Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D/20D från New York

Produkter
(logga in för att koppla)
T-Max 400 skrev:
Ok, tackar.
Procentsatsen för NY:s 'sales tax' ska nog vara:

8,625% -- lite lite mer än jag skrev tidigare...

Ett PS som kan va bra å veta: B&H Photo tillämpar strikt judiska helgdagar och stänger fredag em kl 13 eller 14 och har stängt lördag, men öppet söndag kl 10-15 - trorja
 
red-top skrev:
Ett PS som kan va bra å veta: B&H Photo tillämpar strikt judiska helgdagar och stänger fredag em kl 13 eller 14 och har stängt lördag, men öppet söndag kl 10-15 - trorja
Jodå. Info finns på www.bhphoto.com

Hours of Operation:

Sunday: 10:00 am to 5:00 p.m.
Monday through Thursday: 9:00 am to 7:00 p.m.
Friday (winter): 9:00 am to 1:00 p.m.
Friday (Summer DST): 9:00 am to 2:00 p.m.
Saturday: Closed

Själv blev jag snopen när jag skulle fylla på mitt filmlager samma dag som hemresan (lördag). Lurad blev man. Jag som varit in där 10ggr den veckan...
Senast i helgen stängde en butik på söder mitt framför näsan när jag skulle köpa...just det...billig film, och på avresedagen förstås.
 
När det gäller trådskaparens inlägg: om killen bor i USA kommer givetvis ingen kräva att hans ska lägga tull och moms på sin kamera utrustning, bara för att han åker till Sverige. Då skulle de ju kräva tull på all personlig kamerautrustning som utlänningar för med sig! Det är ju en annnan sak om man åker på en kort semester till USA och kommer hem med full kameraväska.
 
Min bekant i USA ska inte hem förrän till sommaren så att hon skulle ta med sig kameran är inte aktuellt.

Vad tycker Ni då;

*Köpa huset (20D) i sverige pga garantin och objektiven i USA.

*Köpa allt, även huset, i USA med ev. framtida garantiproblem (och ev. tull?)

Inköpstankarna nu går till Canons nya 10-22, 16-35 2.8 och 70-200 2,8.

Åsikter?

Mvh
 
T-Max 400 skrev:
Lite gammal tråd, men jag testar o kapa den.

Går i samma tankar, funderar på att köpa detta i USA;

Canon 20D
Canon BG-E2 batterigrepp
Canon 16-35 2,8
Blixt 420EX
ev. någon 70-200 2,8
ev. någon vidvinkel 12-24 vidvinkel
1gb minne (eller mer)
Filter, extra batteri etc, etc.

...
Åsikter?

Mvh

Tobias

Då du ändå skall lägga ut så pass mycket skulle jag rekommendera en 550/580 blixt. 420 är ganska begränsad vad det gäller manuella inställningsmöjligheter tycker jag.

Jag har köpt all min optik i USA och huset i sverige.
 
Blixt Ledtal Pris i USA

420ex Ledtal 42 @ 105mm 1300kr
580ex ledtal 58 @ 105mm 3550kr
Sigma EF-500 DG Super ledtal 50 @ 105mm 1400kr



Canons pris på 580:n vill jag nog inte betala, men vad sägs om Sigman? Plastig men mycket finesser?

Haft en Nikon SB25 innan, har för mig den hade ledtal 36 (vid vilka mm?). Var hamnar den ledtalsmässigt bland dessa tre blixtar, mellan Canons 420 och Sigman?

Mvh
 
Titta även på 550EX, den kostar 150$ mindre än 580 och kan så vitt jag förstår inte så mycket mindre.

Sigman är det många som rekommenderar, har själv ingen erfarenhet.
 
Ok, tackar. Ska kika på den.

Nu svänger vi tråden lite...igen.

Vill inte köpa huset i USA om garantin inte gäller i Europa.

Men vad säger Ni om att köpa i Tyskland (www.technikdirekt.de)? 11503kr för Canon 20D huset.

1. Betalar man tyska skatten ska skatt inte betalas i sverige, korrekt?

2. Tysk produkt accepteras av canon sverige pga EU, korrekt?

Sökt lite här och det verkar vara positiva tongångar angående att köpa i Tyskland..?

Mvh

Tobias
 
Ledtalet är långt ifrån det enda som gör blixten till bra. 580EX har en del andra vettiga funktioner, varav anpassad zoomning för APS storlek är en, och vridbarheten i alla ledder en annan. Den är inga problem att vinkla uppåt bakåt i höjdformat eller så. Sen har den en massa andra features, men det finns att läsa om i trådarna om blixten här på fotosidan.
 
Jo visst. Kör 99% med blixt löst i handen med tex Nikons kabel sc-17 (då när jag hade Nikonutrustning) och någon lumiquest monterad.

Undrade om ledtalen för att kunna jämföra med SB25:an som jag är van vid - det försvinner massor med kraft med lumiquest edyl.

Vill bara veta om tex Canons billiga blixt orkar med mina önskemål.

Mvh
 
T-Max 400 skrev:

...
2. Tysk produkt accepteras av canon sverige pga EU, korrekt?
...

Nej, inte om du köper från technikdirekt. De vill att du skickar kameran till dem i tyskland vid problem. Jag ringde till dem för ca en månad sedan och frågade om detta (gällde iofs en 300D).

Det slutade med att jag köpte kameran från en svensk butik.
Kameran är inne hos canon för service just nu, för justering av fokusen. Jag hann iallafall ta 600 bilder :)
 
Hej Martin

Vem vill jag skickar kamerahuset till Tyskland? Svenska Canon eller technikdirekt?

Mina mailade frågor & svaren;

*Vad medföljer paketet med kamerahuset (laddare, mjukvara etc)?
*Behöver jag betala svensk tull/moms?
*Garanti? Ni är en licensierad återförsäljare?
*Fraktkostnad. Kamera + EF 50 f1.8 väger ca 1kg...
*Inga dolda avgifter?

_________________________________________________

Hello

All our items are stuffed with the usual standard accessoires proposed
by the trader.

You just need to pay the german tax of 16 %.
This is already included in all our prices.

There is an international warranty of two years for all our products.
You can return the defective item to us or directly to a repair center
of the producer in your home country.

The costs for the Pickup-Service of DZR are 20,00 euro.

Except these costs and the price of the item you dont need to pay any
additional amounts.

Best regards

Your TECHNIKdirekt-Team
------------------------------------------------------------
TECHNIKdirekt.de
Postfach 6847
97018 Würzburg

Tel.: +49 (931) 9708-800
Fax: +49 (931) 9708-850
Email: [email protected]

==============================
 
Då fick du annat besked än jag fick via telefon. Suck, då har man slängt bort 1000 kr då :-(. Konstigt, eftersom jag frågade explicit om jag kunde lämna den till canon i sverige om kameran behövde service, och de (technikdirekt alltså) sa nej.

Gäller garantin i hela europa så finns det verkligen ingen anledning att köpa i sverige.
 
Har mailat o frågat tyskarna igen om just garantin, får väl ett nej nu då om service i Sverige *skratt*



Fick svar från www.adorama.com precis angående Canons världsgaranti på objektiv och hurvida Sigma har bara inom USA eller i hela världen...

Mailade till försäljningsavdelningen OCH till begagnat-killen (har lite Nikonprylar som kanske skulle kunna bytas in).

Försäljningsavdelningen sa NEJ ingen världsgaranti på Canon/Sigma obj.

Killen på begagnat avdelningen sa JA, både Sigma och Canon har världsgaranti.

*skratt*

Mvh

Tobias
 
Svaret från Tyskland;

"Hello,

if there is any problem with the item you can contact the manufacturer in your hometown and they will repair the item when you give them a copy of our invoice.

Best regards,

your TECHNIKdirekt - Team"
--------------------------------------------------
TECHNIKdirekt.de
Postfach 6847
97018 Würzburg

Tel.: +49(931)9708-800
Fax: +49(931)9708-850
Email: [email protected]
 
Låter ju lovande då iaf.

Ganska ok priser på technikdirekt, även jämfört med Amerikanska Adorama.


V a r u k o r g

Canon 20D
50 1.8
Canon BG-E2 batterigrepp
16-35 2.8
Blixt 420Ex
1gb CF minne sandisk ultra 2
Canon Eos TTL shoe cord 2
52mm Skylight (50 f1.8)
77mm Skylight (16-35 f2.8)
Lumiquest ProMax Pocket Bouncer

Pris hos Adorama (inkl 8.7% NY skatt men ingen svensk skatt/moms); 27200kr (men 20D köpt i Tyskland pga garanti, 1100kr dyrare än i USA)

Technikdirekt; 30600kr

Och slutligen Svensk affär, cyberphoto.se; 39200kr.

Natt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.