Annons

10d jpeg ---> 70x50?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Tjena

har sålt en bild i 70x50cm, ska jag interpolera upp denna på något sätt innan jag skicka till labbet? Förutom min vanliga retuschering dvs.

Fråga labbet, dom vet hur deras maskin fungerar i "förstoringar".

Jag vet att mitt labb använder Agfa:s D-lab serie, så den gör redan bikubisk interpolering för att få upp dpi'n, så det blir samma resultat om jag gör det som om dom gör det..

Är du inte säker på ditt labb, så interpolera själv till 300dpi (eller vad du nu vill ha) och be labben printa den som den är, utan att interpolera.

Har du ett labb som säger "Eh?" till frågan om interpolering, byt labb..

/James

slowcoder skrev:
Fråga labbet, dom vet hur deras maskin fungerar i "förstoringar".

Jag vet att mitt labb använder Agfa:s D-lab serie, så den gör redan bikubisk interpolering för att få upp dpi'n, så det blir samma resultat om jag gör det som om dom gör det..

Är du inte säker på ditt labb, så interpolera själv till 300dpi (eller vad du nu vill ha) och be labben printa den som den är, utan att interpolera.

Har du ett labb som säger "Eh?" till frågan om interpolering, byt labb..

/James
Agfa D-Lab: Proprint?

Finns de som hävdar att Genuine Fractals gör ett bättre jobb med interpolering än många andra program gör med bikubisk... Fast det programmet kostar en del.

Skillnaden mellan photoshop och genuine fractals är relativt försumbar, S Spline Pro ska vara lite bättre, men i dom jämförelser jag gjorde hemma var skillnaden LITEN. Men det är nog rätt mycket motivberoende.

Men kör man 10% interpolering i taget tills man når önskad storlek i photoshop så räcker det långt.

Har gjort ett antal 50x75 från fotolabo med min eos 10d. Bästa jpg och 6.3 mp har jag kört. Vet ej om interpolering behövs, känns ej så. Tycker oftast att resultatet är väldigt bra och har sålt många av dessa och kunder har varit nöjda. Oskarp mask i lagom mängd skall man däremot lägga på tycker jag. Tycker också att matt papper blir bättre än blank men det är ju en smaksak.
/Stefan

tiger656 skrev:
Har gjort ett antal 50x75 från fotolabo med min eos 10d. Bästa jpg och 6.3 mp har jag kört. Vet ej om interpolering behövs, känns ej så. Tycker oftast att resultatet är väldigt bra och har sålt många av dessa och kunder har varit nöjda. Oskarp mask i lagom mängd skall man däremot lägga på tycker jag. Tycker också att matt papper blir bättre än blank men det är ju en smaksak.
/Stefan

Du interpolerade inte bilden?

Nej, ingen interpolering. Har inte testat det och jämfört, tycker inte att det finns något behov av detta, men visst det kanske blir ännu bättre resultat med 9 eller 12 mp. Har tidigare provat 20x30 bilder från fotolabo tagna med min gamla olumpus c2100uz. Den levererade 2 mp som max och framkallade då i olika vevor ett par bilder med samma fil men den ena interpolerad till 4 mp. Kan inte säga där att man såg någon skillnad heller. Eftersom jag i dessa fall inte märkt bilderna på något sätt vet jag inte vilken bild som kom från vilken fil. Kan ju kanske vara så att 6mp från en eos 10d med bra optik klarar 70x100 eller mer och att man först vid ännu större bilder kan se effekter av interpolering. Man får testa sig fram tror jag, lite dyrt bara då varje kopia kostar 200:-
/Stefan

Har testat och printat 50x70cm, från 10Dn, med lite olika tillvägagångsätt och min erfarenhet är att skillnaden mellan en som är interpolerad med Genuine Fractals och en med PS är försumbar. Jag personligen kör PS och lägger på en aning "noise" för att få bilden att inte se så "digital" ut vilket den lätt kan göra när man förstorar upp den såpass mycket.

Fotolabo pixlar/storlekar

Jag har fått följande information från Fotolabo angående antal pixlar dom använder sig av för att belysa sina bilder. Alltså, om man sätter storleken till nedanstående värden så interpolerar inte Fotolabo något.

/Jonas Eklund

cm x cm = pixel x pixel

10x13 = 1330x1000
10x15 = 1500x1000
10x18 = 1750x1000
10x25 = 2500x1000
13x17 = 1730x1300
13x19 = 1950x1300
20x27 = 2660x2000
20x30 = 3000x2000
34x50 = 5080x3390
50x75 = 7620x5080

tiger656 skrev:
/Stefan

Detta verkar underligt eftersom 6.3 mp inte uppfyller fotolabos minikrav på bildstorlek för en 50x75 i 254 dpi.

Mitt tips är att interpolera så ett bilden är färdig och klar 50x75 i 254 dpi (100 pixlar/cm) alltså 5000 x 7500 pixlar. Då blir det bra på fotolabo.

Hustomten skrev:
Detta verkar underligt eftersom 6.3 mp inte uppfyller fotolabos minikrav på bildstorlek för en 50x75 i 254 dpi.

Mitt tips är att interpolera så ett bilden är färdig och klar 50x75 i 254 dpi (100 pixlar/cm) alltså 5000 x 7500 pixlar. Då blir det bra på fotolabo.

Alltså har naturligtvis Fotolabo interpolerat upp bilden. Bäst tror jag att det blir så som du säger Janne, att man fixar till hela bilden själv, hemma. Dvs i 254 dpi och interpolerar upp till rätt antal pixlar..

niklasl skrev:

Finns de som hävdar att Genuine Fractals gör ett bättre jobb med interpolering än många andra program gör med bikubisk... Fast det programmet kostar en del.

PS är inte så superbra på att interpolera.
Genuine Fractals är bättre, men man får lika bra resultat med Irfanview, som faktiskt är helt gratis.
Man väljer Lanczos som algoritm och det blir perfekt.

/Henri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar