Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10 papp

Produkter
(logga in för att koppla)

petsematary

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa mig en digital systemkamera som ersättning till den analoga Minolta jag haft i några år. Köpte den precis när det blev "inne" med digitalt oc har varit småsur hela tiden att jag hade så sunkig timing.

Men, nu är det alltså dags att joina digitalklubben. Jag tänker mig en digital SLR för typ 10 papp. Mindre går också bra, men det verkar inte finnas särskilt mycket under tio papp. Vi pratar alltså främst kamerahus nu, även om inlägg ang. hus OCH objektiv också är välkomna.

Jag tänkte be om tips på vad man kan köpa för de pengarna. Nytt? Typ Canon EOS 300D, Nikon D70, den där nya från Pentax etc.
Beg? Typ en Canon 10D eller 20D eller nåt i den stilen, som kan gå loss på samma som en ny 300D el. motsv.

Vilka kameror kan vara värda att titta på? Är det bättre att köra en "grymmare" beggad kamera eller en ny, något mindre grym? Vad är värt att tänka på om man köper beg?

Tilläggas kan att jag inte ser nåt behov "över" exv. en Canon 20D, för att göra en jämförelse prestanda- och prismässigt.

Tacksam för all sållning ni kan hjälpa till med.
 
En begagnad 10D tycker jag ger mest för pengarna just nu.

Så värst många begagnade 20D (som kostar mindre än nypris) tror jag inte du hittar.
 
En lätt beg 10 d är en jättefin kamera!

Ny nikon d 70 har jag inte haft själv, men verkar vara bra den med. fuji s2pro finns beg ibland också. Den har jag. Hade jag inte haft nikon objektiv så tror jag att det hade blivit en canon 10d när jag köpte den. Men jag är nöjd med fujin. Fujin kan dubbelexponera och ta direkt i svartvitt, tror inte 10 d kan det men vet ej. Kanske är canon 10 d lite bättre i skärpa om man går långt in i bilden och studerar tex ögon.

Lycka till
 
Om det är så att du har en hög med Minoltagluggar som passar till den nya KonicaMinolta 7D, skulle jag fundera på att köpa detta kamerahus, även om priset är högre än 10 000:-. Detta med tanke på att det kostar att köpa justa gluggar även till Nikon och Canon innan kameran blir användbar.
 
petsematary skrev:
10D lär väl vara USB1.1? Synd i så fall, blir segt att föra över. Om man inte har kortläsare i datorn.

Kortläsare är att rekomendera för alla lösningar. Kameran mehöver inte nödvänigtvis stå på skrivbordet och riskera att åka i golvet och kameran förbrukar ström när den ansluts och kortet läses över. En kortläsare kostar mellan 100 och 200 kr.
 
Känn på Konica Minolta 7D och jämför med de kameror du får för 10 papp inkl Canon 20d (som kostar lite mer). Du bör inte byta märke utan att ha jämfört de känslan i de olika husen.

PS. Om du ändå bestämmer dig för att byta, är jag intresserad av bra Minoltaobjektiv ;-) DS.
 
RolandM skrev:
Kortläsare är att rekomendera för alla lösningar. Kameran mehöver inte nödvänigtvis stå på skrivbordet och riskera att åka i golvet och kameran förbrukar ström när den ansluts och kortet läses över. En kortläsare kostar mellan 100 och 200 kr.
Säger detsamma. Finns det NÅGON med en DSLR som använder kamerans USB till annat än fjärrstyrningen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.