Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv analog och digital?

EggToddy

Medlem
hejsan jag har en fråga ^^

jag har en digital systemkamera ( minoltz dynax 7d ) och ska köpa objektiv :)

jag ser att de finns väldigt många minolta säljare på blocket men dom säljer för det mesta analoga kameror men med jättefina objektiv till.

jag undrar om dom objektiven möjligtvis passar till min minolta kamera som e digital ?

om gamla objektiv passar på nya så har jag isåfall
ett objektiv från min fars gammla canon. ett sigma 70-210mm ifall nån e intreserad ^^

MVH Daniel
 
Jag är inte så kunnig på Minolta men generellt beror det på objektivfattning och modell. Det kan gå med adapter.

Vi kan ta Canon som exempel. De hade en objektivfattning som heter FD förr. Sedan bytte de till EF. Det är fortfarande analoga kameror vi pratar om.
Sedan kom de digitala, och de har EF-gänga. Tror det finns en som heter EF-S också.

Mellan vissa objektivfattningar finns adaptrar. Till exempel kan ett objektiv med Contax/Yashica-fattning passa på en Canon EF (EOS-kamera) med rätt adapter. Ett objektiv med M42 kan passa på Canon EF med hjälp av adapter. Ett gammalt Canon FD är svår att få att passa på Canon EF / EOS... det går med adapter men blir inte bra.

Tja, har egentligen inte svarat på din fråga ;), men ville beskriva att det inte beror på om kamera är analog eller digital utan hur fästet melan objektiv och kamera ser ut.

Hoppas någon annan kan ge dig specifik Minolta-hjälp ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.