vanlig" vidvinkel framför fisheye? och varför?
och jag kan ju säga att pengar spelar roll =) jag är bara en 16 åring utan inkomst.

Tack i förskott för svar!
Max.

Hejsan! Jag la in en tråd här för ett tag sedan och undrade om folk rekommenderade Sigma 10-20mm. Det gjorde folk och jag blev rätt övertygad =). Men nu blev jag lite intresserad av fisheye också, vilket 10-20 inte är. Så jag undrar:
Köpa "vanlig" vidvinkel framför fisheye? och varför?
och jag kan ju säga att pengar spelar roll =) jag är bara en 16 åring utan inkomst.

Tack i förskott för svar!
Max.

Ja alltså... En fisheye köper man om man vill ha fisheye-effekten i bilderna. Exempelvis Canons 10-22 är ingen fisheye utan snarare väldigt raktecknande för att vara en extrem-vidvinkel. Så vilken typ du ska köpa beror helt enkelt på hur du vill att bilderna ska se ut.

ja precis, men i photoshop kan man ju göra något fisheye likanande. Nästan iallafall. Men jag känner en som hade både 10-20 och ett 10mm fisheye. Han har nu gjort sig av med sitt fisheye. Han tyckte att man kunde använda "vanligt" vidvinkel till mer. Fisheye bilderna blir liksom så lika. Men å andra sidan, en vädligt häftig effekt.

10-20 är nog mer användbar men fisheye är roligare :)

men nog måste du kunna känna efter om en fisheye skulle passa dig, det är ju en väldigt kraftig effekt...

men nog måste du kunna känna efter om en fisheye skulle passa dig, det är ju en väldigt kraftig effekt...
Det är även en väldigt kraftig effekt med ett raktecknande 10mm.

Både raktecknande och fish-eye har ordentlig distortion.
Raktecknande extremvidvinkel håller linjer raka men proportioner fel.
Fish-eye håller proportioner rätt men linjer blir böjda.
Det är bara att välja vad man vill ha.

Eller så köper du ett fish-eye och "de-fishar" med nåt program. Kan bli rätt rolig effekt av det..

Var hittar man ett sådant "de-fish" program?
/ Roine W

tack för många svar! =)
"de-fishing" effekten verkar vara jädra rolig! =). Men ett fisheye objektiv också också mycket mer än ett sigma 10-20. Ett tokina 10-17 tex (som tydligen funkar som både fisheye och "vanligt") kostar ungefär 2000kr mer. Men jag ska lägga alla dessa förslag på minnet och bestämma mig =). Svara gärna mer om ni har något att tillägga.

Ett tokina 10-17 tex (som tydligen funkar som både fisheye och "vanligt") kostar ungefär 2000kr mer.

Tokinaobjektivet är kanonbra på många sätt, men det är ett fisheye i alla zoomlägen. Något "vanligt" raktecknande objektiv är det aldrig. Zoomar man in till 17 mm missar man mycket av det som gör att man väljer fisheye, men utan att det blir användbart för "normalt" foto ändå. Till undervattensfoto är det underbart, men det är knappast något spelar någorn roll för dig.

Du skriver själv: "Men jag känner en som hade både 10-20 och ett 10mm fisheye. Han har nu gjort sig av med sitt fisheye. Han tyckte att man kunde använda "vanligt" vidvinkel till mer. Fisheye bilderna blir liksom så lika. Men å andra sidan, en vädligt häftig effekt."
Du har nog egentligen de uppgifter du behöver där. Det är bara du som kan avgöra vilket som passar dig. Ett fisheye är aldrig bättre eller sämre än ett raktecknande - bara annorlunda.

Eller så köper du ett fish-eye och "de-fishar" med nåt program. Kan bli rätt rolig effekt av det..

Var hittar man ett sådant "de-fish" program?
/ Roine W

Jag använder rectfish från acapixus:
http://www.acapixus.dk/software/rectfish/index.htm

När jag köpte mitt peleng fish-eye så gick jag igenom de olika programmen som finns för "de-fishing" och rectfish gör helt klart bäst jobb enligt mitt tycke.

Ytterliggare ett exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1164375.htm

mvh
R

Senast ändrad:
Svar till dig Henrik Jonsson:
Jag har ägt systemkamera ungefär ett halv år, och är som sagt bara en okunnig 16 åring. Jag vill helst rota ihop så mycket info och hjälp jag kan innan jag bestämmer mig. Det handlar om rätt mycket pengar för mig och måste veta helt säkert var jag ska lägga det på =).
Men tack för ditt svar och fortsätt svara och hjälpa alla!

En skillnad mellan ett fisheye och en raktecknande supervidvinkel, som inte har nämnts här, är att fisheyeobjektivet brukar ha en bildvinkel (diagonalt) på 180 grader medan raktecknande supervidvinklar inte brukar ha större bildvinkel än ca 115 grader. Exakt bildvinkel för det senare beror förstås på brännvidd och sensorstorlek.

Olle

Har Sigma 10-20 sen i somras och gillar det skarpt. Fisheye? Har ingen aning, men stoppar du in kameran i rutan på en gammelmercedes så får du med så här mycket/litet (10 mm):

Bilagor

• IMG_2245 400.jpg
    IMG_2245 400.jpg
    88.6 KB · Visningar: 536
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar