Annons

100 2,8 macro plus konverter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Hej alla! jag undrar om Canons extender 1,4X fungerar på deras 100 mm 2,8 macro. Någon som har erfarenhet? det vor toppen om det fungerade. Gluggen är ju knivskarp och med extendern får man ju till en rejäl förstoringsgrad.
 
paul innergård skrev:
Hej alla! jag undrar om Canons extender 1,4X fungerar på deras 100 mm 2,8 macro. Någon som har erfarenhet? det vor toppen om det fungerade. Gluggen är ju knivskarp och med extendern får man ju till en rejäl förstoringsgrad.

Med lite förbehåll, nej, extendern fungerar inte rakt av med ef 100/2,8 eftersom extendern har en utskjutande del som inte är kompatibel med makrot. Men jag använder dock kombinationen ofta med en 12 mm mellanring mellan extendern och 100an, men då förlorar man förstås fokuseringen på oändlighet. Men det är ju å andra sidan inget problem om man macrofotar med kombinationen. Och på köpet får man lite extra förstoringsgrad.

mvh

bent
 
Patrik Palombo skrev:
Svar nej, Canons extenders fungerar på 135mm L och uppåt på L-linserna (har jag läst)
Jo jag har också läst det, men ibland stämmer inte Canons egna rekomendationer. Sen tycker jag att gluggen verkar vara gjord för att användas med extender. Bakre linsen är rätt djup insjunken, ca 3-4 cm gissningsvis.
 
Re: Re: 100 2,8 macro plus konverter.

Bent C. skrev:
Med lite förbehåll, nej, extendern fungerar inte rakt av med ef 100/2,8 eftersom extendern har en utskjutande del som inte är kompatibel med makrot. Men jag använder dock kombinationen ofta med en 12 mm mellanring mellan extendern och 100an, men då förlorar man förstås fokuseringen på oändlighet. Men det är ju å andra sidan inget problem om man macrofotar med kombinationen. Och på köpet får man lite extra förstoringsgrad.

mvh

bent
Tycker du att man förlorar mycket i upplösning med den kombinationen.
 
Inte alls, det är en väldigt vettig kombo, och ökar definitivt detaljrikedomen jämfört med förstoring. Jag är mer osäker med 2,0 extendern, där tycker jag en uppsampling ibland kan vara nästan lika bra, men 1,4an använder jag ofta, både till makro och tele (med EF 400/5,6).

/Bent
 
Bent C. skrev:
Inte alls, det är en väldigt vettig kombo, och ökar definitivt detaljrikedomen jämfört med förstoring. Jag är mer osäker med 2,0 extendern, där tycker jag en uppsampling ibland kan vara nästan lika bra, men 1,4an använder jag ofta, både till makro och tele (med EF 400/5,6).

/Bent
OK, det får bli en mellanring för de riktigt seriösa macrojobben. En konverter är på väg, bör ha den på månag.
 
Ja, inte vet jag om det är mer eller mindre seriöst med en extender. Snarare är det spattigheten hos kusarna som bestämmer om man behöver lite extra arbetsavstånd, med fjärilar och trollsländor känns extendern vettig, med bladlöss kör jag hellre med mycket mellanringar. Om det är ännu större förstoringar som är poängen använder jag hellre MP-E 65an. Men det är klart, mellanringar och extender samtidigt börjar ju bli ganska seriöst, man når lätt 2:1! Och om man jämför med alternativet, MP-E 65an, har man ju i alla fall kvar skärpeinställning med extender, mellanringar och makro ;), MP-E 65an är ganska jobbig att fota med.
 
Hej Paul. Vad har du tänkt fotografera? Kan nämna att även om extendern skulle passa räcker inte kombinationen till för fjärilar utan att störa dem.
Mvh Thomas
 
Bent.
Beroende på optik..i mitt fall med 400mm 5,6 behövs det ingen telekonverter att fotografera fjärilar med. Har då använt 12:ans mellanring.
Nu kommer jag att få låna ett 300mm 4,0 och har på känn att även i det fallet skall en 12:ans mellanring räcka. Tror inte att fjärilar är så värst rädda för fotografer som står/sitter still ett tag innan.
Mvh Thomas
 
solvargen skrev:
Hej Paul. Vad har du tänkt fotografera? Kan nämna att även om extendern skulle passa räcker inte kombinationen till för fjärilar utan att störa dem.
Mvh Thomas
Vet faktiskt inte, gillar bara att ha möjligheten till riktigt saftiga förstoringsgrader. Kanske skulle kombinationen vara lämplig för mindre insekter som tvestjärtar, myror etc. Till fjärilar hade jag tänkt mig mitt 70-200 4,0 IS ihop med extendern. Blir bildutsnitt motsvarande 350 mm och 1,2 m närgräns. Borde räcka, eller hur?
 
Nä, visst fungerar det att fota fjärilar med både 400 och 300 och en mellanring, inga problem där. Dock är ju avbildningsskalan då sällan 1:1. Men om man vill ha lite mer extrema förstoringar, vilket jag uppfattade Paul ville, och desutom utgår from 100/2,8 är både extender och mellanringar en väldigt bra hjälp. 70-200 har jag använt med extendern och mellanringar till att fota lekande grodor, 300/4 och mellanringar till fjärilar. Hur som helst, om man vill makrofota i någon större utsträckning, känns extender och mellanringar som ett bra komplement, givetvis tillsammans med vettig belysning. Allt beror på vilken skala man vill uppnå. Tex är

http://www.pbase.com/borneobent/image/58558553

samt

http://www.pbase.com/borneobent/image/76701049

omöjlig utan mellanringar

och

http://www.pbase.com/borneobent/image/52106208

är omöjlig utan rejäl brännvidd och mellanringar

Men, vill man bli riktigt extrem, räcker varken eller, utan man måste börja använda rejäla utdrag som enklast fixas med MP-E 65an om man nu råkar ha Canon, eller en bälg för övriga, som tex

http://www.pbase.com/borneobent/image/81068199



mvh

Bent
 
paul innergård skrev:
Vet faktiskt inte, gillar bara att ha möjligheten till riktigt saftiga förstoringsgrader. Kanske skulle kombinationen vara lämplig för mindre insekter som tvestjärtar, myror etc. Till fjärilar hade jag tänkt mig mitt 70-200 4,0 IS ihop med extendern. Blir bildutsnitt motsvarande 350 mm och 1,2 m närgräns. Borde räcka, eller hur?
Paul.
Jo,en 70-200mm tillsammns med en 1,4konverter borde räcka . Med 20D+180mm macro(288mm) tyckte jag att man inte kom tillräcklig nära ibland utan att skrämma fjärilarna. Dock har du ytterligare 60mm till förfogande. Naturligtvis går det ju att croppa bilderna senare och allt är ju relativt. Försökte fånga lite jungfrusländor med 5D och 35mm 1,4 för några veckor sedan!!! För fjärilar skulle jag tro att 300mm 4,0 eller varför inte sigmas 120-300mm 2,8 är det optimala både när det gäller närgräns,kvalitet och arbetsavstånd.
Mvh Thomas
 
Bent C. skrev:
Nä, visst fungerar det att fota fjärilar med både 400 och 300 och en mellanring, inga problem där. Dock är ju avbildningsskalan då sällan 1:1. Men om man vill ha lite mer extrema förstoringar, vilket jag uppfattade Paul ville, och desutom utgår from 100/2,8 är både extender och mellanringar en väldigt bra hjälp. 70-200 har jag använt med extendern och mellanringar till att fota lekande grodor, 300/4 och mellanringar till fjärilar. Hur som helst, om man vill makrofota i någon större utsträckning, känns extender och mellanringar som ett bra komplement, givetvis tillsammans med vettig belysning. Allt beror på vilken skala man vill uppnå. Tex är

http://www.pbase.com/borneobent/image/58558553

samt

http://www.pbase.com/borneobent/image/76701049

omöjlig utan mellanringar

och

http://www.pbase.com/borneobent/image/52106208

är omöjlig utan rejäl brännvidd och mellanringar

Men, vill man bli riktigt extrem, räcker varken eller, utan man måste börja använda rejäla utdrag som enklast fixas med MP-E 65an om man nu råkar ha Canon, eller en bälg för övriga, som tex

http://www.pbase.com/borneobent/image/81068199



mvh

Bent
Fina bilder.Den där gissningsvis Tarantulan skulle jag inte gå närmare inpå. Lite OT: Besökte en undervattensflod i S-Ö Asien för några år sedan och steg iland för att sekunder senare slänga mig tillbaks i kanoten. Stället fullkomligt kryllade med Tarantulas...Usch,får gåshud.
Angående avbildningsskalan har jag egentligen aldrig använt eller ens tänkt på den vare sig med macro eller tele gällande fjärilar. Hur viktigt är det egentligen? Ren smaksak skulle jag anta..vet inte??
Mvh Thomas
 
Det jag menar med avbildningsskalan är att just fjäril och tex trollsländefoton ofta tas med mindre avbildningsskala än 1:1, eftersom man ofta vill ha med hela djuret och kanske även lite miljö, och eftersom båda gruperna är gansla stora och skygga fungerar det bra med ett tele och mellanringar, ganska långt arbetsavstånd och upp till ca 1:3 i avbildningsskala. Men om man ska dra på mer, få mer än 1:1 i skala, får man ju ha enorma mängder mellanringar för att uppnå det med ett tele, så då är det kortare makron som gäller. Allt beror på vilken typ av bild man vill ha. Mest allround tycker jag ett ca 100 mm makro och en full uppsättning mellanringar är.

Spindeln är en fågelspindel, och en ganska ettrig sådan. Och där var jag väldigt nära, det var 100 mm + mellanringar, så gissningsvis 10 cm från spindeln. De är dock knappast farliga, men ont gör det att bli bitna av dem. Normalt går det faktiskt att ta upp dem och låta dem gå från hand till hand, men dels var denna individ rätt förbannad, dels var den också ganska stor! Och det var en bra bit till närmaste sjukhus, så den fick sköta sig själv, mer eller mindre i alla fall.
 
Riktiga män använder 600mm när man ska plåta macro ;)

EF 300/4L + EF12 + EF 2x på en 10D.
Avstånd: ca 2,5 meter, hela utsnittet.
 

Bilagor

  • 030611-0007.jpg
    030611-0007.jpg
    51.7 KB · Visningar: 230
Re: Re: 100 2,8 macro plus konverter.

Bent C. skrev:
Med lite förbehåll, nej, extendern fungerar inte rakt av med ef 100/2,8 eftersom extendern har en utskjutande del som inte är kompatibel med makrot. Men jag använder dock kombinationen ofta med en 12 mm mellanring mellan extendern och 100an, men då förlorar man förstås fokuseringen på oändlighet. Men det är ju å andra sidan inget problem om man macrofotar med kombinationen. Och på köpet får man lite extra förstoringsgrad.

mvh

bent

Jag försöker sätta ihop denna kombination, men extendern 1.4x gå inte in i mellanringen EF12. Båda är version II. Det är en gummikant runt det främre linselementet på extendern som tar i. Hade inte den suttit är det kanske möjligt att sätta ihop dem.
 
Re: Re: Re: 100 2,8 macro plus konverter.

wolf95 skrev:
Jag försöker sätta ihop denna kombination, men extendern 1.4x gå inte in i mellanringen EF12. Båda är version II. Det är en gummikant runt det främre linselementet på extendern som tar i. Hade inte den suttit är det kanske möjligt att sätta ihop dem.

Jag har inte Canons mellanringar, utan något väsentligt billigare. Där fungerar det. Just när det gällde mellarningar ville jag inte betala Canons ohemula priser, och det var ju tydligen tur det;).
 
Jeppe skrev:
Riktiga män använder 600mm när man ska plåta macro ;)

EF 300/4L + EF12 + EF 2x på en 10D.
Avstånd: ca 2,5 meter, hela utsnittet.

Jeppe, är riktiga män så skraja för småkryp att de behöver det arbetsavståndet? Nä, riktiga män kryper nära ;).

Huggorm på väg in i motljusskyddet, 20D, EF 100 makro ganska nära närgränsen:
 

Bilagor

  • _mg_1206.jpg
    _mg_1206.jpg
    50.1 KB · Visningar: 207
Häftigt Bent!

Ja, just den trollsländan är den aggresiva och dödligt giftiga typen ;)

Nej, den satt ute i ett kärr... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.