Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10d, S2, D100, Ist*d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

köp en D100, bättre än S2 - tro mig jag har haft en innan D100... mer nöjd med D100 i de flesta avseenden.

Mvh
Johan

S2 kräver inte den senaste Nikon blixten, det gör D100. En begagnad SB24 är ganska billig.
Till S2 följer alla mjukvaror och även nätadapter.

Tomaz skrev:
S2 kräver inte den senaste Nikon blixten, det gör D100. En begagnad SB24 är ganska billig.
Till S2 följer alla mjukvaror och även nätadapter.

10D kräver en EX-blixt för att fungera med E-TTL. Fast den klarar sig med en EZ-blixt.

Eller för 2000kr kan man få sigmas starkaste och bästa blixt som passar en 10D perfekt...

(Eller håller vi på att argumentera om en S2 eller D100 ska köpas? Är inte 10Dn någon möjlighet längre?)

Oavsett så tänker jag bortse från priset på de här modellerna när det gäller kamerahuset.

Vad är bättre med D100 och S2:an jämfört med 10D? Att S2an har bättre ccd hade jag ingen aning om det framgår inte av testerna, ok att man kan få ut en 12mp bild ur den, men att jämföra så är det som att förstora i ps7 rent kvalitetsmässigt.

Jag diggar att canon har satsat på ett magnesiumchassi.Men studioblixt synk trodde jag alla kamerorna hade inte bara S2:an.

Forts.

Är det någon som vet vad det är för skillnad på "PC sync" och "x-type sync"? För det vad var jag hittade på kamerorna. Eftersom jag delvis tänker använda kameran i studio kan det vara bra att veta. (Jag kan i princip inget om studiofotografering ännu.)

Firewire ger helt klart ett plus. Men när jag grävde ännu lite djupare i S2:an såg jag att man inte får med någon laddare varken till huvudbatterierna eller AA batteriera, men det verkar som att du måste ha båda batterierna i för att kameran ska fungera.

Läs längst ner på sidan: http://www.dpreview.com/reviews/fujis2pro/page9.asp

Jag tror inte Phil hade riktig koll när han skrev där. Jag har en S2 och allt fungerar utom den inbyggda blixten när de små batterierna är ute ur kameran.
Tittar man på upplösningen skriver Phil såhär "An excellent performance for Fujifilm's flagship D-SLR. Absolute resolution is noticeably (and measurably) higher than the D100 and EOS-D60 at the 12 mp image size and slightly more at the 6.1 mp size." ( Länk ). Iofs tror jag att upplösningen är tillräcklig på alla tre, att sitta och leta på resolution-charts är hårklyveri.
Nä, det som avgjorde till S2 för mig var:
* Jag hade en F4, vill ha samma objektiv
* Firewire
* Mycket bra bildkvalitet
* Min SB-26 blixt fungerar med ttl
* PC-synk på huset (det har inte D100)

Det som står senare är inte lika positivt dock.

"One thing that is worth noting are some artifacts / moiré in the 12 mp image at the center circle and around the 1300 and 1500 horizontal resolution bars."

divander skrev:
Min s2:a går att köra med endast fyra alkaliska AA. Men det är nog smartast att köra med NI-MH.
Är det bara jag som hatar att schabbla med AA-batterier?? Finns det nåt krångligare än att byta 4 batterier i en kamera? Plötsligt står man där med 8 batterier (som alla oftast ser likadana ut) i nävarna och ska peta i de 4 friska,och rättvänt dessutom.
Nä, 10D med sitt smidiga, lätta litiumjonbatteri är helt outstanding. Man bara trycker i det 'klick'. Med ett extra sånt, fulladdat i väskan kan man plåta 'hur mycket som helst'. Dessutom är den medföljande laddaren hur sjmidig som helst och laddar på nån timme.

Hej

japp, med dubbla LiOn batterier i verikalgreppet på D100 så är laddningen ett minne blott.... och skulle dessa ta slut så medföljer en släde som medger att vanliga batterier passar...

Mvh
Johan

Linmajon skrev:
Är det bara jag som hatar att schabbla med AA-batterier?? Finns det nåt krångligare än att byta 4 batterier i en kamera? Plötsligt står man där med 8 batterier (som alla oftast ser likadana ut) i nävarna och ska peta i de 4 friska,och rättvänt dessutom.
Nä, 10D med sitt smidiga, lätta litiumjonbatteri är helt outstanding. Man bara trycker i det 'klick'. Med ett extra sånt, fulladdat i väskan kan man plåta 'hur mycket som helst'. Dessutom är den medföljande laddaren hur sjmidig som helst och laddar på nån timme.

I första hand är det väl ett val mellan system man får göra. Canon, Nikon eller kanske Pentax.
Har du ett sedan tidigare kan det väl vara värt att fortsätta om man är nöjd med de saker man har.
Jag tror som sagt att bildkvaliten är tillräcklig (mycket bra) på alla de kameror vi pratar om här.

Ok då har jag fått lite mera nödvändig information. Bildkvaliteten är likvärdiga på alla kamerorna har jag konstaterat sedan länge och megapixeldjungeln orkar jag inte bry mej om. Så långt är allt glasklart.
Men eftersom jag är ganska ny i fotovärlden har jag inte så många erfarenheter av olika kameror och dess märken. Men jag vet vad jag vill ha för typ av kamera.

Batteriproblemet låter nog krångligare än vad det egentligen är. Men hur länge räcker AA batterierna i S2:an? Phil hade tydligen inte så bra koll uppenbarligen. Sen vad kostar en laddare till huvudbatterierna?

Nu vill jag bara veta skillnaden på typen av studioblixsync/-utgång. Canon har något som kallas "PC sync" och Fujifilm S2pro "x-type sync". För som jag såg och jeppe nämnde har båda det på huset. Som sagt var är jag inte så insatt i studiovärlden... ännu.

rullgrus skrev:
Canon har något som kallas "PC sync" och Fujifilm S2pro "x-type sync".

Låt ej blixtkabeln oroa dig. Det är ju en droppe i havet. Det finns säkert konverters från/till alla olika kontakter.

Tänk istället på kameran och systemet. Vem har bäst utbud av objektiv? Vem har en allround nyare och bättre kamera? Vilken av kamerorna kan man INTE ha porträttgrepp på *host*?

Då känns det väl helt klart. Om inte någon vill tillägga något.

Jag har resonerat enligt följande / anledningen till att jag väljer en Canon 10D:
* Alla kameror som jag har undersökt ligger på en rimlig prisnivå och har en 6mp sensor. Det var vad jag utgick ifrån.
* Canon har bredast utbud av objektiv. De objektiven jag har kollat på (för under 4000kr) har fått bättre recensioner än Nikons objektiv om man ser över det hela. Objektiven är förvisso en smaksak men ändå.
* Canon är enligt mej den mest bekväma, grepp, kontroller och menyer.
* Ett hus av magnesium, som känns stabilt.
* De tekniska funktionerna är en jämn match mellan alla märken i den här prisklassen. Canons kamera har vitbalans med kelvinskala. Dessutom är den snabbast av alla fyra.
Det enda jag saknar är kanske firewire anslutning, men det är bättre att ha en snabb kamera på plats än när man ska föra över bilder från kamera till datorn.

Anledningarna till att jag inte köper Fuji Nikon eller Pentax är inte många. Fuji har krångligt batterisystem bla. Nikon har lägsta isovärde 200, inget blixtsync(huset), slö att skriva till minneskort. Till slut känns det som att pentaxen ligger ett litet steg efter hela tiden och känns mer som en konkurrent till 300D.

rullgrus skrev:
Då känns det väl helt klart. Om inte någon vill tillägga något.

Jag har resonerat enligt följande / anledningen till att jag väljer en Canon 10D:
* Alla kameror som jag har undersökt ligger på en rimlig prisnivå och har en 6mp sensor. Det var vad jag utgick ifrån.
* Canon har bredast utbud av objektiv. De objektiven jag har kollat på (för under 4000kr) har fått bättre recensioner än Nikons objektiv om man ser över det hela. Objektiven är förvisso en smaksak men ändå.
* Canon är enligt mej den mest bekväma, grepp, kontroller och menyer.
* Ett hus av magnesium, som känns stabilt.
* De tekniska funktionerna är en jämn match mellan alla märken i den här prisklassen. Canons kamera har vitbalans med kelvinskala. Dessutom är den snabbast av alla fyra.
Det enda jag saknar är kanske firewire anslutning, men det är bättre att ha en snabb kamera på plats än när man ska föra över bilder från kamera till datorn.

Anledningarna till att jag inte köper Fuji Nikon eller Pentax är inte många. Fuji har krångligt batterisystem bla. Nikon har lägsta isovärde 200, inget blixtsync(huset), slö att skriva till minneskort. Till slut känns det som att pentaxen ligger ett litet steg efter hela tiden och känns mer som en konkurrent till 300D.

Canon 10D med Tamron XR 3,8-5,6/28-200 C/AF finns nu på http://www.technikdirekt.de för 1640 EUR, ca 14 500 SEK

/Johan

rullgrus skrev:

Lite synd om du sätter taket just där eftersom de riktigt bra gluggarna börjar ungefär där, tex. 85/1.8, 28-135 IS, 20/2.8 etc.etc. Det finns ett par undantag, ex. 50/1.8, men 10D kräver absolut riktigt bra glas för att göra riktigt bra ifrån sig. Om optiken är medioker så märks det >väldigt< tydligt med en 10D...(och även med en 300D)

Pengar är pengar. Men jag ska börja med ett canon 50/1.8, har inte hört något negativt om glasen i objektivet.
Sen kommer ett zoomobjektiv ligga närmast för sport/natur. Vet inte vad man ska köpa då inom en rimlig prisgräns (4000kr).

rullgrus skrev:

Sen kommer ett zoomobjektiv ligga närmast för sport/natur. Vet inte vad man ska köpa då inom en rimlig prisgräns (4000kr).
EF 70-200/4L. Kostar det dubbla men anses ändå vara billigt och ett riktigt kap. En av de bästa zoomar som finns för pengar...

Linmajon skrev:
EF 70-200/4L. Kostar det dubbla men anses ändå vara billigt och ett riktigt kap. En av de bästa zoomar som finns för pengar...

Förstår inte varför alla tipsar om 70-200 4L
när man kan få 70-200 2,8 Sigma... för nästan samma pris och det är minst lika bra optik om inte bättre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar