Annons

10 gratisbilder, någon som testat?

Produkter
(logga in för att koppla)

flennstrom

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon som provat Mypix.se, det verkar som man får 10 bilder gratis första gången.

Finns det fler liknande erbjudande från de andra framkallarna?

/snålisen
 
Har nu registrerat mig hos Mypix, men det föll direkt... De tar inte ens emot mina bilder! De har en gräns på 3MB per bild, min 6MP kamera ger bilder mellan 2MB och 3.5MB så min första beställning gick inte ens att genomföra.

Tror de verkligen att man tänker skala ner sina bilder, spara om dom - därigenom tappa upplösning och bildkvalitet - införa mer förstörande jpeg kompression - och sen ladda upp bilderna igen?

Hur gör de i framtiden, det kommer många 8MP konsumentkameror nu...

Hur gör andra firmor? Inte kan en 3MB gräns vara rimlig?
 
I vilken storlek är bilderna, för 10x15 kopior är 3MB extremt väl tilltaget, även för 20x30 funkar en 3MB's jpeg bra i dom flesta fall, men gäller det över hela registret låter det lite snålt ja.

Dom rekomenderar iaf en 3MP för ett A4 och det är väl då det börjar bli bra, men att sätta en maxgräns på 3MB är dumt.

Jag skulle använda proprint, crimson eller colormailer istället då mypix verkar rikta sig till folk som bara vill ha snabba kopior och inte bryr sig övermycket om kvaliten.

Inget fel på VFSL som mypix använder har jag för mig. Men mypix verkar sätta onödiga begränsningar.

Tror de verkligen att man tänker skala ner sina bilder, spara om dom - därigenom tappa upplösning och bildkvalitet - införa mer förstörande jpeg kompression - och sen ladda upp bilderna igen?
Beroende på vilka algoritmer man har inställda i kameran så JA. Det går ofta att göra en hel del saker för att göra bilden bättre än vad den kommer ur kameran. Det är bättre att skärpa i efterhand bland annat. Något av dom sakerna som skiljer en DSLR från en kompakt är just att en DSLR har möjligheten att låta bli att göra massa saker i kameran för att kunna göra dessa i efterhand med bättre kontroll.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Beroende på vilka algoritmer man har inställda i kameran så JA. Det går ofta att göra en hel del saker för att göra bilden bättre än vad den kommer ur kameran. Det är bättre att skärpa i efterhand bland annat. Något av dom sakerna som skiljer en DSLR från en kompakt är just att en DSLR har möjligheten att låta bli att göra massa saker i kameran för att kunna göra dessa i efterhand med bättre kontroll.

Jodå, detta vet jag. Jag kanske uttryckte mig lite oklart. Alla bilder som är bra/viktiga nog att hamna på papper har självfallet gått ett varv genom PS för att "optimera" bilden. Men sen sparar jag den självfallet i dess originalupplösning, jag vet ju inte om jag vill göra en 10x15, 20x30 eller 50x70 vid ett senare tillfälle, då vill jag ju inte sitta med en nerskalad bild. Deras 3MB gräns gällde oavsett storlek på papperskopian och de gjorde upp till 50x70...

Men som sagt, det finns många lab att välja mellan så att trilskas med ett lab som sätter begränsningar på mina bilder är inget jag kommer göra.
 
Det bästa är ju att alltid ha "ur" orginalet kvar, oavsett ändringar i bildprogram. Jag har alltid filerna direkt ur kameran kvar, förutom eventuellt behandlade och ivägskickade kopior. Jag ändrar aldrig på orginalbilderna.
 
Har nu fått mail från MyPix, de har höjt gränsen till 5MP så nu ska det inte vara något problem att ladda upp bilderna.
 
http://www.scandinavianphotolab.se testades bland annat i senaste nummret av InternetWorld, och fick toppbetyg.
Har beställt 70 bilder från dem nu, så snart dimper de ner i lådan :)
Återkommer med resultat från bilderna om det är någon som är intresserad!
 
Ett bekymmer med Scandinavia Photo är att de gör bilderna (de små) i 11 x 15 vilket ju blir lite tokigt om man har en SLR kamera. Antingen får man beskära på ena ledden eller få med vita kanter. Inget alternativ är ju så kul. (dessutom passade de inte i familjens standard 10x15 album men det är ju ett mer privat bekymmer).
 
gunau skrev:
Ett bekymmer med Scandinavia Photo är att de gör bilderna (de små) i 11 x 15 vilket ju blir lite tokigt om man har en SLR kamera. Antingen får man beskära på ena ledden eller få med vita kanter. Inget alternativ är ju så kul. (dessutom passade de inte i familjens standard 10x15 album men det är ju ett mer privat bekymmer).

Ok, det hade jag faktiskt inte en aning om :)
Det är väl inte heller något större problem att skära till korten själv om man har dem behoven :)
 
Nu har jag testat www.Mypix.se själv. Det var så att det tillkom porto 29 kr. Jag valde att betala med faktura.

Extrafilm provade jag för några veckor sedan. Jag testade deras CD-order variant som ju var smidig om man inte har bredband.

Tyvärr hade de misslyckats med mina bilder rakt över.Alla läppar på barnen såg ut som de hade varit nära blåbär...

Samma bilder är skickade till Mypix för jämförelse.

Återkommer med resultat när jag fått bilderna.
 
Senast ändrad:
Jag testade MyPix och fick bilderna igår. Färger är bra osv.
Vad jag är mindre nöjd med är hur bildernas format osv "behandlats" av labbet:
En bild jag skickade in var kvadratisk. Denna fick jag ej kvadratisk utan beskuren uppe/nere. Men på kontaktkartan som man fick med visades den iallafall kvadratisk...
De flesta bilderna hade en ful ram jag gjort i PS (exempel kan ses på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=214462). Som synes finns några mm vitt utanför själva ramen, en förutsättning för att det hela inte ska bli allt för förskräckligt. Labbet hade dock valt att ta bort allt det vita, kvar blev bara själva "ramen". Resultatet: katstrofalt fult!
En bild hade helt enkelt en vit ram på några mm. Denna valde man att beskära bort, undantaget för nån mm på nån sida som fick vara kvar. Hur snyggt tror ni det blev?
Slutsatsen är att jag inte är nöjd med resultatet, det visar att MyPix.se:s lab inte ägnar minsta tanke åt vad de sysslar med. Jag kommer fortsätta använda Proprint, där man får såväl bra bilder som god service.
 
Senast ändrad:
Jag är otroligt nöjd med scandinavianphotolab. Bara en sådan sak att beställningen kommer kl 15:00 en måndag till dem, Bilderna dimper ned i min brevlåda dagen efter!!
 
abbeman skrev:
Jag är otroligt nöjd med scandinavianphotolab. Bara en sådan sak att beställningen kommer kl 15:00 en måndag till dem, Bilderna dimper ned i min brevlåda dagen efter!!

Jag beställde en kameraväska från dom förra veckan. Ringde runt 4 tiden på dan och dagen efter var paketet på ICA. Helt fenomenalt :)

Har du testat andra ställen att framkalla digitala foton? Hur är kvalitén?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.