Annons

10D och gammalt objektiv/blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

stone

Aktiv medlem
Står och väger mellan Dimage 7Hi / Sony DSC-F717 / Nikon Coolpix 5700 då jag inser att jag i vilket fall måste handla blixt till kameran, och med den inräknad är inte hoppet upp till Canon 10D *så* långt prismässigt...

Jag har nämligen blixt och lite annat till min gamla EOS.

Problemet är att jag inte vet om mina gamla grejer räcker till för 10D:n; passar elektroniken på blixt och autofokus, samt räcker kvaliteten på objektiven till?

Nån som vet om detta är vettigt att satsa på? Man kan ju växa lite med med en 10D som bas...

Jag har en EOS600 med 430EZ-blixt från -92
Objektiven är de medfäljande Canon 35-70 och 70-200(?) zoomarna. (den gamla sorten som hade en något bullrigare autofokus)

Jag inser att vidvinkeln blir lite trist med 60% brännviddsförlängning, men jag får väl spara till en 20-35 eller så.

Hej!

Jag har ingen digitalkamera själv ännu. Men jag vet att det är bara nyare Canons EX-blixtar som passar till de EOS 10D (t.ex 550 EX,& 420 EX).

Angående objektiven enligt andra här på fotosidan så syns det tydligare på en digitalbild än på en konv. bild om objektiven är av sämre kvalite.

Jag hoppas att någon annan kan svara dej, se även EOS 10D forumet på fotosidan.

//Bengt

Hoppsan, missade visst "Canons digitala"-forumet...

Finns det ett speciellt 10D-forum? Kan inte hitta det...

EZ430 funkar på 10D, men du får köra den helt manuellt. Dvs. räkna ut och ta en provbild, ställa om (antingen slutartid, bländare eller kompensera blixten) och ta en bild tills det blir rätt exponerat.

Dina gamla objektiv kommer att fungera med 10D.

som du säger så sägs det att man ska ha bra optik till 10d, men å andra sidan är väl det du redan har säkert lika bra om inte bättre än det som sitter på kameror av typen dimage 7hi?
hade jag haft objektiv som passat hade jag nog köpt en 10d istället för min dimage 7hi men eftersom jag inte har något alls som passar eos fick det bli en dimage då det blivit för dyrt med både optik och eos hus.

Som det ser ut nu ska jag handla en
EF20-35/3,5-4,5 samt en EF50/1,8 MkI el II
till min nyligen beställda 10D.

Dessa verkar inte vara så blodiga i pris
men ändå ha vettiga prestanda (speciellt 50mm)

Nån som tycker det låter vettigt eller kanske
tillochmed provat?

Jag tänkte även sätta UV och/eller motljusskydd
EW83II på zoomen, nån som vet om motljusskyddet
har glas eller inte? Canons katalog är inte
så tydlig på den punkten..

Och om UV+motljusskydd ger vinjettering?
(inte för att det spelar nån roll på 10D, men
jag tänkte köra det på min vanliga EOS med)

Motljusskydden till EF-objektiv har bajonettfattning och bygger således ingenting på djupet. De är konstruerade för att kunna använda ett UV/Skylight/Annat tillsammans med motljusskyddet. Dock är det så att du sätter motljusskyddet någotur spel när man sätter på ett filter, eftersom du sättter en glasyta framför frontlinsen. Motljusskyddet är ju anpassat att vara så effektivt som möjligt för ströljus till frontlinsen.

Glömde en sak.. Ska du använda 20-35 på en vanlig EOS, se till att du köper filter med tunn ring, annars finns det risk för vinjettering.

Försöker hitta 77mm filter (tunt) men Canons
katalog och website var inte så hjälpsamma...

B&H rekommenderar:
Canon 77mm Haze UV-1 Glass Filter (L-39 Sharp Cut) $29.95
Canon EW-83II Lens Hood for EF 20-35mm f/3.5-4.5 Lens $29.95

Är detta ett tunt filter tro?

Tänkte möjligen handla objektivet på B&H för $339,
så det vore ju praktiskt att ta allt därifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar