Annons

10d fyller 10.000 bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Jag fick min 10d den 31:e Mars. Det är nu nästan 4 månader senare och idag fyllde den 10.000 bilder (+ några hundra till som jag inte har med i räknaren).

2500/månad.

Inte dåligt.

Och innan ni börjar säga "men ta 1 bra bild om området istället för 10.000 varje månad", tänk på att de flesta av mina bilder är på människor (porträtter), så det tar ju ett par hundra bilder för att få fram en bra...

Och btw: Hur många bilder till har jag på mig innan jag borde ta och oroa mig om spegeln och alla likn mekaniska grejer som gillar att slitas sönder efter ett tag...?

Har du fått någon bra bild på de 10.000 då?

btw så vet jag många fotografer som inte tar ett par hundra exponeringar innan dom får en bra porträttbild..

efter 10000 bilder måste nu kunna ge oss en bra uvärdering om hur du tycker att den är... eller?
hur funkar autofocusen som en del verkar ha problem med?

EdwardH skrev:
Jag fick min 10d den 31:e Mars. Det är nu nästan 4 månader senare och idag fyllde den 10.000 bilder (+ några hundra till som jag inte har med i räknaren).
Är det här vi skall bli imponerade och säga "Åhhhhhhhh......"?

EdwardH skrev:
2500/månad.
Eller är det här?

..........

EdwardH skrev:
Och innan ni börjar säga "men ta 1 bra bild om området istället för 10.000 varje månad", tänk på att de flesta av mina bilder är på människor (porträtter), så det tar ju ett par hundra bilder för att få fram en bra...
Vi väntar med otålighet och spänning på att den skall dyka upp här bland kritikbilderna.....

Re: Re: 10d fyller 10.000 bilder.

Sonnaren skrev:

Vi väntar med otålighet och spänning på att den skall dyka upp här bland kritikbilderna.....

inte alla 10000 väl? Om jag går tillbaks till mig själv är jag nöjd med 3-4 bilder per 36-rulle! Det blir inte så många på 10000 bilder:)

Re: Re: Re: 10d fyller 10.000 bilder.

Forslund skrev:
inte alla 10000 väl? Om jag går tillbaks till mig själv är jag nöjd med 3-4 bilder per 36-rulle! Det blir inte så många på 10000 bilder:)
Nej för h......, DEN skrev jag väl. Ännu är - nyspråket till trots - "den" ett ord som syftar på ett singulärt objekt. I detta fallet porträttbilden som Edvard tycker vara bra.....
Us

Hur månge bilder per sekund tar den däringa kameran? Hur månge bilder ryms i den?

Jag har ett förslag:
Ställ in högsta antal bilder per sekund och håll in avtryckaren tills kameran svämmar över av bilder. Radera bilderna och upprepa proceduren gång på gång på gång.....

Då är du så snart uppe i en miljooon bilder! Grymt fräckt!

;-)

(PS. Detta hör hemma i "Fritt forum", väl?)

Javisst är det kul att kunna ta många bilder utan att det kostar en massa. Så blir de bästa bilderna bättre än innan man kunde slösa. Grattis!

81,96 bilder/dag. Hur många av de hinner du planera och komponera? Tänkte på att du skrev att det är mest porträtt och porträtt är väl ofta lite mer än snapshots om man väl skaffat modell mm? Ett dygn har ju bara 24 timmar..

Själv är jag stolt då jag lyckas ta en bild som blir som jag planerat den och tänkt mig den. För att öka chansen att lyckas med bilden så ägnar jag hellre tiden att planera än att slösa rutor eller plats på disken. Men alla är vi ju olika..

Jag tycker i alla fall att det är kul för Edward att han är nöjd med sitt köp. Har man köpt en så pass dyr kamera som 10D så bör den också användas.

Alla har vi våra sätt att fotografera på..där jag personligen tillhör skaran som slänger en stor procent av bilderna som tas. Det minsta lilla som jag tycker förtar en bild hamnar i papperskorgen - men så är mitt arkiv heller inte så gediget.. ;=). Jag räknar med att genom att vara så kritisk nu så bör kvaliteten höjas med tiden (och snabbare än vad den annars skulle göra). Dessutom räknar jag med att detta hårda sågandet av mina egna bilder motiverar till att vara extra noggrann ute i fält..och därmed en stor "träffsäkerhet" i framtiden. Arkivet lär då växa någorlunda snabbt och dessutom med bilder som jag själv kan vara nöjd och stolt över.

Edwards tillvägagångssätt är förstås ett helt annat..men så fotograferar han också helt andra motiv än vad jag gör. Fast det som jag undrar över är om du Edward sparar ALLA bilder du tar..eller om dessa 10000st bilder är efter att du har sorterat? Någon bild måste väl ändå vara misslyckad..i tekniskt eller konstnärligt utförande!?

lotelo skrev:
81,96 bilder/dag. Hur många av de hinner du planera och komponera? Tänkte på att du skrev att det är mest porträtt och porträtt är väl ofta lite mer än snapshots om man väl skaffat modell mm? Ett dygn har ju bara 24 timmar..

Har inte ett dygn 25h om man jobbar in lunchen ???

//M

EdwardH skrev:
Och btw: Hur många bilder till har jag på mig innan jag borde ta och oroa mig om spegeln och alla likn mekaniska grejer som gillar att slitas sönder efter ett tag...?

Det är slutaren som antagligen kommer ge med sig först.. Efter runt 40-50 tusen exponeringar.

(Jag tror D30/D60/10D-slutaren är specad att klara 50k. För proffskamerorna är det 150k.)

forstheim skrev:
Edwards tillvägagångssätt är förstås ett helt annat..men så fotograferar han också helt andra motiv än vad jag gör.

När jag är ute och fotograferar folk (porträtt) så brukar jag kötta ett par hundra bilder om dagen, men de bästa bilder är, utan tvekan, dem där modellen är upptagen med något annat, mentalt. Det är de bilderna som blir bäst. Tyvärr blir det inte så många sådana/gång, men ett fåtal är bättre än inga alls.

Poserade porträtt går bra de också. Där kan jag få fler bilder/dag än med mina icke-poserade porträtter.

Fast det som jag undrar över är om du Edward sparar ALLA bilder du tar..eller om dessa 10000st bilder är efter att du har sorterat?

Jag har sparat så gott som varenda bild jag har tagit med kameran. Bilderna som tillhör dagbokskategorin skalar jag om till 1600x1200, men de viktiga bilderna är i 6mp.

Tar inte SÅ jättemycket plats, faktiskt.

henab skrev:
(Jag tror D30/D60/10D-slutaren är specad att klara 50k. För proffskamerorna är det 150k.)

Va? Bara 50k? Goddamn.

Holy Jesus.

Då är jag i skit. 10k / 4mån = 50k / 20mån. Och garantin går ut efter 12 månader.

Det finns två lösningar till det här problemet:
1. Ta fler bilder
2. Ta färre bilder

Ett svårt val. Mind you... det kanske vore dags att testa RAW någon gång också. Har märkt att tom Jpeg High har artefakter...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar