Att diskutera att bli stoppad av tullen på Arlanda är löjligt. Kan det hända? Ja. Men chansen är så liten att den knappt finns. Är man orolig för tullen på Arlanda så tror man också att chansen är jättestor att man vinner 100 miljoner på Lotto. Jag ser inte så många som diskuterar detaljerat vad dom ska göra med Lottovinsten som dimper ned till helgen......
Min erfarenhet att åka från USA är stor och jag har aldrig blivit stoppad. Jag och frugan har väl åkt minst 100 gånger och inget har hänt. Hon är dessutom inte svensk (och ser allt annat än svensk ut) och då är risken ännu större. Vi har haft med oss allt man kan ha. Mountainbikes, laptop, kameror i flera ryggsäckar, klockor, kostymer,tio tennisracketar, och mycket annat. Många gånger har grejorna funnits med på utresan(eller ej varit nytt) men det är ju ointressant eftersom tullen inte vet detta. Tullen känner ju knappast till att jag åkte ut med min Rolex, fem Boss kostymer, laptop, och två ryggsäckar med kameragrejor en månad tidigare. Under dom senaste drygt 15 åren jag åkt från USA har jag totalt sett mindre än tre personer blivit stoppade i tullen. Och då har det varit folk från en annan flight, typ Bangkok, som landade samtidigt.
Mellan 1990-2000 var det nästan alltid tomt i tullen när jag åkte in. Du kunde inte hitta en tulltjänsteman om du ens försökte. Nu har det blivit bättre men det står oftast två personer där som inte gör ett skvatt. Jag brukar vinka och hälsa nåt jag går igenom för jag tycker kontrollen är otroligt dålig och måste förbättras oerhört mycket. Även om man skulle bli stoppad så är det ju helt omöjligt för dem att gå igenom din packning och verkligen se vad du "smugglar" in. Har man packningen full med kartonger så är det svårare att förklara men annars orkar dom inte bry sig. Enligt någon ovan så gäller det nu att man ska kunna bevisa att grejorna inte är inköpta utomlands men det saknar ju praktisk betydelse. Det finns inga resurser och ingen bryr sig om du tar med dig konsumentvaror till Sverige för eget bruk. Är det någon som förstår hur mycket tid det tar för tullen att ordentligt gå igenom hela packningen? Och göra detta med ett par personer när man egentligen letar efter knark etc.? Ska man följa dom nya reglerna kan man stoppa varenda person för det är helt omöjligt att bevisa var man köpt många saker som finns i packningen. Och det betyder inte att man tog med dom från utlandet, nästa alla skulle kunna sätttas dit på sina personliga tillhörigheter.
Jag är ingen föresptråkare för smuggling men det vi pratar om är ju menat för konsumering eller kanske ta med något till ett par kompisar. Tro mig, ingen bryr sig. Blir du stoppat i tullen med 150 Ipods eller 75 nya Rolex så är vi ju på en annan nivå och då kan det bli lite problem. Men vi diskuterar ju för det mesta konsumering för eget bruk. En kamera eller ett par objektiv, en Ipod, kläder, laptop, golfgrejor. Ingen bryr sig om detta.
Lycka till
H