Annons

10 tusen kr, vad skulle ni köpt??

Produkter
(logga in för att koppla)

elektra1

Aktiv medlem
Hej.
Behöver lite råd och synpunkter :)
Jag har fått 10 tusen kr över.
Och vill satsa dem på kamera grejer.
Har nu en canon 350d som jag köpte ny för
ca 3 månader sedan. Har tagit ca 6000 kort med den. har orginalgluggen och en Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2.
Funderar på om jag ska köpa en canon 450d eller nya/nytt objektiv till 350d.
Vet inte alls hur jag ska göra, kan inte bestämma mig.
Kommer att dröja innan jag har pengar över igen.
Skulle vilja utbilda mig inom foto så småningom.
Älskar att fotografera, och bildredigering.
Tycker om att ta kort på människor, djur, växter.
Har ni några synpunkter.
mvh camilla
 
Köp inte en ny kamera. Du får roligare om du köper nya objektiv. T.ex. ett makroobjektiv och ett ljusstarkt normalobjektiv, eller kort tele.

Tokina 100/2.8 Macro är ett fynd enligt FOTOs makrotest i nr 7/2007.

Sigma 30/1.4 tror jag kan vara bra, men det har fått lite blandade recensioner. Det kan vara värt att läsa på lite om det.

Canon EF 28/1.8 USM är ett utmärkt normalobjektiv för din EOS 350D. Det är lite suddigt i kanterna på full öppning, men det brukar ofta inte göra så mycket när man fotograferar i dåligt ljus.

Canon EF 50/1.8 II har förmodligen bäst pris/prestanda av alla objektiv som finns till Canon EOS. Det ger dock ett lite halvtasktigt intryck byggmässigt. Kan man bortse från det så har man ett mycket skarpt och bra objektiv till väldigt lågt pris.

Canon EF 85/1.8 är båda skarp och stabilt byggt. Mångas favorit för porträtt.

Tokina-makrot och något av de övriga objektiven ovan bör få plats i din budget utan större problem. Om du inte redan har ett bra stativ och en stadig kulled så skulle jag rekommendera inköp av sådana. Det är jobbigt att fotografera blommor på fri hand.
 
Tack för era svar.
per göra av med pengarna det ska jag :)
vill jättegärna ha nya fotogrejer.
Ska ta en till på objektiven du skrev om.
Blir det stor skillnad på bilderna med dem och orginalgluggen, med den jag fick med kameran så tycker jag att färgerna blir väldigt grå.
Får använda curve i photoshop för att de ska bli fina.
Dennis är det stor skilllnad på canon 350d och eos 40d? är 40D bättre än 450d?
 
Det är inte fel med ett nytt hus, men i det läget du sitter nu, dvs med de gluggarna du har så hade jag nog satsat pengarna däri.
Vad sägs om ett Tamron 28-75 2,8 (otroligt prisvärd glugg med fantastiska optiska prestanda) och en Canon EF 70-200 f/4 L (samma sak här. Kostar lite mer, men fortfarande väldigt prisvärd)?
Då har du optik du kommer väldigt långt på. Först därefter skulle jag börja tänka på ett nytt hus. En annan sak som kan vara bra innan ett nytt hus är en blixt, men det beror ju på hur pass mkt man behöver den.
 
Som Per Danielsson sa, ett 50mm f/1.8, därefter en extern blixt, och sen har du en 6000-6500 över (?), lägg det på ett objektiv du har behov av ex. vidvinkel zoom, macro objektiv etc
 
Håller med Per

Köp för att du saknar ngt, köp inte för att du har pengar.

Stoppa in pengarna på banken tills du vet vad du saknar.
 
Vad är det du saknar idag i din kameraväska?
Inget? Bra använd då pengarna till tex. en resa och fota massa!

Exempel på vad du kan göra för 10 000 är 3 veckor i balkan, otroligt vackra länder att fota i. Balktikum i några veckor etc.

Det jag vill komma fram till är att du bör använda dina stålar på bästa sätt, varför shoppa prylar du inte känner behöver av när du kan få ut så mycket mer av dem i både foto och nöjen.

Mvh Daniel
 
Tamron 17-50/2.8 med polfilter och en extern blixt, kanske nya 430EXmk2. Resten räcker till ett stabilt men tungt manfrotto stativ i alu.


Nytt kamerahus är:
 

Bilagor

  • whoco5.gif
    whoco5.gif
    2.1 KB · Visningar: 824
simonbertilsson skrev:
Det är inte fel med ett nytt hus, men i det läget du sitter nu, dvs med de gluggarna du har så hade jag nog satsat pengarna däri.
Vad sägs om ett Tamron 28-75 2,8 (otroligt prisvärd glugg med fantastiska optiska prestanda) och en Canon EF 70-200 f/4 L (samma sak här. Kostar lite mer, men fortfarande väldigt prisvärd)?
Då har du optik du kommer väldigt långt på. Först därefter skulle jag börja tänka på ett nytt hus. En annan sak som kan vara bra innan ett nytt hus är en blixt, men det beror ju på hur pass mkt man behöver den.


i vinter behöver jag en blixt, ska titta på det.
 
Hej,

Trevlig sits att ha 10.000:- över...

Ett enkelt sätt att ta reda på vad man saknar, är att gå igenom dom bilder man tagit tidigare. Där har du info om vilka brännvidder du använt dig av tidigare (bra sammanställning fås via tex Lightroom, men jag har för mig att det även finns gratisprogram).

Då kan du tex se om du tagit många bilder i ytterläget på din 70-300 zoom. Då kan det vara läge att köpa ett mer extremt tele.

Eller det kanske visar sig att dom flesta bilderna ligger på 50mm. Då kan ett fast objektiv på just 50mm vara trevligt.

Du KAN få bättre bilder med bättre objektiv istället för byte till nyare/bättre kamera.

Tveksamt om du får mycket bättre bilder med tex 40D, däremot kan 40D ge tex större fotoglädje och färre missade bilder pga bättre AF och mer lättarbetad.

Du kan se om många av bilderna du tagit tidigare har tex missa fokus, eller om du vid seriebildstagning tycker att du inte får en bild i exakt rätt ögonblick. Då KAN en ny kamera vara ett alternativ.
Personligen skulle jag byta orginalgluggen (gissar att det är 18-55:an) till ett skarpare (tex senaste 18-55:an med IS för 1800, Tamron 17-50/2.8 för 4000:- eller 17-55/2.8 IS för just 10.000).

Några andra objektiv som är väldigt trevliga (personliga favoriter för porträtt och kort skärpedjup) är:

85/1.8 - 3600:-
135/2L - 10.000:-

Glöm inte att det bara är du som vet vad just du vill ha, så ta alla råd (inklusive mitt) med en nypa salt.

Här är nog vad jag själv skulle ha köpt om jag haft din kamerautrustning:
- Kenko Mellanringsats 12/20/36 för dina växtbilder - 1450:-
- 85/1.8 för porträtt av människor och djur -3600:-
- nya 18-55 IS för skarpare bilder och bildstabilisering - 1800:-
- Extern blixt 430EX, alltid bra att ha och ger betydligt bättre bilder än den inbyggda - 2490:-
- KPS ögonmussla ger större sökarbild - 695:-

Då är du uppe i 10035:-. Lite över budget, men inte mycket :)
 
macgunde skrev:
Vad är det du saknar idag i din kameraväska?
Inget? Bra använd då pengarna till tex. en resa och fota massa!

Exempel på vad du kan göra för 10 000 är 3 veckor i balkan, otroligt vackra länder att fota i. Balktikum i några veckor etc.

Det jag vill komma fram till är att du bör använda dina stålar på bästa sätt, varför shoppa prylar du inte känner behöver av när du kan få ut så mycket mer av dem i både foto och nöjen.

Mvh Daniel

En resa blir det inte på många år.
Vi är en familj på 4 personer så då blir
det bra mycket mera än min budget.
Vill satsa på lite saker till kameran,
annars går bara pengarna till att köpa småsaker
för.
 
elektra1 skrev:
Blir det stor skillnad på bilderna med dem och orginalgluggen, med den jag fick med kameran så tycker jag att färgerna blir väldigt grå.
Färgmättnadsmässigt tror jag inte att du kommer att märka speciellt stor skillnad. Hur färgerna blir beror mest på hur du ställer in kameran, om du fotar i JPEG. Använder du RAW så gör du förstås justeringarna i RAW-konverteraren.

Däremot skulle jag tro att du direkt märker att du får bättre skärpa och kontrast jämfört med ditt 18-55.

Dennis är det stor skilllnad på canon 350d och eos 40d? är 40D bättre än 450d?
EOS 40D är en bättre kamera om du ska plåta action. Den har en snabbare och säkrare autofokus än EOS 450D. EOS 40D är lite robustare byggd också, och tål kanske lite mer. Sen finns lite andra detaljer som skiljer. EOS 450D är mindre och lättare, vilket kan vara både en fördel och en nackdel.

Men jag tycker inte att du ska köpa ett nytt kamerahus. Det du har kan producera riktigt bra bilder om man ställer in det rätt och har bra objektiv. Objektivet spelar i allmänhet större roll för bildkvaliteten än kamerahuset.
 
marooned skrev:
Tamron 17-50/2.8 med polfilter och en extern blixt, kanske nya 430EXmk2. Resten räcker till ett stabilt men tungt manfrotto stativ i alu.


Nytt kamerahus är:

ska kika på objektivet och blixten, stativ som duger har jag redan. tack för svar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.