Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10 tusen kr, vad skulle ni köpt??

Produkter
(logga in för att koppla)
elektra1 skrev:
En resa blir det inte på många år.
Vi är en familj på 4 personer så då blir
det bra mycket mera än min budget.
Vill satsa på lite saker till kameran,
annars går bara pengarna till att köpa småsaker
för.

Okidoki, ville bara ge en vinkling av mitt tycke :)
Lycka till med dina val.

Danne
 
StaffanW skrev:
Hej,

Trevlig sits att ha 10.000:- över...

Ett enkelt sätt att ta reda på vad man saknar, är att gå igenom dom bilder man tagit tidigare. Där har du info om vilka brännvidder du använt dig av tidigare (bra sammanställning fås via tex Lightroom, men jag har för mig att det även finns gratisprogram).

Då kan du tex se om du tagit många bilder i ytterläget på din 70-300 zoom. Då kan det vara läge att köpa ett mer extremt tele.

Eller det kanske visar sig att dom flesta bilderna ligger på 50mm. Då kan ett fast objektiv på just 50mm vara trevligt.

Du KAN få bättre bilder med bättre objektiv istället för byte till nyare/bättre kamera.

Tveksamt om du får mycket bättre bilder med tex 40D, däremot kan 40D ge tex större fotoglädje och färre missade bilder pga bättre AF och mer lättarbetad.

Du kan se om många av bilderna du tagit tidigare har tex missa fokus, eller om du vid seriebildstagning tycker att du inte får en bild i exakt rätt ögonblick. Då KAN en ny kamera vara ett alternativ.
Personligen skulle jag byta orginalgluggen (gissar att det är 18-55:an) till ett skarpare (tex senaste 18-55:an med IS för 1800, Tamron 17-50/2.8 för 4000:- eller 17-55/2.8 IS för just 10.000).

Några andra objektiv som är väldigt trevliga (personliga favoriter för porträtt och kort skärpedjup) är:

85/1.8 - 3600:-
135/2L - 10.000:-

Glöm inte att det bara är du som vet vad just du vill ha, så ta alla råd (inklusive mitt) med en nypa salt.

Här är nog vad jag själv skulle ha köpt om jag haft din kamerautrustning:
- Kenko Mellanringsats 12/20/36 för dina växtbilder - 1450:-
- 85/1.8 för porträtt av människor och djur -3600:-
- nya 18-55 IS för skarpare bilder och bildstabilisering - 1800:-
- Extern blixt 430EX, alltid bra att ha och ger betydligt bättre bilder än den inbyggda - 2490:-
- KPS ögonmussla ger större sökarbild - 695:-

Då är du uppe i 10035:-. Lite över budget, men inte mycket :)

ja en trevlig sits som inte är vanlig här hemma
:) Lightroom har jag, men har inte tittat så mycket på det programmet än.
Ska nog ta och göra det efter helgen och absolut
på de objektiv du skrev om också.
Nu har jag mycket att gå igenom och tänka på.
Det jag mest saknar är att ta bra bilder när objektet rör sig, tex springande barn och hoppande katter. Blir inge bra kort alls då. Jo om jag kör på automatik fast då blir det så tråkigt ljust tycker jag.
Tack så mycket för långt svar.
Ha en bra midsommar. :)
 
PMD skrev:
Färgmättnadsmässigt tror jag inte att du kommer att märka speciellt stor skillnad. Hur färgerna blir beror mest på hur du ställer in kameran, om du fotar i JPEG. Använder du RAW så gör du förstås justeringarna i RAW-konverteraren.

Däremot skulle jag tro att du direkt märker att du får bättre skärpa och kontrast jämfört med ditt 18-55.


EOS 40D är en bättre kamera om du ska plåta action. Den har en snabbare och säkrare autofokus än EOS 450D. EOS 40D är lite robustare byggd också, och tål kanske lite mer. Sen finns lite andra detaljer som skiljer. EOS 450D är mindre och lättare, vilket kan vara både en fördel och en nackdel.

Men jag tycker inte att du ska köpa ett nytt kamerahus. Det du har kan producera riktigt bra bilder om man ställer in det rätt och har bra objektiv. Objektivet spelar i allmänhet större roll för bildkvaliteten än kamerahuset.

tack för att du förklarade lite om skillnaden mellan kamerorna.
Är sugen på en ny kamera, men det blir nog objektiv och blixt.
trevlig midsommar :)
 
elektra1 skrev:

Tack så mycket för långt svar.
Ha en bra midsommar. :)

Ha en trevlig midsommar du också.
På min midsommar kommer mest min 135/2L att sitta på kameran för att få fina porträtt på mina barn och på släkten. Den är dessutom riktigt snabb, och hänger gott och väl med när våra barn (2 och 4) springer omkring.
 
Nu har jag inte läst alla svaren här men jag skulla säga såhär.

350d är ingen dålig kamera och efter 3 månader tror jag inte det finns den minsta lilla chans att du kan utnyttja den fullt ännu, att uppgradera till 40d är nog bara slöseri med pengar även om 40d är en mycket fin kamera.

Får jag istället föreslå att du tar en kort funderare över om det är canon du vill fortsätta köra med, vilket det antagligen är, canon gör väldigt fina kameror även om jag personligen är nikon-fantast. Anledningen till att jag säger det är att innan du gräver ner 10k i kamerautrustning för canon så är det bäst att du bestämmer dig för att du ska köra canon för en överblickbar framtid.

Anyway, jag slängde ett öga på din kameraväska och jag har en hel godispåse med förslag till dig. Till att börja med måste du tänka över vilka motiv du föredrar, själv är jag förtjust i natur och landskap men inte jätteglad i porträtt så jag har köpt panoramahuvud och makroobjektiv. Olika motiv kräver olika sorters utrustning men låt mig ge dig några generella förslag off the top of my head.

Det första jag definitivt tycker du ska köpa före något annat och varje gång du skaffar ett objektiv, skylight-filter. Det gör inte så jättemycket i praktiken men det är väldigt mycket trevligare att repa sönder ett löstagbart filter för några hundra kronor än ett objektiv för några tusen. mitt billigaste objektiv kostar 3500 medan mitt dyraste skylightfilter kostar 295, om inte jag minns fel, det krävs inte einstein för att göra den matten.

En rejäl blixt är en otroligt bra investering för de flesta sorters fotografering där avstånden inte är längre än säg 5 meter. skaffa även en diffuser för ett par hundra så kommer du ha mycket roligare med blixten. Nu kan jag inte canons utbud alls men till min nikon kör jag SB-600 som kostar 2500, antagligen kostar vettiga saker till canon någonting i samma stil.

Stativ är oumbärligt för precis alla bilder man någonsin vill ta, för landskap är det ett krav och generellt sett skulle jag vilja säga att de flesta professionella fotografer använder stativ så ofta de bara kan (dvs. praktiskt taget alltid) för att få extra skarpa bilder. Personligen kör jag med ett Manfrotto 055 x prob med en 804rc2 på. Om man vill ha kulled eller trevägs är nog mer en smaksak än något annat men det finns hela trådar som bara handlar om bra stativ så det kan du nog hitta bättre råd om från någon annan.

Fjärrutlösare är också en bra sak, inte minst eftersom de är så oförskämt billiga. Min trådlösa Nikon kostade 350 pix tror jag och det är otroligt smidigt att ha liggande för foton som kräver extra bra skärpa eller om man vill vara med i fotot själv.

På objektivfronten finns det givetvis mängder att skaffa, objektiv är en sak som är otroligt motivberoende. Vill du fota landskap är det normalzoom eller vidvinkel som gäller, ska du fota sport är det telezoom och vill du fota närbilder är det makro som gäller. Tokina 100/2.8 har redan nämnts och det är ett objektiv jag själv har, är ganska nöjd med det faktiskt och det går dessutom alldels ypperligt att använda för porträttfoto, även om jag nog hade föredragit en normalzoom för det. För övrigt finns det också närbildslinser som man bara skruvar på vanliga objektiv för att konvertera dem till makroobjektiv men jag har ingen aning om hur bra de fungerar.

Sist men inte minst, LITTERATUR!! Okej för att det finns bra guider och artiklar på nätet men ett par bra böcker är väldigt användbart också. Själv har jag Scott Kelby's Digitalfotografi-böcker som jag tycker är ganska rakt på sak och bra för nybörjare. John Hedgecoe's The book of photography (kan inte svenska titeln) är också en väldigt trevlig bok som för mig tjänstgör mer som referenslitteratur på smarta trick och som inspirationskälla.

Så, låt mig avsluta med en rangordning. Filter, blixt, objektiv, litteratur, stativ.

Cheers
 
OK, nu har du fått väldigt många förslag på objektiv, stativ, blixt, och annat som på ett eller annat sätt sitter fysiskt ihop med kameran. Ja kommer att sticka ut hakan och föreslå något annat :)

Du skriver att du gillar bildredigering så jag skulle föreslå en ritplatta helt enkelt. Underbar hjälp om man ska sitta länge med PS, dessutom med fler funktioner än vad som finns på en datormus (tryckkänslighet framför allt).

Wacom är ett känt märke, A5 eller A6 är lite mer av en vanesak.

Personligen är jag van att jobba med en högkänslig mus där det räcker med korta rörelser för att flytta pekaren, så för min del räcker det med en A6:a. Men som sagt alla har vi olika preferenser.

Går säkert att söka i forumen om tips när det gäller vilken man ska köpa.

Lycka till.
 
[xstream] skrev:
Så, låt mig avsluta med en rangordning. Filter, blixt, objektiv, litteratur, stativ.
Om man ska ha ett filter (UV eller Skylight) ständigt monterat på sina objektiv så ska man se till att köpa högklassiga filter. Filtret får inte ha sämre glas och antireflexbehandling än objektivet, annars försämrar man bildkvaliteten.
 
PMD skrev:
Om man ska ha ett filter (UV eller Skylight) ständigt monterat på sina objektiv så ska man se till att köpa högklassiga filter. Filtret får inte ha sämre glas och antireflexbehandling än objektivet, annars försämrar man bildkvaliteten.

Good point. Jag skulle väl tro att skylightfilter för 300 duger ganska bra för objektiv i mellanklassen (alltså 3000-6000 eller så), eller har jag fel? I så fall måste jag byta mina filter pronto :)
 
Du skrev att du gillar att fota människor och djur bla. Ett paket studioblixtar kanske.
du får även råd med en finare glugg om det inte är för dyrt paket blixtar.
Annnars är ju en vanlig blixt och objektiv bästa valet tycker jag.
 
Köp ett paket med studioblixtar (Elinchrom)+ 1st optik (85mm 1.8). Köp INTE ngn 400D eftersom den uppgraderingen inte motiverar priskillnaden. Dessutom blir du då sittande med en 350D som du troligtvis inte får såld utan att i princip skänka bort den.
 
elektra1 skrev:
...
Kommer att dröja innan jag har pengar över igen...

Valet mellan en ny kamera och objektiv är enkelt. Köp objektiv!

Men alltså ej fotorelaterat, ska du verkligen köpa upp de sista futtiga tusenlapparna? Du säger ju att det kommer dröja innan du får mer pengar över. Du är ju vuxen och man bör ha runt en årslön på banken som buffert. Bra läge att börja ett sparande.
 
elektra1 skrev:
Det jag mest saknar är att ta bra bilder när objektet rör sig, tex springande barn och hoppande katter. Blir inge bra kort alls då. Jo om jag kör på automatik fast då blir det så tråkigt ljust tycker jag.
Om bilderna som blir bra blir för ljusa så behöver du inte ett ljusstarkare objektiv.

Blixt inomhus tilll vintern kan jag förstå.

Nä, öppna ett fotokonto på banken och låt pengarna vila där ett tag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.