Annons

10d Vs 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Juhlin

Aktiv medlem
Står just nu och funderar över vilken digitalkamera jag vill satsa på, jag har det ganska klart för mig att jag vill ha en 20D, men den pengen klarar jag inte av att motivera för en kamera tyvärr, så kvar står ovan nämnda hus.

Har i dagens läge en Eos 30 som måste avyttras om det ska bli nåt nytt köp.

Mitt tankesätt:

350D verkar som det vettigaste valet men jag skulle verkligen störa mig på avsaknaden av ett bakre hjul, upplösningen imponerar och räcker längre än jag behöver, gillar dock inte storleken alls (fingrarna känns för långa) och tycker den verkar aningen plastig.

10D verkar välbyggd på det jag läst, saknar inga funktioner jag använder, sämre upplösning än 350D men jag tror det räcker och den har min älskade bakre ratt.

Så just nu blir det nog en 10D men jag skriver ju för att få höra vad andra som kanske användt båda kamerorna tycker och tänker.

MVH Artur

Jag använder båda kamrorna. 350D med batterigreppet känns som en tekniskt bättre kamera, framför allt snabbare skrivtid till kortet. Kameran är helt ok med batterigrepp. Inbyggd blixt bättre än 10D Saknar också bakre inmatninghjul.
10D är mer robust och funktionerna sitter där dom ska. Min I stort sett enda invändning mot 10D är den sega skrivnigen till kortet. 5 RAW filer i bufferten tar hur lång tid som helst.

Bildkvalitetsmässigt är skillnaderna marginella vid mitt sätt att fotta. Kameravalet styrs mer av vilken glugg som råkar sitta på vilket hus.

Köp ny 350D om du har pengarna annars en 10D med inte alltför många exp för runt 5000:-

/Stefan

Ett snabbtest på min 350D inställd på serietagning, 100 ISO och RAW (ca 8 MB per bild)

ca 7 s med ett 512 MB SanDisk Ultra II CF.
ca 25 s med ett 512 MB Viking (standard) CF.

Med serietagning, 100 ISO och max upplösning JPG-bild (ca 3 MB per bild)

ca 3 s med SanDisk
ca 13 s med Viking

10D är nog likvärdig.

Jag har också båda och håller nästan helt med Stefan. Jag har lite svårt att trivas me 350D. Visst, den är snabbare men jag trivs inte med den rent hanteringsmässigt och i de flesta andra avseenden. På resor är den förstås liten och lätt. Ska jag ut o plåta drar jag dock hellre med mig min 10D.
Kvalitetsskillnaden finns där men den är extremt sällan av avgörande betydelse.

A.Juhlin skrev:
Kan du uppskatta tiden för att skriva ner 5 raw-bilder? 10sek? 30? 120?

Ett liten jämförelse mellan 10D och 350D
Att spara 5 raw bilder från det att sista bilden togs tog det på

10D: 19 sek
350D: 7 sek

Kingston elite pro 2 GB
samma motiv för båda kamerorna.

Stefan

Mer frågor om 10D vs 350D

Har en 10D men funderar på att byta till 350 D.

1. Visst har 350D snabbare autofokus?

2. Sen verkar det vara färre fokusproblem på 350D jämfört med 10D. Riktigt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar