Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D/20D från New York

Produkter
(logga in för att koppla)

nölf

Aktiv medlem
Hej,

jag har mitt i allt fått förmånen att beställa ett Canon-paket via en kompis som bor i Florida.

Jag har följande val:

Canon 10D
Canon F 17-40mm f/4L USM Autofocus
Sandisk 2GB Ultra II CompactFlash Card

Paketpris: $2090

Canon 20D
Canon F 17-40mm f/4L USM Autofocus
Sandisk 2GB Ultra II CompactFlash Card

Paketpris: $2360

Till dessa paket kan jag köpa internationell garanti.

Jag har ingen kamera idag.

Frågor:

1. Vilket paket skulle ni välja?

2. Om jag tar 20D och den får problem med lock-up eller trubbel med färgskalorna, kan jag då returnera kameran i t.ex. Sverige med stöd av den internationella garantin? Någon som vet?

Tack på förhand för eventuella svar!
 
nölf skrev:
Hej,

jag har mitt i allt fått förmånen att beställa ett Canon-paket via en kompis som bor i Florida.

Jag har följande val:

-------------------------------klipp
Tack på förhand för eventuella svar!

Glöm inte kolla med Tullverket om du kan riskera, att få pröjsa tull (knappast) och (eventuellt) 'införselmoms'..??

./h@nsN.
 
Inga problem, min polare bär den med sig genom tullen. Han kommer att använda kameran i 1 vecka innan han kommer hem så jag tror inte att tullen kan göra så mycket i det fallet.
 
Jodå, de kan visst göra något...

De gamla reglerna gäller inte längre. Det räcker inte med att ha använt kameran, du måste kunna bevisa att den inte är inköpt i USA också...


Men jag skulle välja 20D:n
--jalle

nölf skrev:
Inga problem, min polare bär den med sig genom tullen. Han kommer att använda kameran i 1 vecka innan han kommer hem så jag tror inte att tullen kan göra så mycket i det fallet.
 
Re: Jodå, de kan visst göra något...

JalleS skrev:
De gamla reglerna gäller inte längre. Det räcker inte med att ha använt kameran, du måste kunna bevisa att den inte är inköpt i USA också...

--jalle

Menar du att man på sin semesterresa till USA behöver bära med sig inköpskvitton på alla elektronikprodukter man har med sig för att vara säker på att slippa tulla för dom? Det betyder ju att man i framtiden behöver behöver ha en nätt kvittosamling på sig innan man lämnar sitt hemland.

Jag förstår att tullen i teorin kan kräva det, men det verkar ju praktiskt omöjligt för dom att kräva en sådan sak.
 
Jalle: jag är lite orolig för alla problem som dykt upp med 20D:n. Problembilderna jag sett här i forumet se ju riktigt illa ut, hoppas bara att det går att lösa med firmware.

Tack för ditt svar!
 
Sant...

och risken är väl inte så stor att åka dit men den finns där (jag skulle i alla fall chansa). Sedan så ska vi komma ihåg att det är inte Tullverket problem att bevisa någonting, det är du som måste bevisa om det vill sig illa, men det borde ju gå bra att visa inköpskvitto i efterhand.

Men det finns trådar om detta på Fotosida, dock så hittar jag dem inte nu. Om jag minns rätt så är vissa inreseorter "farligare" än andra, men jag minns inte vilka (det rörde sig om när man kommer tillbaka till EU)

Reglerna är numera:

"Reser du till ett land utanför EU får du vid hemresan ta med dig andra varor än alkohol och tobak tull- och skattefritt för sammanlagt 1700 kronor. I det belopp ska starköl, snus och reseutrustning som köpts under resan räknas in. Är du osäker kan du ringa TullSvar på 0771-23 23 23"

Notera att reseutrustning som köpts under resan räknas in. Det är detta som skiljer sig från tidigare.

Jo, sådana där problem vill man inte få med en kamera som kommer från USA. Det är en sak när jag handlar från Cyberphoto, men en kamera som är inköpt i USA... Om det börjar krångla, så kan det lätt bli mycket krångligt/besvärligt.

Hur som helst: lycka till! Jag funderar på om jag ska få min morbror att köpa optik och smuggla in:)

--jalle


nölf skrev:
Menar du att man på sin semesterresa till USA behöver bära med sig inköpskvitton på alla elektronikprodukter man har med sig för att vara säker på att slippa tulla för dom? Det betyder ju att man i framtiden behöver behöver ha en nätt kvittosamling på sig innan man lämnar sitt hemland.

Jag förstår att tullen i teorin kan kräva det, men det verkar ju praktiskt omöjligt för dom att kräva en sådan sak.
 
Damn, nå så länge man kan ta fram "bevisen" i efterhand så är det ju lugnt.

Det här är ju en moralisk fråga som alltid kan väcka debatt. Personligen tycker jag att det känns ganska harmlöst att ta in EN kamera som man köpt i USA bara för att ha råd att ägna sig åt sin hobby. Det är ju ingen organiserad smuggling direkt. Å andra sidan blir det ju mycket pengar som försvinner för staten om alla tänker som jag och hur kul är det egentligen med en allt för dyr kamera på fickan när man står i en sjukhuskö pga för låga skatteintäkter.
 
Re: Jodå, de kan visst göra något...

JalleS skrev:
De gamla reglerna gäller inte längre. Det räcker inte med att ha använt kameran, du måste kunna bevisa att den inte är inköpt i USA också...

Förvisso säkert så, men låt oss tänka realistiskt. Hur många gånger har någon av er fastnat i tullen? Tullen letar narkotika, inte kameror. Om dom öppnar din väska och ser en kamera, kommer dom att vilja se kvitto? - verkar orealistiskt.
Jag tror att risken att behöva betala moms/tull om man bär med sig prylarna själv är i princip obefintlig.

Men visst, en tulltjänsteman i statens tjänst som är på det rätta humöret kan ju blir tuff att tas med, det skall erkännas. Ungefär som att föröka överbevisa en P-vakt, det går inte! :)

//
 
nölf skrev:
Å andra sidan blir det ju mycket pengar som försvinner för staten om alla tänker som jag och hur kul är det egentligen med en allt för dyr kamera på fickan när man står i en sjukhuskö pga för låga skatteintäkter.

Tja, eller så tar du och sparar pengarna du tjänade på att köpa kameran billigt och använder dem till en privat försäkring eller liknande. Då får du både kameran och slipper kön :)

Nej, men realistiskt, vi har äntligen kommit till den punkten så vi svenskar långsamt börjar inse det orimliga i att betala överpris för en vara. Det är inte bara skatt det handlar om, priserna är mycket lägre utomlands även om man läger på 25% moms. Det är våra svenska detalijster, men även importörer och liknande som loppar oss på pengar. Vi konsumenter måste organisera oss bättre och visa att vi inte accepterar överpriser. Bort med mellanhänder som bara skall göda sig själva utan arbete!

//
 
Det beror lite på vad man köper, men det finns en del del saker där ev. vinst försvinner helt efter tull och moms. För att inte tala om ev. garanti.
 
Att diskutera att bli stoppad av tullen på Arlanda är löjligt. Kan det hända? Ja. Men chansen är så liten att den knappt finns. Är man orolig för tullen på Arlanda så tror man också att chansen är jättestor att man vinner 100 miljoner på Lotto. Jag ser inte så många som diskuterar detaljerat vad dom ska göra med Lottovinsten som dimper ned till helgen......

Min erfarenhet att åka från USA är stor och jag har aldrig blivit stoppad. Jag och frugan har väl åkt minst 100 gånger och inget har hänt. Hon är dessutom inte svensk (och ser allt annat än svensk ut) och då är risken ännu större. Vi har haft med oss allt man kan ha. Mountainbikes, laptop, kameror i flera ryggsäckar, klockor, kostymer,tio tennisracketar, och mycket annat. Många gånger har grejorna funnits med på utresan(eller ej varit nytt) men det är ju ointressant eftersom tullen inte vet detta. Tullen känner ju knappast till att jag åkte ut med min Rolex, fem Boss kostymer, laptop, och två ryggsäckar med kameragrejor en månad tidigare. Under dom senaste drygt 15 åren jag åkt från USA har jag totalt sett mindre än tre personer blivit stoppade i tullen. Och då har det varit folk från en annan flight, typ Bangkok, som landade samtidigt.

Mellan 1990-2000 var det nästan alltid tomt i tullen när jag åkte in. Du kunde inte hitta en tulltjänsteman om du ens försökte. Nu har det blivit bättre men det står oftast två personer där som inte gör ett skvatt. Jag brukar vinka och hälsa nåt jag går igenom för jag tycker kontrollen är otroligt dålig och måste förbättras oerhört mycket. Även om man skulle bli stoppad så är det ju helt omöjligt för dem att gå igenom din packning och verkligen se vad du "smugglar" in. Har man packningen full med kartonger så är det svårare att förklara men annars orkar dom inte bry sig. Enligt någon ovan så gäller det nu att man ska kunna bevisa att grejorna inte är inköpta utomlands men det saknar ju praktisk betydelse. Det finns inga resurser och ingen bryr sig om du tar med dig konsumentvaror till Sverige för eget bruk. Är det någon som förstår hur mycket tid det tar för tullen att ordentligt gå igenom hela packningen? Och göra detta med ett par personer när man egentligen letar efter knark etc.? Ska man följa dom nya reglerna kan man stoppa varenda person för det är helt omöjligt att bevisa var man köpt många saker som finns i packningen. Och det betyder inte att man tog med dom från utlandet, nästa alla skulle kunna sätttas dit på sina personliga tillhörigheter.

Jag är ingen föresptråkare för smuggling men det vi pratar om är ju menat för konsumering eller kanske ta med något till ett par kompisar. Tro mig, ingen bryr sig. Blir du stoppat i tullen med 150 Ipods eller 75 nya Rolex så är vi ju på en annan nivå och då kan det bli lite problem. Men vi diskuterar ju för det mesta konsumering för eget bruk. En kamera eller ett par objektiv, en Ipod, kläder, laptop, golfgrejor. Ingen bryr sig om detta.

Lycka till

H
 
Det är väl ingen som har sagt att chansen är stor att bli stoppad (jag skulle själv inte tveka pga av detta) men du minns väl följande tråd och problemen med Kastrup

http://www.fotosidan.se/forum/showt...erpage=15&highlight=tull stoppad&pagenumber=3

Det enda som jag har hävdat är att det är bra att vara välinformerad och att de gamla reglerna inte gäller.


--jalle

Guero skrev:
Att diskutera att bli stoppad av tullen på Arlanda är löjligt. Kan det hända? Ja. Men chansen är så liten att den knappt finns. Är man orolig för tullen på Arlanda så tror man också att chansen är jättestor att man vinner 100 miljoner på Lotto. Jag ser inte så många som diskuterar detaljerat vad dom ska göra med Lottovinsten som dimper ned till helgen......
 
nölf skrev:
Hej,

jag har mitt i allt fått förmånen att beställa ett Canon-paket via en kompis som bor i Florida.

Jag har följande val:

Canon 10D
Canon F 17-40mm f/4L USM Autofocus
Sandisk 2GB Ultra II CompactFlash Card

Paketpris: $2090

Canon 20D
Canon F 17-40mm f/4L USM Autofocus
Sandisk 2GB Ultra II CompactFlash Card

Paketpris: $2360

Till dessa paket kan jag köpa internationell garanti.

Jag har ingen kamera idag.

Frågor:

1. Vilket paket skulle ni välja?

2. Om jag tar 20D och den får problem med lock-up eller trubbel med färgskalorna, kan jag då returnera kameran i t.ex. Sverige med stöd av den internationella garantin? Någon som vet?

Tack på förhand för eventuella svar!


Vad är det för internationell garanti? Sådan Mack Warranty man kan köpa till? Lär väl inte gå att köpa till Canon värdlsgaranti. På gluggen har du garanti i Sverige, men inte på kameran. Kolla upp det noga innan du köper.
 
Re: Re: 10D/20D från New York

geronimo13 skrev:
Vad är det för internationell garanti? Sådan Mack Warranty man kan köpa till? Lär väl inte gå att köpa till Canon värdlsgaranti. På gluggen har du garanti i Sverige, men inte på kameran. Kolla upp det noga innan du köper.

Hej,

jo det är MACK International Warranty som jag tittat på. Utrustningen tänker jag köpa från B&H i New York. Jag tänker dock ringa till MACK och höra vad som händer om huset pajar. Hur kommer det sig att Canon ger Worldwide på optiken men inte på huset?
 
Re: Re: Re: 10D/20D från New York

nölf skrev:
Hur kommer det sig att Canon ger Worldwide på optiken men inte på huset?

Huset är så mycket billigare i USA så man gör så här för att förhindra det du vill göra, nämligen gränsöverskridande handel. Canon vet att vi i Europa, och då Sverige i synnerhet, är beredda att betala mer för en vara än vad den egentligen är värd. För att upprätthålla det systemet, och tanka in mer pengar till sig själva, ser Canon till att göra det svårare för oss konsumenter.

På linser är prisskillnaden mindre, men linserna går inte heller sönder speciellt ofta. Då kan Canon snällt nog kosta på sig att ge Worldwide-garanti.

Det handlar således om pengar... :-(

//
 
Mack warranty

Mack-garantin verkar ganska vettig men så vitt jag förstår har de bara reparatörverkstäder i usa vilket medför att du måste vara utan kameran ett tag ifall den går sönder.
Jag tycker oftast att informationen om garantinvillkor etc. är ganska bristfällig på försäljarnas hemsidor, om du vill läsa mer om garantin kolla in macks hemsida;
http://www.mackcam.com

Annars låter båda som prisvärda alternativ, är det någon speciell deal du får? Jag ska nämligen själv över till usa och har suttit i veckor och letat bra alternativ. Ser dock ut som det blir ett "vanligt" 20d-kit och några år av sparande och fotande innan jag köper lyxoptik.
 
Lite gammal tråd, men jag testar o kapa den.

Går i samma tankar, funderar på att köpa detta i USA;

Canon 20D
Canon BG-E2 batterigrepp
Canon 16-35 2,8
Blixt 420EX
ev. någon 70-200 2,8
ev. någon vidvinkel 12-24 vidvinkel
1gb minne (eller mer)
Filter, extra batteri etc, etc.

Kamerahuset är "bara" 3800kr dyrare hemma än i USA så tanken har slagit mig att köpa den här hemma och objektiven i USA.

Skulle fortfarande spara in iaf 9000kr.

Då har man både kvitto på att kameran är köpt i sverige och svensk garanti...

Åsikter?

Mvh

Tobias
 
En fråga till.

Tänkte köpa över disk i New York (BH eller 17photo) och måste betala NY skatt (ca 10%).

Det är bara 10% men måste jag betala den i butiken alt. kan jag få tillbaka den på flygplatsen.

??

Mvh

Tobias
 
T-Max 400 skrev:
En fråga till.

Tänkte köpa över disk i New York (BH eller 17photo) och måste betala NY skatt (ca 10%).

Det är bara 10% men måste jag betala den i butiken alt. kan jag få tillbaka den på flygplatsen.

??

Mvh

Tobias

God nyhet: den är 8,25%

Dålig nyhet: den betalas av alla vid butiksköp och återbetalas INTE, tex på flygplatsen som svensk moms till amerikanska turister...
YoursTruly
./h@nsN.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.