Annons

Walimex/Samyang/Polar pro 85/1,4 IF

Ingen egen erfarenhet, men enligt (halvbekräftat) rykte ska det vara detta objektiv som Vivitar kommer släppa i sitt eget namn nu till mässan.. :)

Finns också med namnen Samyang och Polar...

Kanske lite tidigt att säga, men de asiatiska testare som kört lite med det hävdar att det är VÄLDIGT likt Nikons 85/1.4AF-D i karaktär/skärpa, men med mindre LoCA... Dett skulle isf vara ett enormt bra betyg - Nikon-objektivet har mindre än hälften så mycket CA som t.ex Canon 85/1.2L...

Walimex tillverkar en hel del "leksaksprylar" i övrigt, mycket billighetskrafs.

För övrigt - objektivet kostar 275Us$ - i Korea.
Länkar:

http://www.slrclub.com/bbs/vx2.php?...6%f3&select_arrange=headnum&desc=asc&no=91431

http://www.slrclub.com/bbs/vx2.php?...6%f3&select_arrange=headnum&desc=asc&no=91278
 
Nja..

nja, jag tror att du ska lägga pengarna på något annat.
Det finns säkert en annledning till att gluggen är just okänd.

Pentax har miljontals gamla proffsobjektiv som du kan köpa istället för en struntsumma. Det är mitt tips till dig!
 
Koreanska priset måste vara mycket prisvärt, men jag har redan en Pentax FA77. Man kan nog säga att det är en ekonomivariant på Zeiss Planar T* 85/1,4 som kostar 9 850:- på Cyber.
275Us$ - i Korea blir ca 2310SEK, + frakt mm.
 
Anledningen till priset är inte den som man kan misstänka, jag har sett gluggen piska både Nikon 85/1.4AFD, FA85/1.4 och C/Y Zeiss 85/1.4 på både skärpa och totalmängd CA - i alla fall på de ljusstarkare bländarinställningarna, på portättavstånd... Bokeh är klart i klass med AFD85/1.4, och alltså mjukare (enligt mig bättre) än Pentax och Zeiss motsvarighet.

Jag har ett på inkommande, men det kommer ta tre veckor minst innan min kontakt kommer hem från Hongkong igen.

Men om någon hittar en gammal Pentax A85/1.4 liggandes skräpandes nånstans får ni gärna höra av er... :) Det är den enda varianten som är intressant.
 
Anledningen till priset är inte den som man kan misstänka, jag har sett gluggen piska både Nikon 85/1.4AFD, FA85/1.4 och C/Y Zeiss 85/1.4 på både skärpa och totalmängd CA - i alla fall på de ljusstarkare bländarinställningarna, på portättavstånd... Bokeh är klart i klass med AFD85/1.4, och alltså mjukare (enligt mig bättre) än Pentax och Zeiss motsvarighet.
Var har du sett det? Kan du länka?
 
intressant...

Har kollat runt lite och det lutar åt en beställning utav en Samyang till min Nikon.

Ska sondera lite till bara.
Är det så här billigt så är det inget större förlust om den inte skulle leva upp. lite "lotteri" höjer vardagsspänningen ;)
 
intressant...

Har kollat runt lite och det lutar åt en beställning utav en Samyang till min Nikon.

Ska sondera lite till bara.
Är det så här billigt så är det inget större förlust om den inte skulle leva upp. lite "lotteri" höjer vardagsspänningen ;)


Håller med dig...verkligen en intressant glugg med tanke på att den "bara" kostar 215GBP ink frakt om man köper genom den polske säljaren på E-bay.
 
ANNONS