Annons

100x150 cm med 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyJankis

Medlem
Hejsan gott folk.

Hur fungerar det att skriva ut en bild i måtten 100x150 cm från en 5D?

Vilka upplösning och hur många DPI skall jag ha?

Tacksam för alla svar!

Tack på förhand!
Samir
 
Ja, det går jättebra.

5D producerar 4368 x 2912 pixlar. i 200DPI (som är en lämplig upplösning för större utskrifter) ger detta en bildstorlek på 55x36 cm.

En 100x150 cm print innehåller vid 200DPI ~8000x12000 pixlar, eller 96 megapixlar, således får du:
a) interpolera upp bilden
eller
b) lämna bildfilen till labbet och säga att du vill ha den i 200DPI 100x150 cm.
 
Interpolera?

Ah. Ja, vora intressant att veta hur du räknade ut det.

Hur interpolerar jag upp en bild? Och vad exakt innebär det?

Vidare så finns det tyvärr ej tid för att lämna det till ett labb.


Jeppe skrev:
Ja, det går jättebra.

5D producerar 4368 x 2912 pixlar. i 200DPI (som är en lämplig upplösning för större utskrifter) ger detta en bildstorlek på 55x36 cm.

En 100x150 cm print innehåller vid 200DPI ~8000x12000 pixlar, eller 96 megapixlar, således får du:
a) interpolera upp bilden
eller
b) lämna bildfilen till labbet och säga att du vill ha den i 200DPI 100x150 cm.
 
Re: Interpolera?

SammyJankis skrev:
Ah. Ja, vora intressant att veta hur du räknade ut det.

Hur interpolerar jag upp en bild? Och vad exakt innebär det?

Vidare så finns det tyvärr ej tid för att lämna det till ett labb.

*Skakar lite på huvudet, rullar lite med tummarna och undrar när folk ska förstå att det bara inte är att köpa en kamera* ;)

Jag får snart börja ta betalt ;)

Hur man räknar ut upplösning för en bild:

Låt oss fundera lite. DPI = Dots per inch eller PPI = pixel per inch, eftersom varje pixel bara kan ha en färg, så kan vi jämnställa 1 pixel med 1 dot. Dot är en färgpunkt från skrivare eller labbmaskin. Inch är enheten tum, en tum är 2.54 cm.

Vi vill ha en 100x150 cm stor kopia. Det är översatt till tum ca 40x60 om vi vill ha en täthet på 200 DPI (vilket är ganska normalt för förstoringar av denna storlek) så innebär det 200x40=8000 och 200x60=12000 = 12000x8000 = 96MP

Interpolering är en metod för att låta datorn räkna fram pixlar som fattas, Datorn gissar sig fram genom att analysera runtomkringliggande pixlar och trycka in fler rader i bilden. Således är det konstruerade pixlar som inte finns i orginalbilden. Det negativa är att det påverkar detaljskärpan. Men med en förstoring på 100x150 cm kan det kvitta då normalt betraktningsavstånd är ca 6 meter. Då upplevs bilden ändå som bra.

Om du inte ska lämna det till ett labb, hur ska du då få ut det?
 
Ett annat sätt att se på det är väl att helt enkelt inte bry sig om PPI/DPI.

Bilden har ju de pixlar den har. Det är ju bara att säga åt labbet (eller skrivaren) att man vill ha den i 100*150 cm storlek. DPI-värdet blir ju vad det blir då.

Å andra sidan har man inte själv kontroll över hur bilden interpoleras upp. Men spelar det egentligen någon roll? I verkliga livet menar jag? Är det så stor skillnad i hur interpoleringen sker i t.ex. Photoshop jämfört med hur ett labb eller en skrivardrivrutin gör det?
 
erro.se skrev:

Å andra sidan har man inte själv kontroll över hur bilden interpoleras upp. Men spelar det egentligen någon roll? I verkliga livet menar jag? Är det så stor skillnad i hur interpoleringen sker i t.ex. Photoshop jämfört med hur ett labb eller en skrivardrivrutin gör det?

Den vanligaste interpolationen som skrivare använder när man skriver ut en bild stort är den mest basala, dvs närmaste granne principen (=befintliga pixlar dupliceras som de är, men pixlarna blandas aldrig med varandra). Det kan du se om du provar skriva ut en lågupplöst bild stort på vilken skrivare som helst - det blir ingen snygg interpolation (att jämföra med exempelvis någon variant av bikubisk). Detta gäller även RIP:ar för trycksaksproduktion.

Vilken rutin ditt fotolabbs skrivare använder bör du därför kontrollera noga, om kvalitén och bilden är viktig. Kvalitétslabb gör sannolikt en egen manuell interpolation av bilden inför stora utskrifter.

(Reflektion: Man skulle kunna anse att det vore självklart att skrivare avsedda för fotolabb borde ha bättre interpolationsmetoder som standard, då i princip ingen vill ha en närmaste granne-interpolation på fotografiska bilder.

Men lika självklart borde det vara att kunna skicka en JPEG fil med vilken färgrymd som helst till ett fotolabb och få labbets mjukvara att automatiskt utföra en korrekt konvertering till labbets egen arbetsfärgrymd. Av någon outgrundlig anledning tillhör det fortfarande undantaget.)
 
Senast ändrad:
Nearest neighbor vill väl ingen ha. Jag trodde faktiskt att skrivare var mer intelligenta än så. Isåfall ska man förstås göra interpoleringen själv.
 
Re: Re: Interpolera?

Jeppe skrev:
*Skakar lite på huvudet, rullar lite med tummarna och undrar när folk ska förstå att det bara inte är att köpa en kamera* ;)

Jag får snart börja ta betalt ;)


Med tanke på andra just nu aktiva trådar är det synd att även forumvärden ska göra sig lustig över andras okunskap,trots smileysarna.Det står en fritt att fråga likväl som svara.
/Janne
 
Utan att krångla till det, så öppna Photoshop och tryck C på tangentbordet, längst uppe i Photoshopfönstret står bredd och höjd + dpi. Fyll i storleken och dpi 200 håll ner vänster musknapp och dra markeringen över bilden och högerklicka på musen och beskär, efter det skärper du upp bilden och bilden är interpolerad och klar. Bara att bränna på en skiva och lämna till fotoaffären.

/Inge.
 
Vi printar bilder dagligen i den storleken på jobbet och kan säga att det går utmärkt från 5D. Några exempel på storlekar vi gjort med lyckat resultat:

Canon 5D : 100x150 cm
Nikon D2x : 150x210 cm
Canon 20D : 100x150 cm
Nikon D200 : 150x210 cm (på fotomässan i Nacka, bild godkänd av nikons säljare)

Det var bara några exempel men det känns som vi spränger gränser varje dag och drar bilder större än vi trodde det skulle gå, med gott resultat.

Så, har du en Canon 5D behöver du inte vara orolig.

Lennie
 
Jag trodde det här med interpoleringsrutiner var dödsviktigt och provade ett par varianter i Photoshop. Sedan lät jag skrivaren själv fixa bilden (en Canon A3+ skrivare, 1 år gammal) och jag märkte ingen skilnad på en ca 5mpixels bild på en A3+ bild. Blev mycket nöjd med resultatet i alla lägena.

Har skrivit ut 1.5Mpixel på en A4 men det tyckte jag var i gränslandet. Med 180DPI tycker jag det ger ett gott resultat även om det så klart blir en aningens extra skärpa med 300DPI.


Det borde förutom rena DPI-förhållanden även finnas en formel för vilket betraktningsavstånd man står på. Exv 1m bild = 50cm avstånd och då kan man ha lägre DPI vid större utskrifter.

Nu jobbar jag inte dagligen med bild som andra här men det är mina erfarenheter hittills.
 
det är bara det att publiken aldrig följer regeln.

En ganska viktig grej är att se till skärpa bilden efter du har interpolerat. Jag brukar konvertera till LAB läge innan jag interpolerar, och sedan skärpa i ljushetslagret efter interpolleringen.
 
Lennie skrev:
Vi printar bilder dagligen i den storleken på jobbet och kan säga att det går utmärkt från 5D. Några exempel på storlekar vi gjort med lyckat resultat:

Canon 5D : 100x150 cm
Nikon D2x : 150x210 cm
Canon 20D : 100x150 cm
Nikon D200 : 150x210 cm (på fotomässan i Nacka, bild godkänd av nikons säljare)

Det var bara några exempel men det känns som vi spränger gränser varje dag och drar bilder större än vi trodde det skulle gå, med gott resultat.

Så, har du en Canon 5D behöver du inte vara orolig.

Lennie
_________________________________________________

Detta bevisar väl återigen att tryckarnas snack om att bilden måste vara minst 50mb stor för att kunna göra större utskrifter.
50mb har lite med bildens slutgiltiga resultat att göra.
Den stora skillnaden är att det går att "dra" i en dslr:s pixlar mycket mer innan det ser jäkligt ut, mot ett scannat neg som "spricker" ganska lätt.

Hälsningar

Adam
 
Fredrik Calabrese skrev:
det är bara det att publiken aldrig följer regeln.

En ganska viktig grej är att se till skärpa bilden efter du har interpolerat. Jag brukar konvertera till LAB läge innan jag interpolerar, och sedan skärpa i ljushetslagret efter interpolleringen.

Finns de nåt bra trix o skärpa så stora bilder? Man ser ju inte så mkt i 100% när en bild är 2 meter hög.
 
titta i utskriftsstorlek på en viktig detalj. (öga t.ex.) Metoden med luminensskärpning tycker jag ger väldigt bra resultat utan att förstärka färgbruset.
 
Lennie skrev:
Vi printar bilder dagligen i den storleken på jobbet och kan säga att det går utmärkt från 5D. Några exempel på storlekar vi gjort med lyckat resultat:

Canon 5D : 100x150 cm
Nikon D2x : 150x210 cm
Canon 20D : 100x150 cm
Nikon D200 : 150x210 cm (på fotomässan i Nacka, bild godkänd av nikons säljare)

Det var bara några exempel men det känns som vi spränger gränser varje dag och drar bilder större än vi trodde det skulle gå, med gott resultat.

Så, har du en Canon 5D behöver du inte vara orolig.

Lennie

Blev bara nyfiken på hur du förklarar att 2 olika Canon-kameror bör klarar av samma printstorlek? Asså 5D har ju ca 50% mer pixlar än 20D. Så ni borde ju klara större printar med 5D än 20D. Eller? Jag menar att du kanske borde tillagt det för att undvika missförstånd för okunniga. Sedan spelar ju bildens och övrig utrustningens övriga kvaliteer in. Optik osv osv.
 
c5j skrev:
Blev bara nyfiken på hur du förklarar att 2 olika Canon-kameror bör klarar av samma printstorlek? Asså 5D har ju ca 50% mer pixlar än 20D. Så ni borde ju klara större printar med 5D än 20D. Eller? Jag menar att du kanske borde tillagt det för att undvika missförstånd för okunniga. Sedan spelar ju bildens och övrig utrustningens övriga kvaliteer in. Optik osv osv.

Hej Carl-Johan,

Det var inte riktigt så jag menade. Storlekarna jag skrev är bara exempel på storlekar jag på rak arm minns att vi gjort från olika kameror. Men nog går det att pressa 5D längre än så.

Lennie
 
Hej ! Jag höll på att få ett stort frispel i all pixelhysteri så jag sökte svaret, kanske lite djupare än många andra, vad vet jag.
Jag har en 20 D och som många andra trodde jag att jag skulle behöva en 16 megapixlare för att kunna göra stora kopior. Det behövs ej.
Hade ett jobb för en salong som ville trycka stora kopior så jag kollade med ett tryckeri om hur jag skulle göra för att printa det största deras printer klarade avderas maxbredd varr 155cm. således blev min kopia 155 x 235 cm

- Interpolera inte mer än 10% sa deras printkunnige...vad fel han hade..

Jag har 8,3 mp så jag interpolerade rätt mycket mer än så för att få upp bilden till önskvärt resultat 155x235 cm = 1,55 x 2,35 m

Resultatet blev skitbra på papper !, blir ännu bättre på canvas och den trycktes i endast 100 dpi(eller ppi som detockså heter)
Jag interpolerade i CS 2 , använde mig av bicubic smoother som finns inkorporerat i CS2,

Jag hade en skarp bild, en grundförutsättning, för att det ska bli bra, som var tagen i rawformat.
Sen beror det på vilket tryckeri som gör det. Jag gjorde mitt tryck på arkitektkopia vilka finns i hela sverige.

Ser bilden bra ut på skärmen när du förstorat den till 100 % så är sannolikheten att den kommer bli bra i tryck...Är man osäker så går det att göra testtryck...

Detta öppnade upp ögonen för vad hur tåliga pixlarna är i min 20d, kan se annorlunda ut i andra kameror kanske?

Slutsats: förmodligen duger din kamera mer än väl till alla möjliga fotouppdrag, förmodligen kommersiella intressen som vill att du köper svindyra megapixelkameror.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.