Sebastian D
Medlem
Hej, länge har ett fotointresse pyrt under ytan och nu ska det bli av att köpa utrustning och se om det är nåt för mig. Jag har fastnat för Nikon D40 som verkar vara en bra nybörjarkamera. Som jag känner mig själv brukar jag sällan nöja mig med "sådär" utan vill ha det bästa man kan få för pengarna. Frågan är om en sån kamera räcker för mig eller borde jag gå på D60 eller högre? Om jag skulle byta till en bättre Nikon kamera senare skulle objektiven passa??
Planen just nu är att köpa en D40 med 18-55 + 55-200 för 5000 kr, samt ett macroobjektiv då jag mest fascineras av macrofotografi. Varpå nästa fråga, kan man ta bra bilder med en D40 med rätt macro objektiv?
Sammanfattning av frågor + några till:
1. Räcker D40 som nybörjarkamera?
2. Duger D40 till macrofotografering?
3. Är det bättre att köpa ett 18-200 istället för att ha 2 objektiv? (Hört att det är bra som reseobjektiv, Thailand resa är på g)
4. Om jag skulle byta till en bättre Nikon kamera passar objektiven?
Planen just nu är att köpa en D40 med 18-55 + 55-200 för 5000 kr, samt ett macroobjektiv då jag mest fascineras av macrofotografi. Varpå nästa fråga, kan man ta bra bilder med en D40 med rätt macro objektiv?
Sammanfattning av frågor + några till:
1. Räcker D40 som nybörjarkamera?
2. Duger D40 till macrofotografering?
3. Är det bättre att köpa ett 18-200 istället för att ha 2 objektiv? (Hört att det är bra som reseobjektiv, Thailand resa är på g)
4. Om jag skulle byta till en bättre Nikon kamera passar objektiven?